Home

verbinden (2)

26 maart 2013

In Gent zijn de afgelopen 20 jaar zowel door de Stad als het Gewest wegen aangepakt vanuit een fietsassenbeleid.
Later volgde een beleid copy conform de fietstoets: bij elke integrale heraanleg systematisch kijken wat er voor fietsers kan gebeuren.
Al die fietspaden samen maken het in Gent voor de assertieve fietser makkelijker, veiliger en duidelijker fietsen.
Die losse projecten zijn vaak niet verbonden.
Met weinig middelen (verf) kunnen die een netwerk vormen waar ook de niet-assertieve fietser zich veilig voelt.
Later kan men deze verfpaden desgewenst tijdens integrale heraanleggen vervangen door vrijliggende of verhoogde paden.
Een voorbeeld:

25maa13, 17u25, Koningin Fabiolalaan

25maa13, 17u25, Timichegtunnel / Koningin Fabiolalaan

25maa13, 17u24, Frans De Potterstraat

25maa13, 17u24, Koningin Fabiolalaan / Frans De Potterstraat

25maa13, 17u23, Frans De Potterstraat

25maa13, 17u23, Frans De Potterstraat

25maa13, 17u24, Rijsenbergstraat

25maa13, 17u24, Rijsenbergstraat


Als je dit bekijkt vraagt een mens zich af of men in het project Gent Sint-Pieters al eens aan een integraal fietsplan gewerkt heeft.

5 Responses to “verbinden (2)”

  1. Els Says:

    Ik fiets daar elke dag en elke dag stel ik mij diezelfde vraag… wat voor wereldvreemde mensen zijn het die die plannen maken?
    Dezelfde vraag geldt trouwens ook als je van daar door de tunnel rijdt en naar links de St.Denijslaan in wil richting station…Dan moet je vaak met horden van tientallen fietsers aan het rood licht staan wachten om dan door een versmalde doorgang één per één quasi door het groen te rijden…

    • Frans Says:

      De Frans de Potterstraat is een goed voorbeeld van missing link. Zolang de Timichegtunnel niet open is voor doorgaand verkeer is het daar relatief rustig. Die straat is nochtans breed genoeg voor het markereren van fietspaden die meteen het dubbel kruispunt met de Aaigemstraat veel veiliger zouden maken.

  2. Frans Says:

    Als ik het aantal fietsers tel op de rijbaan van de Fabiolalaan, vraag ik me af of het wel de moeite was om een apart fietspad aan te leggen.

    • Renaat Says:

      Moet een beleid sturen (soms met het nodige geduld) of enkel volgen?

    • yves Says:

      Wij focussen op fietsinfrastructuur. De doorsnee weggebruiker focust op gewoontes. Ik bedoel: het fietspad was zelden in zijn volle lengte beschikbaar. En de “entree” een de Boudewijnstraat is vaak een kiss & ride.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: