Verbinding (2)

Ledeberg wordt van Gent afgesneden door autowegen, fly-overs en meer van dat autogeweld. Eén van de pijnpunten is de verbinding van de Hundelgemsesteenweg naar het Sint-Pietersstation. Een kaartje zal veel duidelijk maken. Stel: je komt uit het zuidoosten aangereden op de Hundelgemsesteenweg en je wil naar het station.

25feb13, 8u35, Openstreetmap
25feb13, 8u85, Openstreetmap

Op het eerste gezicht lijkt de route aangegeven door de rode pijl de meest logische. Als je echter op punt B aankomt  word je geconfronteerd met de volgende situatie:

26feb13, 10u12, Hundelgemsesteenweg
26feb13, 10u12, Hundelgemsesteenweg

Je mag hier niet links afslaan. Eigenlijk is dat verbod niet eens zo’n gek idee: als je linksaf gaat kom je op een rare manier op een kruispunt gedeeltelijk met verkeerslichten en gedeeltelijk zonder. Niet echt veilig. Er is echter een alternatief. Volg gewoon de route aangegeven door de groene pijl. Aan punt A begint het niet echt veelbelovend. De oversteek van A naar C is eigenlijk alleen ingericht voor fietsers die vanuit punt B komen. Vanuit de andere richting zie je hem nauwelijks:

26feb13, 10u11, Hundelgemsesteenweg
26feb13, 10u11, Hundelgemsesteenweg

Maar eenmaal je de oversteek gevonden hebt gaat het vlot. De Hundelgemsesteenweg steek je in twee keer over,

25Jan12, 16u14, Hundelgemsesteenweg
25Jan12, 16u14, Hundelgemsesteenweg

met voor elke richting één rijstrook en daartussen een comfortabel opstelvak. Daarna is het opletten. Het is verleidelijk om over te steken tot aan het fietspad aan de overkant, maar dat is een eenrichtingsfietspad waarop je naar links moet. Jij wil echter naar rechts.

25feb13,13u52, Hundelgemsesteenweg
25feb13,13u52, Hundelgemsesteenweg

Wat volgt is een puzzel die niet misstaat in een quiz over een hogere verkeersreglementkunde.

25feb13, Hundelgemseteenweg, 13u52
25feb13, 13u50, Hundelgemsesteenweg

Je wil terechtkomen op de rijstrook die op de volgende foto net zichtbaar is tussen twee verkeersbordpalen en die voorzien is van een pijl in de goede richting. Daarvoor moet je over de weg die voorzien is van de tekst ‘BUS’ in koeien van letters en van een mooi dambordpatroon.

25feb13, 13u48, Bellevue
25feb13, 13u48, Bellevue

Moest degene die de weg ontworpen heeft nagedacht hebben over fietsers dan was de grindbak met de drie palen in vervangen door een aftakking van het fietspad naar die rijstrook. Dat is dus niet gebeurd.

Mag je hier eigenlijk naar rechts? De tekst `BUS’ doet vermoeden dat die weg bedoeld is als een busstrook. Buschauffeurs gaan hier zeker denken dat je er niet mag rijden, dus voorzichtigheid is zeker geboden. Maar het is geen busstrook: een busstrook kan alleen maar een deel zijn van een weg met andere rijstroken. Bovendien ontbreekt het voorziene bord én de voorziene afbakening met zijlijnen. Een damboordpatroon duidt aan dat je er wel mag rijden, maar niet stilstaan of parkeren. Blijkbaar is er niemand op het idee gekomen dat hier wel eens een fietser rechtsaf wil. Dus is er geen verbod, maar de weg is ook niet zo ingericht dat je vlot naar rechts kan.

Eenmaal deze hindernis voorbij is het gemakkelijk: op punt D heb je verkeerslichten en er is nauwelijks verkeer uit de Bellevue of uit het E3-Plein. Linksaf gaat zonder problemen.

Conclusie: de groene weg is korter en veiliger dan de rode, maar wordt schromelijk over het hoofd gezien. Met een kleine ingreep (het vervangen van de grindbak door een fietsaansluiting) is hij compleet in orde, nu is hij alleen maar bruikbaar. Als variant zou je ook tweerichtingsverkeer op het fietspad van de Bellevue kunnen toelaten, liefst vanaf de oversteekplaats aan de Binnenweg. Maar dan moet je wel het probleem oplossen hoe je veilig én de uitrit van de parking onder de autosnelweg kruist én de uitrit van de Hyundaiconcessie. Bijkomend probleem: eenmaal je aan punt D komt is er op dat fietspad weinig opstelruimte. Als daar meerdere fietsers staan te wachten tot het licht groen wordt hinderen ze het verkeer dat van de Stropbrug komt.

13 gedachten over “Verbinding (2)”

  1. Dit is echt een zeer gevaarlijk punt, en heeft nog meer gevaarlijke gebreken. Punt B bv, komende van Gent Zuid. Er zijn lichten geïnstalleerd om de fietsers te laten oversteken, maar het is haast veiliger deze te negeren, want de auto’s komende van punt A die rechtsafslaan worden compleet verrast. Ik maak na 3 jaar nerveus oversteken liever een omweg om dit punt te vermijden. Trouwens, de grindbakken zijn net opnieuw opgevuld, ik ben dus benieuwd of hier enig gehoor aan gaat gegeven worden.

    1. Wraakroepend inderdaad: prioriteit is het opvullen van de grindbakken. Maar een deftige oplossing voor dit fietsniemandsland zoeken, vergeet het…

  2. Aan punt D is de niet als dusdanig bedoelde “oprit” ook niet optimaal; die is eigenlijk bedoeld voor fietsers die van de Sint-Lievenspoort komen en willen oversteken in de richting van de Hundegemsesteenweg. Wie van Ledeberg komt en in de richting van de Stropbrug wil, moet een moeilijke bocht nemen. De meeste fietsers zie ik daar eerst een eindje de rijbaan volgen, om 20m verder het fietspad op te rijden;

  3. Je reinste Kafka. Het was mij nooit echt duidelijk wat je daar als fietser moet doen om naar het station te rijden. Jullie uitleg legt mooi bloot dat het ‘by design’ is….

  4. Het fietspad is wel degelijk twee richtingen vanaf die oversteek richting stropbrug. Er zijn pijltjes op het fietspad in beide richtingen (zou eens moeten opletten waar precies)… Maar moet je op het einde jezelf even voetganger maken om te kunnen oversteken. ’t Is gewoon één grote soep. En dat dambord is er geschilderd voor de auto’s die van die parking afkomen, niet voor de fietsers…

    1. Je vergist je wat die pijltjes betreft: op de twee laatste foto’s kan je zien dat er geen bord staat (dat zou er moeten zijn, pijltjes alleen zijn niet voldoende) en ook geen pijlen (die zouden al zeker aan de uitrit van de parking moeten staan om de automobilisten attent te maken op fietsers die van rechts komen).

  5. Persoonlijk sla ik nog iets vroeger af aan de Frans de Mildreef waarna je aan de Volvo garage uitkomt en dan zo de brug over.

  6. Doe dagelijks met de fiets dezelfde route aan dit punt, en had eigenlijk nog nooit het bord verboden naar links aan punt B opgemerkt… Ik rij dus steeds volgens de rode route. Heb al een paar keer het groene alternatief geprobeerd, maar vind het ook maar niets om spook te rijden op het fietspad, vooral aan punt D is het dan gevaarlijk kruisen met de fietsers die in volle vaart van de stropbrug komen.

    En ja, het vervangen van de rode kiezels door grijze kiezels is blijkbaar veel belangrijker en dringender dan iets aan deze situatie doen, of het fietspad op de stropbrug aanpakken…

    1. De groene route is ook verre van optimaal, “dambordpatroon “ thv grindbak is er voor auto’s in eerste plaats.
      Heeft er al iemand gezien hoe door de jaren heen de garages meer terrein hebben ingenomen met oa. extra in- en uitritten?
      De link met fietsers is de volgende.
      Pas STOP principe toe bij herinrichting *Dubbel richtings fietspad Bellevue en stukje Hundelgemsesteenweg; tussen A.Heyndrixlaan en Binnenweg en of eventueel ook tot Ledebergstraat.
      Eerste stuk ligt er al, gewoon doortrekken.
      Maar in plaats van vrije ruimte aan privé spelers te geven (garages) bekijk eens wat er mogelijk is.
      Achter Clubhuis en garages door een fietspad aanleggen.
      Een ringfietspad verbinding Binnenweg met G.Crommenlaan.
      Bij volledige heraanleg A.Hendrixlaan een veilige oversteek maken en klaar is kees.
      Het is natuurlijk hoe men het bekijkt, een volwaardig fietsnetwerk of hier en daar een stukje .

  7. Gisterenmorgen, toen het nog donker was, werd ik staande gehouden door 2 vriendelijke agenten, onder de fly-over, op de groene route tussen punt C en D.
    Ze wezen me erop dat in in de verkeerde rijrichting reed op een enkelrichtingsfietspad.
    Ik moest volgens hen de rode route nemen…
    Vandaag echter nog eens gecheckt en gezien dat het verkeersbord met het verbod om links af te slaan op punt B nog steeds aanwezig is…
    Na 7 jaar stel ik de vraag hier dus opnieuw:
    hoe moet je als fietser komende uit het zuidoosten via de Hundelgemsesteenweg op een veilige en vlotte manier naar het station (of het UZ), zonder een overtreding te begaan?
    (en neen, ik wil in de post-corona-ochtenspits liefst niet doorfietsen tot op het rondpunt aan Speurder om mij daar doorheen het gewriemel te moeten wurmen)

  8. Ik ben daarnet even gaan kijken. Er is daar iets heel raars aan de hand.

    Het korte antwoord op jouw vraag: op punt C ga je rechtsaf. Je mag niet op het fietspad (dat is enkelrichting), dus moet je op de rijbaan. Een politie-Pietje precies zou kunnen eisen dat je 5 meter te voet gaat over het voetpad tot aan de uitrit van de parking, maar vanaf daar mag je zeker op de rijbaan fietsen.

    En nu het lange antwoord: na het schrijven van deze fietsbult is de situatie veranderd. Vlakbij punt D, links ervan, zie je op de kaart van de fietsbult een fietsoversteek over de Achilles Hendrickxlaan. Die was toen enkelrichting, van noord naar zuid. Maar ergens tussen 2014 en nu is die aangepast: er staat nu ook een licht aan de zuidkant en je kan van zuid naar noord. Dat is een vrij dure ingreep met een extra verkeerslichtpaal.

    Maar hij is compleet zinloos als fietspad C-D enkelrichting is: alleen fietsers komend van C gebruiken dat licht. Ik ben er zo goed als zeker van dat er op een bepaald moment ook bordjes stonden die het stuk C-D tweerichting maakten.

    Zijn die per ongeluk verwijderd bij de recente werken onderaan het viaduct of was het een bewuste ingreep? Geen idee, maar in elk geval maakt het dat je om van A naar D te geraken rare toeren moet uithalen.

    1. Ik krijg zonet te lezen dat het fietspad C-D ondertussen een bordje heeft gekregen zodat je er van C naar D mag. Ik weet niet of chauffeurs voor de parking daarvan al op de hoogte zijn, dus wees voorzichtig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s