Verloren zoon

Mijn kennis van de bijbel is al jaren in verval.
Jawel, ik weet dat deze schoolvakantieperiode annex vrije dagen en chocoladevertier een religeuze oorsprong heeft.
De Mattheuspassie doet me prompt “Oh hoofd vol bloed en wonden” neuriën.
Lady S zal zich nog steeds de parabel van de herder en de wolf herinneren.
En bij de eerste tekenen van werfactiviteit voor de bouw van een fietsonderdoorgang onder Ter Platenbrug denk ik plots en spontaan aan de parabel van de Verloren Zoon.
De fietsonderdoorgang onder de R40 /Terplaetenbrug kwam reeds ter sprake op pagina 79 van het Fietbeleidsplan uit 1993.
Het kwam aan bod in verschillende beleidsplannen van Waterwegen en Zeekanaal.
Iedereen vroeg zich af: waar blijft hij?
Komt hij er ooit?
En kijk, meer dan 20 jaar later is er witte rook.
Na de aankondiging begin februari op de site van W&Z is het eerste teken van werfactiviteit merkbaar: op Goede Vrijdag werd de werfafsluiting geplaatst.

29maa13, 08u28, Isabellakaai
29maa13, 08u28, Isabellakaai

De onderdoorgang zal van de Stropkaai een levendige fietsas maken.
01apr13, 16u32, Stropkaai
01apr13, 16u32, Stropkaai
De afsluiting op de Isabellakaai ligt al omver, en heeft een aantal fietsen gekooid:
01apr13, 16u30, Isabellakaai
01apr13, 16u30, Isabellakaai

Zou dit toch eerder de parabel van de verrijzenis worden?
Ach, whatever… bij mijn eerste rit langs deze fietsonderdoorgang zal ik luidkeels Hallelujah zingen.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “Verloren zoon”

    1. Het grote nadeel van dergelijke kaaien is de combinatie van rechtlijnigheid en eenzelfde richting, zonder obstakels. Dat nodigt uit tot onaangepaste snelheid, zoals de Coupure, de Groendreef, de Muinkkaai, de Recollettenlei, de Neermeerskaai,… Zone 30 is pure schijn.

  1. De Stropkaai kun je volgens mij onmogelijk knippen (zonder de Lentestraat overmatig te belasten toch). Het enige wat je volgens mij kan doen is de rijrichting omkeren tussen Lentestraat en ring, maar dan ga je een sluipweg creëren naar de ring toe in plaats van van de ring weg. Een verkeersdrempel ter hoogte van de toegang tot de onderdoorgang zou al een betere oplossing zijn. En er is in elk geval ruimte voor een tweerichtingsfietspad langs het water. Dat zou het gemengd verkeer al beperken én de rijweg versmallen, hetgeen de veiligheid ten goede komt.

    1. Ik mis een deel van je redenering. Het sluipverkeer dat nu de Stropkaai neemt wil hoofdzakelijk tijd winnen richting UZ en verder. Zij horen op hoofdassen te rijden. Waarom en hoe zouden zij de Lentestraat belasten?

      1. – Het probleem van de Stropkaai is dat één van de parkings van TMVW daarop uitkomt.
        Om die reden kun je dus de Stropkaai niet knippen aan de ring, en niet vóór de Lentestraat (als je van de ring komt), tenzij je terug tweerichtingsverkeer invoert. In dat geval gaat al het TMVW-verkeer via de Lentestraat naar de Stropkaai (dat gebeurt nu soms ook al overigens). Het sluipverkeer van de ring verdwijnt dan wel natuurlijk.
        – Als je de Stropkaai knipt ná de Lentestraat, moet al het verkeer van de Stropkaai doorheen de Lentestraat (en behoud je bovendien het sluipverkeer staduitwaarts , dat dan zijn weg zal zoeken via Lentestraat en Ottergemsesteenweg). Eenzelfde scenario als je éénrichtingsverkeer stadinwaarts invoert tussen Burggravenlaan (of Sint-Juliaanstraat en Lentestraat.
        – Als je de rijrichting omkeert tussen Lentestraat en ring, creëer je een sluipweg van de Burggravenlaan naar de ring. En geloof me, dat zal een succes worden, want zo kan je vlot de Heuvelpoort vermijden.

        1. TMVW heeft 2 toegangen, die intern op hun bedrijfsterreien verbonden zijn.
          Knippen kan halfweg die twee toegangen.
          Mobiliteitsdeskundigen kunnen met TMVW berekenen en afspreken welke verkeerstromen het minste tweerichtingsverkeer op het stukje Lentestraat tot aan TMVW genereren.
          Ik vermoed: alle aankomende autoverkeer vanuit de ring, vertrekkend verkeer vanuit de twee toegangen.
          Alles is beter dan de huidige autolanceerhelling vanuit de Citadellaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s