Fietspadenrapport: melding

De Gentenaar/Het Nieuwsblad en Radio 2 focussen gans de week op hun fietspadenrapport.
U las waarschijnlijk al dat de Burggravenlaan/Stropbrug de zwarte titel krijgt, terwijl de paden in het Keizerpark een kroontje krijgen.
Bijleren over dit rapport kan hier.
Wie de kaart bekijkt ziet veel meer rood dan groen.
En dan te beseffen dat er nog x aantal wegen zijn waar simpelweg geen fietspad is.
Nog massaal veel werk aan de winkel, en dus hopelijk op elk politiek niveau een realistisch budget hiervoor.

Gisteren passeerde ik voor het eerst (met de auto) op een omleidingsweg voor de Cosmoswerf.
Alweer lag er in de buurgemeente een (deels) prima tweerichtingsfietspad: de Groenstraat in Wachtebeke.
De gemeentegrensrens met Gent/Sint-Kruiswinkel was fietspadgewijs zéér leesbaar.
In Gent is er op de Albert De Smetstraat nougaballen fietspad.
Het zou een prima route voor woon/werkverkeer kunnen zijn.
De havenwerknemers smeken erom.
Helaas pindakaas.
Een ambitieus plan zoals in de Brugse haven dringt zich op.
De no-nonsensevormgeving van dit plan kan me bekoren.
(naschrift dd 17 mei 2013: de aankondiging van herinrichting van (een deel?) van de Albert De Smetstraat staat vandaag hier in de krant. Dat is sowieso goed fietsnieuws voor dit kanaaldorp.)

Maar goed, loftrompet in aanslag: ook in de Gentse Haven zijn er fietswerven in uitvoering.
Pierre toonde ze hier.
Die werf is goed als aanzet.
En daarna volgt nog veel werk.
Neem nu dit versmallend, dichtslibbend asfaltstrookje wat doorgaat voor fietspad:

12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat

12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat

Het is mijn persoonlijk slechtste fietspad van Gent.
Ook de rest van deze havenhoek is fietsarmoe troef.
Plassen, steenslag, hoeken van negentig graden, onleesbare situaties, snel vrachtwagenverkeer, …

12mei13, 17u32, Singel
12mei13, 17u32, Singel

Het lijkt een uithoek van Gent, maar -bekijk een kaart- het is door de structuur van het kanaal Gent-Terneuzen en de spoorlijn naar Antwerpen dè allerenigste fietsverbinding tussen enerzijds Meulestede/Muide/Wondelgem/Rabot (en verder) en anderzijds Sint-Amandsberg/Oostakker/Lochristi/haven.
Een plek die mensen in de auto jaagt.
Kortom: ik hoop dat na de werf Kennedylaan dit kruispunt een fietsvriendelijke aanpak krijgt.
Hallo, Brussel?

12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat
12mei13, 17u33, Farmanstraat

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

8 gedachten over “Fietspadenrapport: melding”

  1. Dit is mijn woon-werk-route, bijna dagelijks denk ik eraan dat ik eens foto’s zou moeten nemen voor Fietsbult… maar meestal ben ik in dat stadium serieus in tijdsnood (terwijl ik mezelf probeer recht te houden). Op sommige punten liggen de treinsporen zonder overdrijven 20 à 25 cm dieper dan de kloofrand (waar je trouwens best overjumpt of je bent na een paar keren een voorwiel kwijt).

    Die horrorstrookjes op het knooppunt Singel-Farmanstraat-Motorstraat-Hogeweg zijn vooral een zaak voor Infrabel, denk ik.

    Mocht dit nu een godverlaten gat zijn, tot daar aan toe. Maar dit is gewoonweg de enige route voor al het fietsverkeer dat van Gent-West naar Oostakker wil, dus ook voor de honderden scholieren die les volgen op de verschillende campussen van Edugo. (De Brug, De Toren, Glorieux)

  2. deze overgang valt nog mee… Ik heb nog in de Henri Farmanstraat 40 gewerkt. Ons kantoor was daar gevestigd. Met de fiets daar geraken was echt gevaarlijk. De vrachtwagens blazen je daar bijna de weg af, gelukkig was er een stukje parallelweg die je kon gebruiken. De Singel heeft wel een mooi fietspad, een voorbeeld hoe het wel kan in de haven.

    Pierre

  3. Dit zijn typische « weesfietspaden »: met de bouw van een dure tunnel dacht de overheid destijds alles opgelost te hebben. Ik vrees dezelfde redenering met de Sterre.

  4. Dat de Burggravenlaan de zwarte titel krijgt verbaast mij enigszins. Ik heb daar jarenlang gefietst en vond het voortreffelijk in verhouding tot de Krijgslaan en de Emile Clauslaan die toen tot vier rijvakken werden verbreed, terwijl de brede trottoirs opgeofferd werden voor parkeerstroken. Een fietser was daar even ongewenst als in de Brusselse Belliardstraat. Enkele jaren later hertekenden planidioten ook het Maria-Hendrikaplein.

    1. Slechte score van de Burggravenlaan slaat vooral op het stuk Stropbrug tot aan het kruispunt met de Ottergemse steenweg. De rest is inderdaad relatief ok.

      1. Frans heeft het wellicht over een veel verder verleden, toen dat oude smalle fietspaadje nog vlak was, de Krijgslaan geen fietspaden had wegens vier rijstroken en de Gentenaars van niet beter wisten.
        Kun je er een jaartal op plakken?

        De Nederlanders zijn al 40 jaar geleden begonnen met hun brede, gescheiden fietspaden. Hoeveel jaar liggen ze nu voorop?

        1. Ik heb het over de jaren 1970, het decennium dat deze stad helemaal autogek is geworden. De Ketelvest en de Coupure werden net niet dichtgegooid. Het stadsbestuur was zo apetrots op de nabijheid van de verkeerswisselaar E3/E5 dat beide autowegen op alle mogelijke manieren werden doorgetrokken naar het stadscentrum: een viaduct naar de Zuid maar ook zoveel mogelijk toegangswegen op vier rijstroken (van de Krijgslaan tot de Heuvelpoort, maar ook de Drongensesteenweg, de Groot-Brittanniëlaan, de Kasteellaan, de Brusselsesteenweg waar zelfs een viaduct werd … afgebroken). De hele oostelijke R40 werd verbreed (ten koste van de monumentale Vlaamse Kaai en de prachtige bomen van het Neuseplein) en jarenlang was dit voor het zwaar verkeer de kortste weg naar de haven. Die autogekte sloeg zelfs over naar de straatnaamgeving: E3-plein, stel je voor! De vierrijstroken-gekte woekerde verder in de jaren 1980 op de Opgeëistenlaan en de Blaisantvest en vandaag dromen er van de ondertunneling van delen van de kleine ring (R40).
          Men mag ook niet uit het oog verliezen dat vanaf 1955 gescheiden fietspaden werden aangelegd, vooral rond de Watersportbaan maar ook langs de St-Denijslaan. Maar die inspanning is van korte duur geweest.

        2. Het erge is niet alleen dat men zo’n veertig jaar achterligt. Het ergste vind ik dat men bij het uitvoeren van nieuwe werkzaamheden/het aanleggen van nieuwe infrastructuur vaak het niveau haalt van Nederland zo’n 10-20 jaar geleden. (Waarmee ik niet wil zeggen dat men daar geen fouten maakt en hier soms geen schitterende zaken gebeuren.)

          Dat maakt dat men de kloof dus wel aan het verkleinen is, maar niet aan een echte inhaalbeweging bezig is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s