Home

Capaciteit 3.0

25 april 2013

Dè Stad Gent bestaat niet.
Het is een huis met vele kamers.
Terwijl sommige ambtenaren of diensten de toekomst opzoeken, proberen anderen het verleden te behouden.
Een complex spanningsveld.
Dan hebben we het nog niet over de verschillende dynamiek tussen politiek en ambtenarij.
Of over de verschillende opinies binnen 1 partij.
Of over hoe een beleid uit te bouwen terwijl X aantal beslissingen door het vorige bestuur genomen zijn, en nu pas in uitvoering komen of zijn.
Nog complexer.
De hamvraag is: hoe organiseer je in deze complexiteit verandering?

Fiets van Troje is een nobel stadsinitiatief waar u hier en hier kort meer kan over lezen.
Uitgebreid lezen kan hier.
Lees ook de Systeemanalyse Mobiliteit.
Fiets van Troje is geen top-downinitiatief, maar wil bewoners het initiatief geven en ondersteunen.
Knap.
Jij en ik kunnen er aan meewerken.
Noem het “bewonersinspraak en -participatie 2.0”.
Bedoeling is om mee bij te dragen om Gent tegen 2050 klimaatneutraal te maken.
Eén van de projecten is de “leefstraat 1.0”.
Ik vermoed dat dit nieuwe straatontwerp niet in de smaak van het project zal vallen:

23apr13, 21u16, Stokerijstraat

23apr13, 21u16, Stokerijstraat


Tenminste, ik wordt er niet vrolijk van.
Het is een overduidelijke autostraat, geen leefstraat.
Is het een concept van de periode Beke2 of van Termont1?
Voordelen van dit concept zijn:
– autoparkeercapaciteit 3.0
– door de asverschuivingen en smalle rijweg krijg je (vermoedelijk) een lagere snelheid van het verkeer.
Wie af en toe langs de Koningin Elisabethlaan passeert weet dat schuingeparkeerde auto’s die achterwaarts vertrekken voor fietsers een gruwel zijn.
Dat zal hier niet anders zijn.
Elk voor heb zijn nà?
Of is dit een poging tot verandering?
Of is het vooral een autovriendelijke en -gerichte straatinrichting?

6 Responses to “Capaciteit 3.0”

  1. Eva Says:

    Is het de bedoeling dat auto’s zo geparkeerd staan, of is dat spontaan gekomen?

    • Frans Says:

      In de eerste hypothese schat ik dat de plannen dateren van de jaren zestig van d vorige eeuw.

      • DriesO Says:

        Over de werken in 2012:

        Met deze werken wil Aquafin het afvalwater van Gent dat nu nog in de het Handelsdok belandt, aansluiten op het rioleringsnet.
        […]

        TMVW – Aquario zal tegelijkertijd voor de gemeente een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen in Nieuwland, Stokerijstraat en Désiré Fiévéstraat.
        […]

        Na de rioleringswerken voorziet de stad Gent de aanleg van een volledig nieuw wegenisconcept waarbij verkeersveiligheid en aangenaam wonen hoog in het vaandel staan.

        http://www.aquafin.be/content/documents/21149A/doc1/algemene_projectinformatie.pdf

  2. DriesO Says:

    Nog twee aanvullingen:

    *Dit zou ondertussen een “woonerf” moeten geworden zijn, dus met maximum snelheid 20 km/u.
    *het aantal parkeerplaatsen lijkt stabiel: voor de heraanleg werd er aan beide kanten geparkeerd.

    • Hubert Says:

      Dit is er voor de doos “waardeloos” de eerste 20 jaar .We moeten eerst nog wat sensibiliseren,zoals voor zone 30, fietsstraat enz.
      Woonerven Gelukstraat,Kalvermarkt, Bisschopstraat(franse vaart) hebben evenveel sluipverkeer als vroeger ,en s’avonds meer geparkeerde auto’s dan voorheen .
      Eentje werkt =Ramen omdat deze geknipt is !!

  3. Stef Den Flater Says:

    Realiteit is dat de meeste gezinnen over minstens 1 wagen beschikken en ze dat ding ergens kwijt moeten. In veel steden zijn nu eenmaal veel huizen zonder garage. We leven nog altijd in een landje waar (zoals de Engelsen het zo mooi noemen) ‘petrolheads’ leven. Ook buiten Gent merk ik dat soort toestanden waar men toch blijft zoeken naar parkeerplaatsen voor de nog steeds toenemende autovloot die dit landje ‘rijk’ is. Voor teveel mensen blijft die auto een heilige koe.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: