Home

Leesbaarheid (1)

24 april 2013

Een “blinde” bocht = fietsers in beide richtingen, maar gevaarlijk voor de fietser in tegenrichting met autoverkeer (autoverkeer in één richting)
Dit is de toestand in Gent Goudstraat, Minnemeers (op hoofdfietsas):

Goudstaat

Goudstraat


Goudstraat

Goudstraat

Wettelijk zal het wel kloppen.
Maar mijn buikgevoel gaat voor de oplossing in Nederland, sober maar perfect leesbaar voor alle weggebruikers:
Maastricht

Maastricht


Maastricht

Maastricht

4 Responses to “Leesbaarheid (1)”

  1. JanG Says:

    Dat vind je bij ons bijvoorbeeld aan de Visserij (in de bocht net aan het Keizerspark) en in de Kerkstraat in Gentbrugge (rechtover de oude ingang van het kerkhof). Het haalt wel weinig uit: minstens 1/3 van de automobilisten blijft de bocht afsnijden en schrikt als er dan toch een fietser aan komt. In beide gevallen staan er zelfs paaltjes, maar in de Kerkstraat staan die maar tot halfweg de bocht.

    • Ronnius Says:

      Ik dacht ook in die zin toe ik dit bericht las. In Nederland respecteren ze een lijntje misschien wel, maar hier niet.

      Ik zie bvb. elke dag auto’s over een volle witte lijn gaan (soms tot uiterst links van de weg gaan rijden) op een plaats waar (te) weinig zicht is zonder zich ergens zorgen om te maken. Waarom zouden ze zich zorgen maken om een lijntje dat een fietspad afbakent?

  2. Frans Says:

    Een tiental jaren geleden waagde ik me op zo’n “blinde” bocht aan een soortgelijke suggestie in aanwezigheid van hoofdcommissaris Freddy Carlier. Deze lachte me vierkant uit met een tirade tegen zone 30 en verkeersplateaus. Ik had plaatsvervangende schaamte voor onze “Flikken”. Een mentaliteitswijziging is niet alleen nodig bij de weggebruikers.

    • JanG Says:

      Tja, die reactie past in het rijtje met “geen draagkracht voor zone 30”. Hangt maar af aan wie je het vraagt. vraag het aan de automobilisten en je krijgt gelijk. Vraag het aan fietsers en voetgangers en het resultaat zal allicht anders zijn. Voor velen staat mobiliteit nog altijd gelijk met autoverkeer en autoverkeer met maximale autodoorstroming.


Geef een reactie

