Mail: de Sterre

Dag Fietsbult,

even mijn ervaringen van deze morgen aan de Sterre.

Fietsers komende van de N60 (Zwijnaarde) richting centrum mogen volgens de letter van de wet niet meer verder op de N60 een hondertal meter voor De Sterre (verbodsbord C9/C11). Volgens een politie-agent ter plaatse moet ik op de (zeer smalle) rijbaan gaan rijden, mee in de file. Levensgevaarlijk. En dat terwijl Wegen en Verkeer oproept om met de fiets naar Gent te komen.

29apr13,  Oudenaardsesteenweg
29apr13, Oudenaardsesteenweg

Het verkeer wordt links langs de eilanden geleidt. Hier staat een verbodsbord om naar links af te slaan (naar de Voskenslaan). Het merendeel van de automobilisten slaat toch vlotjes naar links. Ik sta te twijfelen wat ik moet doen en vraag aan een agent of ik mag oversteken. Volgens hem is dat geen probleem. Ik wijs hem op het verbodsbord dat daar staat, “vandaag zien we dat door de vingers”.

29apr13, Sterre
29apr13, Sterre

Fietsers die via de Voskenslaan uit de richting  van Sint-Pietersstation komen, krijgen wel een waarschuwing, terwijl mij helemaal niet duidelijk is hoe fietsers komende van het station nu richting Zwijnaarde moeten.

(foto’s: Fietsbult)

29 gedachten over “Mail: de Sterre”

  1. Heb ook ondervonden dat ik me nu toch iets minder op m’n gemak voel aan de werken thv KBC-toren. Waar ik voorheen tussen de aanschuivende auto’s kon fietsen (‘fietsers op de rijbaan’), proberen ze nu hun verloren tijd (aan de Sterre) in te halen op dit stuk. Gelukkig staat er een bord dat ze maar 30km/u mogen rijden…

  2. Volgens de site van Agentschap Wegen en Verkeer mogen auto’s in deze fase alleen van de Sterre naar de Voskenslaan en niet omgekeerd (http://www.wegenenverkeer.be/desterre#ontrollen)
    Wat dat verkeersbord daar dan staat te doen, is mij een raadsel. Waarschijnlijk was de verwarring nog niet groot genoeg 😉
    Fietsers komende van Zwijnaarde moeten volgens dat plannetje links oversteken naar de Kortrijksesteenweg en zo naar de Voskenslaan – ook omgekeerd: vanuit Voskenslaan eerst even Kortrijksesteenweg oprijden en ongeveer ter hoogte van zebrapad oversteken.
    Theoretisch gezien duidelijk op plan, de praktijk ter plaatse toch heel wat minder 😦

    1. Een citaat uit die webpagina: `De fiets is een vlot en gezond alternatief voor de files’. Tja. op het plannetje staat trouwens ook dat het fietspad dat vertrekt aan foto 1 en vlak voor het tankstation passeert om dan naar de Krijgslaan te gaan opengesteld is als tweerichtingsfietspad. Nog eens: tja. Tip: wie van de Oudenaardsesteenweg naar de Krijgslaan wil kan wel vlot langs de campus Sterre.

    2. @Sofie, als ik het plannetje fase 1 zie, is het volgens mij de bedoeling dat je de Voskenslaan enkel in mag als je van de Krijgslaan komt, en dan is het verbodsbord logisch. Soit, ik heb de vraag aan AWV gesteld.

      @Jandefietser Volgens het plannetje (fase 1) (waarbij ik ervan uit ga dat rood fietspad is, rood staat er niet bij in de legende) mag ik dus rechts van de werf fietsen, langs de campus. Dit werd mij uitdrukkelijk verboden door de politie, want dat is een voetpad.

      Nog volgens de agent ter plaatse mogen fietsers niet uit de Voskenslaan komen, opnieuw in tegenspraak met het plannetje. Nu was men in de Voskenslaan volop de betonplaten aan het uitbreken, dus misschien wel veiliger om daar nu even niet te passeren.

    3. Men is nu nog maar bezig de tijdelijke fietspaden aan te duiden. Komende van het station langs de Voskenslaan staat er een verbodsbord richting Sterre, maar geen omleiding. Ben dan maar via de Maaltemeersstraat naar de Kortrijksesteenweg gereden. Hier niks tweerichtingsfietspad. De enige mogelijkheid is om via het zebrapad over te steken. Hier bijna van mijn sokken gereden: het straatbeeld (asverschuiving zebrapad) doet je enkel naar rechts kijken, maar nu is er hier dus verkeer uit beide richtingen.
      Jammer dat men pas nu de tijdelijke fietsinrichtingen aan het schilderen is.

  3. Komende vanaf de kortrijkse steenweg om zo de sterre op te rijden is dit net hetzelfde verhaal: “fietsers op de rijweg”. lijkt me toch serieus gevaarlijk… Heb dan maar een doorsteek genomen langs de Jockeystraat om zo de N60 over te steken en mijn weg te vervolgen over de campus van de sterre… Alles behalve fietsvriendelijk lijkt me

    1. Staat er op de Kortrijksestwg ook een verbodsbord voor fietsers? Je zou bijna gaan denken dat AWV dat doet om zich in te dekken bij een ongeval: “Maar mijnheer, u mocht daar niet zijn, er stond daar een C11 verbodsbord” (Ooit meegemaakt toen ik bij rioleringswerken in mijn straat in een put gedonderd ben, hoe ik thuis moest geraken konden ze mij niet zeggen).

  4. Het is mij ook helemaal niet duidelijk, er staat ook nergens een wegomleiding voor de fietsers (heb ik toch nergens gezien) en doordat het verbodsbord op het fietspad staat laat blijken dat je enkel het fietspad niet mag gebruiken.

  5. Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de signalisatie en wie controleert de correcte plaatsing? Want een mooi en veilig verkeersplannetje uittekenen is één, maar als het toch niet wordt uitgevoerd wat voor nut heeft dit dan? Heb trouwens het gevoel dat er nog steeds redelijk veel door de vingers wordt gezien qua verkeersregels en veiligheid ter plaatse…

    1. Tot op heden is dat de VTA, VerkeersTechnische Afdeling van de politie. (Hun nieuwe naam ontglipt me.) Ik hoorde dat dat zou veranderen.

      1. Ofwel ben ik blind, of onbegrijpend, maar ik fiets dagelijks van Sint-Denijs-Westrem langs de Kortrijksesteenweg naar Gent en het is mij nog altijd niet duidelijk waar ik mag fietsen. Het bord “verboden voor fietsers” staat nu vòòr de jokeystraat. Mag ik dan mijn leven riskeren en meerijden met de wagens? Het is triestig een zeer triestig fietsbeleid.

        1. Het antwoord is simpel: je wordt inderdaad verondersteld je leven te riskeren en mee te rijden met de wagens (tenzij er iets fundamenteels veranderd is sinds ik er het laatst geweest ben, natuurlijk)..

          1. Deze morgen was er nog niets veranderd, Chaos alom! Ben dus juist na de brug van Maria Middelares in een wijk gereden, weet niet of ik daar mag fietsen, sommige chauffeurs doen dit ook alhoewel het uitzonderlijk plaatselijk verkeer is en zo kom je op de baan die van Zwijnaarde komt en rij ik langs de rijenboom in de Pintelaan, ik denk dat dit momenteel een veilige weg is.
            Hoe lang duren de werken? Hopelijk moet de fietser geen te zware tol betalen voor een fietserstunnel onder de Sterre!

          2. Om je gerust te stellen: volgens het verkeersreglement horen fietsers (en ruiters) altijd bij plaatselijk verkeer.

    2. @MichaelArens
      Ik heb politie en AWV gewezen op de verkeerde signalisatie. Politie ter plaatse “signalisatie is in orde”, van AWV wacht ik al meer dan 2 weken op antwoord.

  6. @rdv: ik heb vorige week dinsdag telefonisch contact opgenomen met de politie (Verkeerstechnische dienst), waarbij ze mij verzekerden diezelfde dag nog langs te gaan ter controle + de bevestiging dat het inderdaad tot hun takenpakket hoorde de werf/veiligheidsplannen ter plaatse te controleren en te doen naleven. Nu een week later is er nog niets gewijzigd, morgen zal ik dus eens informeren wat hun bevindingen waren…

    1. Na telefonisch contact: er is een vergadering geweest waaruit blijkt dat het ‘tijdelijk’ niet mogelijk is om de fietsers volgens het vooropgestelde plan veilig op en rond de werf te laten rijden, maar er wordt zo snel mogelijk iets aan gedaan (‘binnenkort’ fietssugestiestroken). Op mijn repliek dat los daarvan de verkeerssignalisatie niet correct geplaatst is: verbodsbord is achter de paaltjes geplaatst om te verhinderen dat fietsers zich achter de paaltjes begeven (alhoewel volgens het werfplan het juist wél de bedoeling was dat fietsers langs daar fietsten). Op mijn opmerking dat ik een verkeersovertreding bega door dit bord te negeren en dus het bord ‘fietsers op de rijbaan’ (er net links van) te volgen: ‘de verkeerssituatie is inderdaad verwarrend’. Toen ik vriendelijk de opmerking maakte dat dit toch hun taak was om dit te controleren en te doen corrigeren: ‘wij zijn momenteel onderbemand (3 van de 15 man bezetting?!), hebben achterstand op vanalles en nog wat enz… Conclusie: het doel (fietsvriendelijke Sterre) heiligt de middelen en de schone schijn op de website van WegenEnVerkeer bedriegt.

      1. Probleem is dat door de verkeerde signalisatie bij een eventueel ongeval de fietser aansprakelijk is, want hij/zij mocht hier niet zijn.

  7. Kreeg bericht van AWV
    “Tot slot zal zeer binnenkort ook de werfsignalisatie langsheen de werkzone verbeterd worden in functie van de veiligheid van de fietsers.”
    Er is hoop …

    1. Ja hoor, het plannetje is realistischer geworden: een stuk onbestaand fietspad is verdwenen, er zijn geen oversteekplaatsen meer. De fietssuggestiestroken zijn nieuw op het plan, maar vorige week heb ik er nog niets van gezien ten velde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s