Het L-woord

Maandenlang zweefde het taboe boven het land.
Communicatie was -officieus- verboden.
De frustraties waren tè groot.
Maar kijk: het L-woord mag weer uit de mond rollen.
22 graden op een zondag, dat tikt de frustratie weg.
14 april was een hoogdag voor het recreatief fietsen.
U genoot ook?

14apr13, 12u36, Bijlokekaai
14apr13, 12u36, Bijlokekaai
Mocht het hier nog niet aan bod gekomen zijn: het STAM is op vele vlakken uitmuntend, zo ook de fietsenstalling. Voetgangers krijgen hier hun eigen plaats.
14apr13, 13u17, Bijlokekaai
14apr13, 13u17, Bijlokekaai
Fietsen in een touristenmassa is een aparte discipline. Traag fietsen hoort:
14apr13, 13u36, Vleeshuisbrug
14apr13, 13u36, Vleeshuisbrug

14apr13, 13u38, Graslei
14apr13, 13u38, Graslei

De overdekte fietsstallingen in de Kuip zijn nog niet ingeburgerd. Dat zal -net als bij autoparkings- een dik jaar duren.
14apr13, 13u40, Pakhuisstraat
14apr13, 13u40, Pakhuisstraat

14apr13, 13u42, Emile Braunplein
14apr13, 13u42, Emile Braunplein
14apr13, 13u53, Sint-Baafsplein
14apr13, 13u53, Sint-Baafsplein

De autoparking op deze fietsas blijft groeien:

14apr13, 16u05, Veermanplein
14apr13, 16u05, Veermanplein

14apr13, 14u56, Lousbergkaai
14apr13, 14u56, Ferdinand Lousbergskaai

De Gentbruggestraat krijgt momenteel een nieuwe asfaltlaag (waarschijnlijk met fietssuggestiestroken), en is nog eventjes een kindvriendelijke omgeving:

14apr13, 15u08, Gentbruggestraat
14apr13, 15u08, Gentbruggestraat

Slakken en hazen in alle maten en kleuren paradeerden langs de Schelde:
14apr13, 15u19, jaagpad Zeeschelde Gentbrugge
14apr13, 15u19, jaagpad Zeeschelde Gentbrugge

14apr13, 16u06, jaagpad Zeeschelde Gentbrugge
14apr13, 16u06, jaagpad Zeeschelde Gentbrugge
14apr13, 16u05, jaagpad Zeeschelde Gentbrugge
14apr13, 16u05, jaagpad Zeeschelde Gentbrugge

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

15 gedachten over “Het L-woord”

  1. De foto van de Bijlokekaai doet mijn haren te berge rijzen : zeeën van ruimte voor de voetgangers langs het water, en waar lopen ze ? Juist, over de volledige breedte van het fietspad…

    1. Wieltjes zoeken steeds liever asfalt dan zand.
      Op zondagen met het L-woord ben ik op dat vlak zeer mild voor kinderwagens ;).
      In mijn straat verkiest een dame in een rolwagens steeds het asfalt van de rijweg boven het krakkemikkige voetpad.
      Geef ze eens ongelijk…

        1. Daar gaat de gezelligheid van naast het water wandelen. Dit gedrag had perfect voorspeld kunnen worden. Mooi laagje asfalt naast het water en het probleem is opgelost.

          1. Dat zeg ik niet. Maar ik vind wel dat er meer begrip op kan gebracht worden voor zo’n gedrag, als men beseft dat er ook een externe aanleiding is. Tofke bevestigd wat ik reeds vermoedde, namelijk dat het niet langs het water, noch op het voetpad aangenaam wandelen is.
            Een competente planner, mobiliteitsdeskundige, … kan en moet op voorhand inschatten dat zulke gedrag veelvuldig zal voorkomen en dient dus de nodige maatregelen te nemen (beter voetpad, asfalt naast het water, …) om zo’n gedrag te minimaliseren. De mensen die zich dan nog misdragen, daar kan men terecht kwaad op worden.

      1. Het is niet dat ze op het fietspad lopen maar vooral dat ze zo veel plaats opeisen en daarmee fietsers het leven moeilijk maken. Die twee met de kinderwagen konden ook heel gemakkelijk achter elkaar lopen en dan hadden ze toch wat minder de fietsers gehinderd.

  2. Als mensen zich niet gedragen zoals verwacht/gewenst, heeft dat in veel gevallen een externe oorzaak. Is het langs het water wel zo comfortabel?

    1. Het is (was) lente voor de voetgangers ook, hé…

      En neen, het is langs het water met kinderwagens daar niet overal comfortabel, en op het voetpad aan de overkant nog minder…

      Empathische vaardigheden zou tot het ABC van de wegbeheerders moeten behoren…

  3. Dus, als ik het fietspad niet comfortabel vindt, fiets ik op het trottoir. Is er geen parkeerplaats, sta ik “efkens” op het fietspad. En wil ik de benen strekken, dan maar op die heerlijke roze jogpiste langs de Coupure. Tss.

    1. De realiteit is ook dat als men een oncomfortabel wegdek voorziet voor fietsers en een comfortabel voetpad, veel fietsers inderdaad op het voetpad fietsen.

      Ik erger mij ook aan niet oplettende voetgangers, gevaarlijke fietsers, fietspadparkeerders, … maar probeer ook naar de situatie te kijken. Als iemand op het fietspad geparkeerd staat om naar de nachtwinkel te gaan, dan vind ik dat niet kunnen. Als iemand op het fietspad staat omdat de verhuis anders onmogelijk is, dan heb ik daar begrip voor.

      Als fietsers op het voetpad rijden en denken dat ze daar heer en meester zijn, dan ergert me dat. Maar als iemand even voorzichtig op het voetpad fietst omdat het wegdek in gevaarlijk slechte staat is, vol met sneeuw ligt, … dan begrijp ik dat.

  4. Mannen, ’t is lente!
    Hou de principes eventjes, eventjes op zak.
    Op een zondag als deze wil ik graag iets minder principieel zijn.
    Morgen mag het weer.

  5. Wat de gentbruggestraat betreft: er zijn nog steeds geen fietssuggestiestroken geschilderd. De heraanleg is ook een mooi voorbeeld van wat het stadsbestuur verstaat onder ‘kindvriendelijkste stad’ (van de wereld?). De fietsers gebruiken dan maar het voetpad als een (voor hen min of meer) veilige weg.

    1. Ik woon in de Gentbruggestraat en zit ook te wachten op die suggestiestroken. Na de werken waren de zebrapaden zeer snel geschilderd, maar aan de “verkeersdrempel” zijn pas vorige week strepen getrokken. Binnenkort eindelijk de suggestiestroken?

      1. Op de laatste gemeenteraad heeft de schepen toegegeven dat de situatie in de Gentbruggestraat onveilig en dus antikindvriendelijk is. Er komen enkel suggestiestroken. Volgens de schepen is de straat te smal voor veilige en gedegen fietspaden. De schepen moet dus terug naar het eerste studiejaar: de straat is wel breed genoeg. Maar … de schepen is de ledenpop van De Lijn (en dus van de diesellobby) waardoor hij altijd en overal voorrang geeft aan de snelheidsmaniakken van De Lijn. Natuurlijk is er dan geen plaats meer voor een mobiliteitsbeleid: op de plaatsen 1 tot 36 De Lijn en daarna de rest.

Laat een reactie achter op Renaat Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s