Waiting, waiting

Ik liet vorige week achteraan mijn huis een deur plaatsen.
Volgend jaar zal mijn partner een dak op ons huis laten zetten.
En onze buren maken binnen twee jaar onze zijgevel dicht.
Tot zolang slapen we wel… euh… tja, waar ook alweer?

Dit is de deur in de fietspadontwikkeling van het Westerringspoor:

04feb13, 11u03, Oud-Strijderslaan
04feb13, 11u03, Oud-Strijderslaan

04feb13, 11u04, Oud-Strijderslaan
04feb13, 11u04, Oud-Strijderslaan

Vorig jaar werd deze fietsersbrug vanuit Malem aangelegd, en daar zijn we blij om.
Elk stukje fietsinfrastructuur erbij is een stap vooruit.
Alleen, ik had liever dat ze pas aangelegd werd als ze ook gebruikt kan worden.
Want nu zal deze brug twee of drie jaar in de wind en regen liggen, en dus slijten, voordat ze nut heeft.
Waiting, waiting, for the next yard…

04feb13, 11u04, Oud-Strijderslaan
04feb13, 11u04, Oud-Strijderslaan

Het blijft me verbazen hoeveel overheden een vinger, annex budget in de mobiliteitspap hebben.
En dan is het, nadat het raam gestoken is, vaak wachten op het dak.
Tja, dat krijg je als de methodes en procedures belangrijker zijn dan het doel.
Hoe was die Oud Strijdersslogan ook alweer die de Vlaamse ontvoogding stimuleerde?
Wat we zelf doen, doen we beter, zoiets?
Zou een groot mobiliteitsbudget per stedelijk gebied niet zinvoller zijn in plaats van al die deelbudgetjes van Vlaamse Instellingen q, v, w, x, y, z, en a?
Gaan er niet ontiegelijk veel manuren verloren in onderhandelen over modaliteiten, budgetverdeling en andere?
Terwijl het toch allemaal belastingsgeld is?
(Zo’n beetje populisme, dat lucht op)
Of is het omgekeerd, en moet je als relatief arme stad nu eenmaal mensen en middelen inzetten om al die budgetjes of potjes met voorwaardetjes van Milieu, Toerisme, Europa creatief op te sporen?
En hoor je liever het populaire verhaal dat Rome niet op 1 dag… ?

Meer lezen over dit project: klik hier.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Waiting, waiting”

  1. Het zou grappig zijn, als het niet zo triest was.
    En oh, dat paaltje….! Wat men al niet moet doen om auto’s te verhinderen over een dergelijke brug of pad te rijden. Het is duidelijk dat dit paaltje met bord nodig is, want er staan al twee auto’s te trappelen. Veel dichter konden ze niet staan. Benieuwd hoe vaak er auto’s gewoon voor de brug zullen staan.

  2. Veel Gentse fietsbruggen zijn naamloos.In de lijn van West-Vlaamse namen op Malem(Ramskapelle- en Houtemlaan, Houthulstweg) stel ik hier “Vrasenebrug” voor.

    1. Vermoedelijk geen ‘oorlogsverband’ maar wel met bruggen, geen fietsbruggen maar spookbruggen, 2 stuks :).
      Persoonlijk vind ik pakweg Schoorbakke-, Booitshoeke- of Schewegebrug beter klinken.

      1. Tijdens oorlogen breekt men noodzakelijke bruggen af, in vredestijd bouwt men er soms nutteloze…
        Hoe dan ook: een fietspad aansluiten op een brug zou sneller moeten gaan dan omgekeerd.

  3. Dat zo’n brug een paar jaar in de regen (en de vorst, niet te vergeten) ligt lijkt me niet zo’n probleem: die dingen zijn gemaakt om buiten te liggen. Wat wel een probleem lijkt: de brug moet aansluiting geven op de fietsweg die startend van de Brugsesteenweg via de Bourgoyen en het brugje aan de Kraaidam loopt. Alleen, daarvoor moet je de Drongensesteenweg kruisen. Ik meen mij vaag te herinneren dat de geplande onderdoorgang onder de Drongensesteenweg geschrapt is, wat het hele project devalueert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s