Home

Mails: Dampoortongeval

8 april 2013

Fietsbult kreeg zaterdag 3 mails over een fietsongeval.

Van: stijn
Onderwerp: ZIEHIER DE STAD DIE ZO AANTREKKELIJK ZOU MOETEN ZIJN…
Datum: Zaterdag 6 April 12:59

Foto: Gent Dampoort – zaterdag 6 april 2013 – 12u05.

06apr13, 12u05, Dampoort

06apr13, 12u05, Dampoort

Van: pierre
Onderwerp: FIETSONGEVAL aan de dampoort
Datum: Zaterdag 6 April 13:38

Deze middag ….
rond 12uur30 is er aan de dampoort terug een fietser omver gereden.
De man reed op het fietspad en kwam van de Dendermondsesteenweg.
Hij had net zijn boodschappen gedaan.
Hij bloedde aan het hoofd en is moeten blijven liggen tot de ziekenwagen kwam.
Hopelijk komt alles goed met hem…

Pierre

06apr13, Dampoort

06apr13, Dampoort

06apr13, Dampoort

06apr13, Dampoort

Van: thomas
Onderwerp: melding ongeval
Datum: Zaterdag 6 April 20:55

Beste Fietsbult,
Kort mailtje om te melden dat vanmiddag wederom een fietser is omver gereden aan de Dampoort, het betrof een oudere man.
Toen ik voorbijreed lag hij nog op de grond, maar hij bewoog nog.
De afstand tussen het fietspad waar hij reed (ter hoogte van de apotheker Vooruit) en waar hij uiteindelijk belandde was ettelijke meters.
Schrikwekkend.
Ik fiets dagelijks minstens 2x over Dampoort, meer dan eens moet ik stevig in de remmen omdat automobilisten geen voorrang verlenen aan fietsers waar ze dat zouden moeten doen.
Onlangs zelfs nog meegemaakt dat er iemand uit zijn auto sprong en me achterna zat omdat ik het had aangedurfd om hem attent te maken dat hij moest stoppen.
En neen dat was niet met een middelvinger.
Ook mijn partner moet dagelijks dezelfde weg afleggen.
De gevaarlijke situaties die we quasi dagelijks meemaken (uitwijken voor op het fietspad geparkeerde wagens in de Antwerpsesteenweg is wel degelijk risicovol) overtuigen ons stilaan om weg te trekken uit Sint-Amandsberg.
Gent fietsstad, I don’t think so.
Mvg,Thomas

Ik ken de omstandigheden van het ongeval niet.
Alleen: twee rijstroken naast elkaar die -zonder verkeerslichten- een pad van zachte weggebruikers dwarsen is om miserie vragen.
De tweede rij ziet vaak onvoldoende wat zich achter de eerste rij afspeelt.

07apr13, 19u21, Land Van Waaslaan

07apr13, 19u21, Land Van Waaslaan

22 Responses to “Mails: Dampoortongeval”

  1. Ronnius Says:

    Ik ga al heel lang niet meer langs de dampoort met de fiets. En ik weet waarom. Het is daar echt levensgevaarlijk.
    Veel auto’s die De Land Van Waaslaan en (vooral) de Antwerpsesteenweg uitkomen menen voorrang te hebben als ze het plein opkomen. En dit niet alleen voor fietsers, ze snijden de bussen van De Lijn ook de pas af.

  2. Naais Says:

    Die laatste foto is niet op het punt waar het ongeval was, maar 1 straat verder: waar de antwerpse steenweg op de dampoort komt. Dat is echt de engste invalsweg van heel de pre-dampoort, omdat de mensen zich daar echt niet verwachten aan fietsers (ondanks duidelijk fietspad) en gewoon de pre-dampoort opvlammen.
    Gent fietsstad: ik ben nog steeds overtuigd. Maar die Dampoort is de hellepoort om in die fietsstad te geraken.

    • Naais Says:

      excuus excuus, het is toch de Land Van Waaslaan! Even erg, trouwens 😉

    • jandefietser Says:

      Als ik de eerste foto’s bekijk lijkt het mij dat het ongeval niet aan de Land Van Waaslaan maar aan de Antwerpse Steenweg gebeurd is. Zelfde verschil natuurlijk: elke keer twee rijstroken die toekomen, met beperkt zicht voor de rechtse van de twee.

  3. Victoria Says:

    De harde realiteit, net zoals aan de St-Lievenspoort en de Brusselsesteenweg. Hoeveel ongevallen zijn er nog nodig tegen dat er actie ondernemen wordt?

  4. teun Says:

    ik zou uren kunnen doorbomen over hoe onveilig die dampoort niet is, en hoe wraakroepend het is dat zowel gewest als stad niets verandert aan deze situatie. op dit moment hou ik het bij een heel diepe zucht, en hoop ik dat de man er volledig door komt.

  5. Hubert Says:

    Tegen 2015 komen er kontorengebouwen en woonblokken in de zone oude Dokken .Dus ook meer auto verkeer .de herinrichting Dampoort en verplaatsen stadsring is voor ten vroegste 2019.
    Verantwoordelijken Vlaams gewest ,Stad ? maakt voor mij niets uit
    Wat zal het zijn veiligheid zwakke weggebruiker ,of autodoorstroming ? Ik wacht nog 3 jaar en indien geen verbetering dan verlaat ik deze gezellige stad .

    • Ronnius Says:

      De autodoorstroming is nu al een ramp en niet enkel tijdens de spits. Als er, zoals je aangeeft, nog verkeer gaat bijkomen …

    • yves Says:

      Er komt zeker extra verkeer bij door die kantoren en woningen. De vraag is: welk verkeer? En langs waar zal het bewegen?
      Tegen dan zijn er een paar nieuwe feiten
      – de Buitenring R4 van Zwijnaarde is gesloten, en dat zou het startschot kunnen zijn om de kleine ring R40 minder een barrière te laten zijn. Verkeer is als water. Dat wil zeggen dat als je ergens een kraan open draait, je ze ergens anders mag dicht draaien 🙂
      – de Handelsdokbrug ligt er, en die zal de autostromen vanuit de havendorpen naar bv het justitiepaleis al weghalen van de Dampoort.
      – Hoe ver zal men staan met het facilliteren van voetgangers, fietsers en OV?

  6. Hubert Says:

    Op een opmerking (oversteek voetgangers/fietsers evenwijdig met spoorviaduct = oversteektijd 12 Sec ?) kreeg ik volgende antwoord van vlaams gewest ik citeer:
    “De regeling van dit kruispunt is een zeer moeilijke zaak gezien het drukke verkeer en de diversiteit aan weggebruikers. Momenteel is het inderdaad niet mogelijk om in 1 keer de overkant van het kruispunt te bereiken. Dit om het andere verkeer de mogelijkheid te geven om de Dampoort zo snel mogelijk te verlaten. Voorlopig kan hier niets veranderd worden. Momenteel wordt volop onderzocht hoe we dit bij de herinrichting van de Dampoort kunnen oplossen. ”
    DUIDELIJK !!!!!

  7. Frans Says:

    Het minste dat je zou verwachten is het vervangen van de omgekeerde driehoek door een STOP-teken, hoewel veel automobilisten het verschil tussen die verkeersborden niet eens kennen. En dat botst wellicht tegen de visie van het Vlaams Gewest dat zoiets de doorstroming niet bevordert.

  8. Hilde Says:

    Een algemeen vraagje ivm dergelijke ongevallen. Soms komen die in de krant, soms niet (zoals dit ongeval – ik heb het toch niet gelezen). Vaak vraag ik me nadien af hoe het die mensen verder vergaan is. Zo was er (vorig jaar? twee jaar geleden?) een ongeval met een meisje dat de Ch. de Kerckhovelaan overstak en door een ambulance of politiecombi werd aangereden. Weet iemand hoe het nu met dat meisje gaat?


  9. ’t Is inderdaad een zeer gevaarlijke situatie, maar de foto’s bij het artikel zijn misleidend.

    Als die fietser daar reed, dan kan hij niet anders dan overgestoken zijn op een plaats waar er geen fietspad is — zie http://goo.gl/maps/vGhg5.

    De eigenlijke weg voor fietsers (en ik heb hem vele jaren gedaan toen ik daar een beetje verder in de Dendermondsesteenweg werkte), is de fietsoversteekplaats aan de Pilorijnstraat.

    • DriesO Says:

      Michel,
      ik begrijp je reactie helemaal niet.

      Er ligt toch duidelijk een officieel fietspad op de foto’s op de plaats van de aanrijding?

      Dat er op het eerste deel van de oversteek geen fietspad ligt, is toch helemaal niet relevant? Fietsers mogen daar zeker rijden/oversteken, net zoals in al die andere straten met gemengd verkeer in Gent, en op het tweede deel van de oversteek (waar het ongeval gebeurd is) hebben ze zelfs voorrang.op de Land van Waaslaan.

      De oversteekplaats aan de Pilorijnstraat is absoluut niet “de eigenlijke weg voor fietsers”. Die oversteek gebruiken fietsers om naar de Antwerpsesteenweg en omgeving te fietsen, en er is absoluut geen reden waarom fietsers die naar het centrum moeten, langs daar zouden moeten omrijden.

