Home

Het juiste spoor (2)

8 februari 2013

Naast de treinsporen is er soms plaats om een fietspad aan te leggen. Dit is niet eenvoudig; het is niet altijd duidelijk van wie de “vrije ruimte” nu is.

Eerst moet men weten dat de ruimte er is en dan moet men zoeken. Infrabel en kadaster zijn de eerste bronnen.

Stropkaai

Stropkaai vlak voorbij de Stropbrug

Dit soort projecten is meer dan een likje verf. Eventueel moet je de helling van de spoorwegberm aanpassen en zo meer. Maar de meerwaarde kan groot zijn.

Kijk even mee (op Google satelliet) naar Ledeberg, tussen de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van de Frans de Coninckstraat en Frans de Mildreef die aan de Meierij uitkomt.

 Hundelgemsesteenweg

Hundelgemsesteenweg

Fr De Mildreef

Frans de Mildreef

 Frans de Mildreef

Frans de Mildreef

Besluit: laat de stad even met Infrabel rond de tafel zitten om alle sporen in Gent onder de loep te nemen .

3 Responses to “Het juiste spoor (2)”

  1. Bart Says:

    Inderdaad…Ten zuiden van de spoorweg kan zo een fietsdoorsteek gerealiseerd worden tussen Stropkaai/Moutstraat en Ottergemsesteenweg. Uiteraard zou dit pad aan de oostkant moeten aansluiten op een fietsbrug richting Meierij of Ijzerweglaan. Aan de andere kant kun je via de Achilles Musschestraat bijna autovrij tot aan het station rijden.
    Op die manier heb je een prachtige fietsroute van Merelbeke en Ledeberg richting Sint-Pietersstation, waarbij je de gevaarlijke Stropbrug en Burggravenlaan geheel vermijdt !

  2. Manuel Says:

    Een doorsteek van de Ottergemsesteenweg (Hubo) tussen de noordelijke spoortak en het infrabel gebouw, die uitkomt tussen Afinco en de Stropbrug, zou een zeer welkome schakel zijn in de fietsas van het UZ (De Pintelaan) en alles wat daar achter ligt, naar de Stropkaai en het centrum. Die kan een heel stuk van de fiets-drukte van de Zwijnaardsesteenweg wegnemen. Het kruispunt Burggravenlaan/Ottergemse en de moeilijke oversteek naar de Stropkaai er vlak naast zijn nu grote afschikkers, samen met Stropkaai/Citadellaan en de slechte staat van de De Pintelaan! Aan de Stropkaai is m.i. zelfs plaats voor én een fietsbrug én die doorsteek.
    Wat denken jullie?

    • Bart Says:

      Gewoon doen ! Twee vliegen in één klap : een veiligere oost-west én noord-zuidroute !
      Ik wil hierbij wel opmerken dat de Stropkaai (een sleutelweg in het systeem, vooral voor de noord-zuidas) dan wel een stuk veiliger heraangelegd zal moeten worden : een fietspad langs het water én bijkomende verkeersdrempels om de zone-30 af te dwingen. Momenteel is deze straat namelijk een racesluipweg om het kruispunt Heuvelpoort te vermijden.
      Verder richting centrum wordt de situatie binnenkort een stuk beter dankzij de onderdoorgang van ter Platenbrug en het (al bestaande) nieuwe fietspad tussen Isabellakaai en Muinkbrug. Ik verwacht dan ook een forse toename van het fietsverkeer in die straat en dus gevaarlijke toestanden door roekeloze automobilisten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: