Lentewerven

De Dampoort beroert de gemoederen.
En terecht.
Morgen een harde schop hierin door een nieuwe fietsbulter.
Vandaag een paar positieve berichten.

Pierre mailde:
Afgesloten “Keizerspark” brug.
Vanaf 15 april tot 26 april wordt de kleine fietsbrug aan de Scheldekaai afgesloten voor de aanleg van een fietspad!
Daar gaan we niet rouwig om doen zeker?
Alternatieve weg is Sasstraat, Posthoornstraat, Brusselsesteenweg, kruispunt over en zo naar de Visserij.
Of via de sluis aan de Vlaamsekaai naar de Ferdinand Lousbergskaai.

Scheldekaai
Scheldekaai
Exit de putten met diepe plassen.
Is dit een eerste signaal dat het stadsbestuur voor fietsinfrastructuur niet meer wil wachten op een tijdsrovende totale/integrale heraanleg van een stadsdeel(tje)?

Aan de Isabellakaai zitten de eerste palen van de fietsonderdoorgang in de “grond”:

09apr13, 08u43, Isabellakaai
09apr13, 08u43, Isabellakaai
Op de Stropkaai liggen de andere palen liggen mooi te wachten:
09apr13, 18u11, Stropkaai
09apr13, 18u11, Stropkaai

AWV begon in maart ter hoogte van Slotendries met de bouw van een fietsersbrug over de Kennedylaan.

07apr13, 19u02, John F Kennedylaan
07apr13, 19u02, John F Kennedylaan thv Slotendries
Een klein beetje info lees je hier en hier.
Een ontwerp heb ik nog nergens gezien.
Op de tweede link staat een oplijsting van de vele lopende werven door AWV op deze as naar Zelzate en Nederland.
Het merendeel staat in functie van gemotoriseerd verkeer, in een havengebied anno 2013 nog steeds een onvermijdelijke logica.
De werven zijn een onderdeel van een akkoord met Nederland, en ook een onderdeel van het zwarte puntenprogramma van de Vlaamse Regering.
Nederland wil de Rotterdamse haven voor vrachtwagentransport ook via de Westerscheldetunnel, de nieuwe tunnel in Sluiskil en Gent met Frankrijk verbinden.
De fietstoets is in een aantal projecten duidelijk aanwezig, en dat is een stap vooruit.
Het concept van een rotonde met gescheiden fietsverkeer aan de Cosmos maakt me nieuwsgierig.
Ik geef dit ontwerp een grote kans van slagen.
Hoe zien jullie dit?

Op 22 april start de aanleg van het tweerichtingsfietspad (2,5 km) dat de fietsbrug zal verbinden met de Langerbruggestraat.

07apr13, 18u56, John F Kennedylaan thv Langerbruggestraat
07apr13, 18u56, John F Kennedylaan thv Langerbruggestraat
Deze twee projecten zijn -eindelijk- een ferme stap vooruit om havenbedrijven voor werknemers ècht per fiets bereikbaar te maken.
Het is hopelijk niet de laatste stap.
Want waar is het masterplan voor fietsverkeer in de haven?
Iemand?
Hoe meer mensen met de fiets gaan werken, hoe meer plaats er over blijft voor de economische activiteit.
En hoe minder mensen hun huis met de auto verlaten.
Een intense fietstraffiek met de haven zal dus ook positieve gevolgen hebben binnen de Gentse woongebieden.
Het zou een mooie en toekomstgerichte contradictie zijn mocht meer dan de helft van de werknemers van Volvo met de fiets gaan werken.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Lentewerven”

  1. Natuurlijk applaus voor het fietspad aan de Keizersbrug. Alleen vind ik het jammer dat de brug net na de paasvakantie voor twee weken zal worden afgesloten. Traditiegetrouw stappen veel schoolkinderen na de paasvakantie op de fiets op naar school te rijden.

  2. “Alternatieve weg is Sasstraat, Posthoornstraat, Brusselsesteenweg, kruispunt over en zo naar de Visserij.”

    Je kan vanop de Brusselsesteenweg ook rechts het Keizerspark terug in en de ‘grote’ fietsbrug over. Veiliger dan het Kruispunt oversteken naar Visserij.

  3. Fietsbult schrijft “Deze twee projecten zijn -eindelijk- een ferme stap vooruit om havenbedrijven voor werknemers ècht per fiets bereikbaar te maken.
    Het is hopelijk niet de laatste stap. Want waar is het masterplan voor fietsverkeer in de haven?”

    Die laatste zin is een terechte vraag. Want helaas vind ik één van die twee projecten niet helemaal fietsvriendelijk, namelijk deze:

    “AWV begon in maart ter hoogte van Slotendries met de bouw van een fietsersbrug over de Kennedylaan.
    Op 22 april start de aanleg van het tweerichtingsfietspad (2,5 km) dat de fietsbrug zal verbinden met de Langerbruggestraat.”

    Reden voor mijn skepsis: als je de twee enkelrichtingsfietspaden van de Kennedylaan vervangt door één dubbelrichtings-, en je schrapt het fietspad langs de ander zijde, waar is dan het voordeel voor de fietser?
    Die moet dan voortaan verplicht een oversteek maken (over een fietsbrug) om gewoon verder te fietsen. En aan het einde van die 2,5 km mag die fietser dan terug de Kennedylaan oversteken over een brug, gevolgd door nog een ferme omweg, want er is helemaal geen vervolg gepland parallel met de R4. Daar zijn de fietspaden langs de R4 simpelweg afgeschaft, met als alternatief alleen maar een omweg…

    OK, er zijn ook een paar goeie kanten aan dit project, maar ik mis rond de oostelijke R4 toch wel een visie omtrent een samenhangend langeafstandsfietsnetwerk.

    Met andere woorden: mogen Gentenaars die bij Arcelor Mittal werken enkel met de auto gaan? Voor fietsers komt er alleen maar de een na de andere omweg bij…

  4. Laatstleden op zondag weer geprobeerd vanuit Destelbergen via haven Gent naar Mendonk te rijden, en dan blijkt dat R4 toch de beste muur is om fietsers tegen te houden. Ik stootte onder andere op werken Slotendries en zie wel nut in van deze fietsbrug op lange termijn. Als deze veilige corridor vervolg krijgt in andere corridors verspreid over de volledige lengte van Gent Haven , is niet zozeer een lange afstandsfietspad nodig in de lengte maar de mogelijkheid om de haven van Gent te doorkruisen in de breedte belangrijker en daar zijn Cosmos kruispunt en fietsbrug Slotendries sterke troeven voor.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s