      Sterker nog, de oversteek naar de Pilorijnstraat is al even dubieus als op de foto’s om je voorrang te krijgen…


      • De plaats van het ongeluk zelf was misschien een meter of zo na het begin van het “fietspad”, en zeker dat je daar voorrang hebt, maar die voorrang start in het midden van de baan. En om daar te geraken moet je de eerste helft al overgestoken zijn op een plaats waar je van ver noch van dicht voorrang hebt.

        Twee baanvakken, het eerste zonder fietspad en dus duidelijk uiteraard geen voorrang voor fietsers, het tweede wél een fietspad en haaientanden en dus wel voorrang voor fietsers, dat is om miserie vragen.

        Het is niet omdat je kan en mag oversteken, dat het onder alle mogelijke omstandigheden een goed idee is. Ik vind, uit ervaring, dat het waanzin is om daar op drukke momenten over te steken. Dan doe ik dat liever waar er wel een infrastructuur is (streepjes op de weg) die het duidelijk maakt aan auto’s dat er overgestoken kan.

        Pilorijnstraat, daar staat trouwens heel erg duidelijk aangegeven hoe het is: géén voorrang, met een STOP-bord voor fietsers.

        Ik vind: zo lang daar geen lichten staan, overschilder dat vreemd stukje fietspad dat uit het niets in het midden van een straat verschijnt, en moedig fietsers aan om die paar meter omweg te maken.

        • Hilde Says:

          Aan de Pilorijnstraat heb je voor het oversteken van het eerste deel van de straat (richting Sint-Amandsberg) geen voorrang (haaientanden en stop-bord). Voor het tweede deel (auto’s richting Gent) heb je wel voorrang; daar heeft het autoverkeer oranje knipperlichten, een stopstreep en een stopbord.

          • Renaat Says:

            Ik ken de lokale situatie niet, maar het is niet omdat de fietsers haaientanden en een stop-bord hebben (dus voorrang moeten geven aan de rest van het verkeer), dat tegelijkertijd de automobilisten (vanwege voorrang van rechts of voorrang voor fietsers op fietspaden) de fietsers niet ook voorrang moeten geven. Zulke tegenstrijdige inrichtingen – waarbij iedereen aan iedereen voorrang moet geven – zijn in België niet uitzonderlijk.

    • jandefietser Says:

      De situatie daar is inderdaad zeer bizar. Wie uit de Dendermondsesteenweg komt (met auto of fiets) moet ervan uitgaan dat hij niet uitkomt op het kruispunt met de Land van Waaslaan maar op de twee kruispunten met de Land Van Waaslaan. Hij heeft een bord B1 (voorrang geven) en haaientanden, maar blijkbaar slaat dit alleen op het eerste kruispunt, waar het verkeer van links komt. Fietsers hebben daar terecht geen fietspad, om verwarring (voorrang van fietsers op een fietspad, geldt die ook met een bord B1?) te vermijden.

      Dan is er een tweede kruispunt, waar het verkeer van de Land Van Waaslaan van rechts komt. Op dat kruispunt heeft het verkeer uit de Land Van Waaslaan een bord B1 en haaientanden. Dat heeft alleen maar zin als dit verkeer iemand voorrang moet geven en dat kan alleen maar het verkeer uit de Dendermondse Steenweg zijn. Aan de fietser uit de Dendermondse Steenweg wordt dit duidelijk gemaakt met een fietspad, de automobilist moet maar raden dat het zo is. Zelfs als hij doorheeft dat hij op een tweede kruispunt zit heeft hij geen aanduiding dat er op dat kruispunt geen voorrang van rechts geldt en moet hij dus het verkeer uit de Land Van Waaslaan voorrang geven (een bizar vonnis dat ik onlangs gelezen heb stelde dat je je voorrang mag nemen op iemand als je weet dat die een bord B1 heeft, maar dat bord kan je natuurlijk niet zien).

      Mijn conclusie: het is de bedoeling dat wie uit de Dendermondse Steenweg voorrang geeft aan verkeer komend van links en voorrang heeft op het verkeer komend van rechts, maar de signalisatie is een zootje. Het wordt pas echt leuk als iemand komend uit de Land Van Waaslaan-West naar links afslaat. Volgens de twee-kruispuntenfictie heeft die dan voorrang op verkeer komend uit tegenovergestelde richting, maar normaal moet je met een bord B1 geen voorrang geven aan linksafslaand verkeer uit de tegenrichting.

      • Hilde Says:

        Helemaal onlogisch vind ik het niet. Eens je uit de Dendermondsesteenweg op het kruispunt bent, heb je voorrang (op het verkeer dat uit de Land van Waaslaan komt), net zoals je op een rotonde voorrang heb eens je erop rijdt.

    • yves Says:

      Nog 1 aanvulling: Google Maps is niet meer up to date. Op de strook tussen fietspad Antwerpenplein en fietspad op kruispunt Land Van Waaslaan is nu een beige suggestiestrook.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: