zone 30

 

.
.

 

.
.

 

Stropkaai zone 30
Stropkaai zone 30

Zone 30.
Er zijn veel aspecten aan deze zaak, bij deze beperken we ons tot fietsen in zone 30.
Het is niet de bedoeling om een volledige analyse te maken, alleen een aantal vaststellingen uit uit de ogen van de niet assertieve fietser (die zijn er ook).
Bijvoorbeeld op Stropkaai, Gentbruggebrug of Ferdinand Lousbergskaai rakelings gepasseerd worden door auto’s aan hoge snelheid is niet bevorderlijk voor fietsverkeer te stimuleren.
Wat zit er in de puzzel doos?
Niet aangepast wegbeeld, veel brede en lange banen welke niet echt uitnodigen om 30 te rijden.
Weinig pakkans bij niet naleven maximum snelheid en daardoor is er een groot onevenwicht tussen bestemmingsverkeer en doorgaande verkeer .

Via GPS is het steeds makkelijker om zijn weg te vinden door de stad, en de gevaarlijke en drukke punten te vermijden. Dit is dan via woonstraten zone 30.
Zelfs als er dan eens een controles zijn dan zijn deze (oa. via nieuwe media) makkelijker te vermijden.
Maar er zijn oplossingen.
Wegbeeld aanpassen (kost geld en tijd).
Verkeerscirculatie plannen aanpassen (moet zeker waar het over hoofdfietsassen gaat, en kan vrij snel gedaan worden).
Gerichte snelheidscontroles, en daar komt de tussenkomst van de bewoners, passanten (fietsers) van pas. Indien er meldingen komen van straten waar de zone 30 niet goed nageleefd word, dan mag je dit melden aan dienst mobiliteit of aan Gent info.
Dus fietsers het is aan elk van ons om onze stem te laten horen.

14 gedachten over “zone 30”

  1. Komt daar dan reactie op?
    Ik heb al eens een melding doorgegeven dat er zeer veel auto’s vanop de Stropbrug afdraaien richting Stropkaai, wat niet toegelaten is. (mijn klacht was dat de verkeersborden niet duidelijk genoeg waren, maar de politie vond alles correct). Ik heb daar nog nooit controle gezien, ook al gingen ze er op toezien…

  2. In de Stropkaai staan borden C6, terwijl men evengoed C2 met onderbord “uitgezonderd fietsers” zou kunnen gebruiken (het gaat hier tenslotte toch om éénrichtingsverkeer voor motorvoertuigen).
    C2 is veel zichtbaarder dan C6 en wordt zelden genegeerd. Hetzelfde euvel vindt men in de Overpoortstraat, ook al een frequent genegeerde éénrichtingsstraat.

        1. Even gekeken, je zal een C5 bedoelen. Ik zou eens aan een specialist moeten vragen of er – buiten voor motorfietsen – een verschil is tussen een C5 en een C1 met een M3. Buiten voor motorfietsen (verboden bij C1 met M3, maar toegelaten bij een C5) kan ik geen verschil bedenken en dus kan men de vraag stellen of de C5 nog bestaansrecht heeft.

          1. Even vertalen in het Nederlands, kwestie dat normale mensen er aan uit geraken: C1 is een rood rond bord met witte balk (eenrichtingsverkeer), C5 een rond bord, wit met rode rand en een auto (verboden voor motorvoertuigen met meer dan 2 wielen en voor motoren met zijspan) en M3 is een onderbord `uitgezonderd fietsen en bromfietsen’.

    1. Vandaar dat ik dus gemaild had dat de situatie niet duidelijk is. Het is trouwens geen eenrichtingsverkeer. Verkeer komende van de Burggravenlaan mag wel indraaien; vanop de brug is de bocht te scherp om te nemen. Zelfs als fietser moet je bijna naar stilstand om de bocht veilig te kunnen maken.
      Ik zal in elk geval niet nalaten mijn remmen regelmatig na te kijken, want het is daar nodig.

  3. Wat de zone 30 betreft, en het al dan niet naleven ervan : de weginrichting is hier allesbepalend. Denk maar aan de Neermeerskaai, ook zone 30, maar de gemiddelde snelheid ligt hier hoger dan 50. Logisch, want een rechte weg met een breed profiel. Je kunt dit dus alleen oplossen met versmallingen, asverschuivingen en verkeersdrempels. Zelfs dat is niet voldoende : ik zie regelmatig auto’s over de verkeersdrempel op het kruispunt Lentestraat/Stropkaai scheuren, in die mate zelfs dat het onderstel tegen het wegdek bonkt. Who cares, hun bedrijf betaalt de schade toch.

    1. Zone 30 op een rechte weg met een breed profiel is waardeloos. In zo’n situatie spreekt een politierechter een snelheidsovertreder vrij.
      Straten melden waar zone 30 niet nageleefd wordt? Daar worden alleen telecombedrijven beter van.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s