Facteur-route

Fietsersbond Gent en GMF hielden -zoals aangekondigd- maandagmorgen een verfactie aan Bijlokehof.

25feb13, 08u55, Bijlokehof
25feb13, 08u55, Bijlokehof

Lees hier en hier verslag in de Gentenaar.
Dit was de bijdrage van AVS:

Al kijkend leer je veel.
Zo viel het op hoeveel facteurs de route langs Bijlokehof volgen.
We zagen er op een half uur tijd 8 à 10 passeren.

25feb13, 09u27, Bijlokehof
25feb13, 09u27, Bijlokehof

25feb13, 09u27, Bijlokehof
25feb13, 09u27, Bijlokehof

Misschien kunnen de Gentse postbodes -mits kleine vergoeding- het actieve oog van de overheid worden ivm de staat van de wegen?
Zij kennen de straatnamen en huisnummers uit het hoofd.
Een put in de weg?
Laat het uw postbode weten.
Hij weet hoe het te melden.
Als hij het zelf al niet gemeld heeft.
Een missing link in fietsroutes?
Zij botsen er dagelijks op.

25feb13, 09u46, Bijlokehof
25feb13, 09u46, Bijlokehof

Er zit slechts 1 addertje onder het gras: postbodes mogen wèl op het voetpad fietsen.
Maar zo worden ook de putten in de voetpaden gemeld.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

11 gedachten over “Facteur-route”

  1. Geen slecht idee, al zal De Post er wel anders over denken.
    “postbodes mogen wèl op het voetpad fietsen”.
    Dat klopt m.i. niet: er zijn geen specifieke regels voor de plaats van de postbode op de rijbaan. Buiten de bebouwde kom mag elke fietser op het fietspad (art. 9.12.4°), binnen de bebouwde kom enkel fietsers jonger dan 9 met wielen met een beperkte diameter.

    1. Typfoutje van jouwentwege: buiten de bebouwde kom mag elke fietser op het voetpad. Voetpadpostbodes rijden in een grijze zone. Met de auto mag je over het voetpad naar een garage rijden. Mag dan een postbode met zijn fiets tot aan de brievenbus rijden op het voetpad? Er is daar in elk geval geen expliciete regel over.

  2. Aan de 4 reacties te zien op het artikel in het Nieuwsblad is er nog veel werk aan de winkel. Want volgens hen is het de fiets die de binnenstad onbereikbaar maakt, niet de auto. En sommige lijken nog nooit gehoord te hebben van mensen die met de fiets gaan werken. Er zal nog veel mentaliteit moeten veranderen.

    1. Ik weet niet of het een troost is of net niet. Maar als men afgaat op de reacties op de website van het Nieuwsblad dat loopt de wereld vol met kortzichtige, domme, bevooroordeelde en agressieve mensen. Gelukkig vormen de mensen die daar reageren geen gemiddelde van de populatie.

      1. Wat mij opviel: er zijn blijkbaar nog altijd automobilisten die denken dat ze genoeg belastingen betalen met hun auto om de kosten te dekken.

  3. Eerlijk gezegd: die fietsmotieven langs het Bijlokehof zijn me (als fietser) niet opgevallen. In Brussel zijn dergelijke fietsmotieven wijd verspreid. Soms vervangen ze zelfs een geschilderde fietsstrook die als te gevaarlijk wordt beschouwd wegens geprangd tussen rijbaan en parkeerstrook.

  4. De actie aan het Bijlokehof heeft blijkbaar effect. Het parkje wordt nu enigszins ingekort. Om alles (parkeer- en rijstroken) te verschuiven? Zo komt er ruimte voor een fietsstrook.

    1. Nu ben je wel erg optimistisch als je veronderstelt dat een actie al na een week effect zou kunnen hebben. In Gent duurt dat gemiddeld 5 à 10 jaar…
      Er is daar trouwens zojuist een nieuwe boordsteen geplaatst, waaruit je kan afleiden dat de parkeerstrook op precies dezelfde plaats blijft…

      1. Ik ben niet alleen erg optimistisch, ik ben in deze bovendien vreselijk naïef geweest. De werken aan het Bijlokehof hebben immers helemaal niets met verbreding te maken. Men heeft er gewoonweg het trottoir vernieuwd aan de parkzijde. Een trottoir waar niemand loopt, behalve loslopende kippen en af en toe een parkeerder. Rare prioriteit die doet denken aan het herleggen van de kasseien voor het parkeren langs de binnenring. Wie neemt dergelijke beslissingen, en waarom?

          1. Het extra fietspad is natuurlijk goed.

            Nu echter is het vroegere fietspad, voor fietsers die rijden van de R40 naar de Coupure, uitgeveegd ter hoogte van het kruispunt met de zijstraat Bijlokehof/Bijlokevest.

            Daardoor hebben deze fietsers nu geen voorrang meer op dit kruispunt (en geldt vanaf nu dus de voorrang van rechts).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s