De Ottergemsesteenweg krijgt -zeer terecht- een nieuwe asfaltlaag:
Met emmertjes gietasfalt putten vullen en met dikke werkschoenen aanstampen kan er stoppen:
Zowel fietsers als automobilisten zullen er blij om zijn.
Deze steenweg is een brede weg, die uitnodigt om snel auto te rijden, en ook kansen heeft om fietsers een plaats te geven.
Zou de wegbeheerder de fietstoets toegepast hebben, en onderzocht of hier samen met de herasfaltering in één beweging de fietsinfrastructuur kan verbeteren?
Wel, om op je vraag een antwoord te geven: op 28 mei zal de stad hier met de bewoners over samenzitten ;-). Mijn advies: knippen en versmallen – kan op korte termijn gewoon met verf, op lange termijn kan je structureel aanpakken door bvb bomen te gaan aanplanten, plaats genoeg, weg is echt belachelijk breed.
Komt er eigenlijk ook belijning (die er voorheen niet was)? Voorbij het rond punt is er plaats genoeg.
Wel, de oude, hobbelige wegbedekking had voor fietsers één groot voordeel. Wie vroeger naar het rondpunt aan de De Pintelaan fietste werd vaak voorbijgestoken door een auto die naast je kwam rijden en die dan in de aanloop naar het rondpunt alvast naar rechts uitweek, waarbij je gesandwicht werd tussen auto en voetpad. Zelf ben ik er wel eens aangereden op die manier (vluchtmisdrijf uiteraard). De laatste tijd was het wegdek zo slecht dat je als fietser gewoonweg niet helemaal rechts kon rijden, wat tenminste dat probleem oploste. Met het nieuwe asfalt wordt die gevaarlijke situatie weer in ere hersteld.