Naar de Gantoise (1): melding 126

Voetbal is emotie.
Mobiliteit -helaas- ook.
In voetbal is de logica soms zoek.
Lees de kranten.
In mobiliteit hoort logisch denken voorop te staan.
Zelfs rondom wegenwerven.

Binnen 8 weken opent in Gent een nieuw voetbalstadion, het Arteveldestadion.
Schepen Watteeuw trok hier en hier aan de alarmbel.
AAGent lanceerde op deze site een mobiliteitsplan.
Fietsen staat voorop, en dat is logisch.
Met de auto geraak je er maar onder bepaalde voorwaarden.
Komende dagen lanceren we een paar hints om de fietsverbindingen te optimaliseren.
Vandaag tip 1: toon fietsers nu al de weg.

De huidige chaos rondom de stadionwerf is negatieve reclame.
Fietsers die er dagelijks passeren krijgen het steeds moeilijker.
Ze zullen thuis, op het werk, op café of op internet maar één boodschap verkondigen: blijf daar weg, het is er voor fietsers één grote chaos.
Supporters die het voetbalstadion met de fiets willen bereiken zullen op verkenning komen.
De “verkenners” zullen dezelfde boodschap uitbazuinen als de dagelijkse fietsers.
Stay away!

Op de website van R4verbindt staat een duidelijk plan hoe men vanaf 13 mei langsheen de werf kan fietsen, bekijk het hier.
Dat plan is al niet meer van tel.
De fietsverbinding tussen Ottergemsesteenweg-Zuid en R4 of de brug naar Zwijnaarde was vanavond spoorloos verdwenen.
Geen signalisatie om de weg te vinden.
Rondom evoluerende werven is dat nog méér dan anders nodig.
Tja, zo schrik je fietsers af.
Is dàt de bedoeling?
Nee toch.

Deze man probeert ondanks alles de vroegere fietsroute terug te vinden:

27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid

27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u14, Ottergemsesteenweg-Zuid

Helaas: de rijweg -fietspad incluis- is een afbraakwerf.
Dat stelt deze wanhopige Aziatische student -vermoedelijk op weg naar het UZ- vast:

27mei13, 16u18, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u18, Ottergemsesteenweg-Zuid

27mei13, 16u18, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u18, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u18, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u18, Ottergemsesteenweg-Zuid

Op een soort van tussenweg zoeken fietsers hun weg:

27mei13, 16u16, werf
27mei13, 16u16, werf

Dat blijkt een soort werfweg te zijn, met vriendelijk zwaaiende werkmannen:
27mei13, 16u19, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u19, Ottergemsesteenweg-Zuid

Aan de R4 is een duidelijk verbod om het fietspad stadinwaarts te gebruiken:

27mei13, Binnenring Zwijnaarde, 16u20
27mei13, Binnenring Zwijnaarde, 16u20

Hoe dan wel stadinwaarts?
Het alternatief (?) via de Sluisweg is nergens aangeduid:
27mei13, 16u23, Binnenring Zwijnaarde, Sluisweg
27mei13, 16u23, Binnenring Zwijnaarde, Sluisweg

Een complexe werf in beweging vraagt degelijke, professionele signalisatie in beweging.
Misschien is dit de beste samenvatting van deze werf:
27mei13, 16u20, Ottergemsesteenweg-Zuid
27mei13, 16u20, Ottergemsesteenweg-Zuid

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

2 gedachten over “Naar de Gantoise (1): melding 126”

  1. Bij het ontdekken van dit blog had ik zo het idee waar ligt die mens nu van wakker. Al twintig jaar leef en beweeg ik mij in een bouwput. Kom ik aan een werf dan gelden de regels niet meer maar enkel mijn eigen ogen en inschatting. De signalisatie is bijtijdsondermaats, hetzij door nonchalance of door vandalisme. Het negeren van signalisatie is een tweede natuur geworden, ik zal zelf wel uitmaken wat de veiligste weg is. Helaas is deze vrijbuitersmentaliteit abrupt tot een eind gekomen bij een controle actie Van de politie (afgesloten tunnelkoker Kortrijksesteenweg). En ik heb me nog nooit zo beroofd gevoeld van de voor mij veiligste en comfortabelste weg om de drukte van het werk en werfverkeer te mijden.

    Afhankelijk van waar je moet zijn is het jaagpad of den parking van den brico met lekker bollende verse asfalt een droom, en daar negeer ik met plezier enkele verbodsborden voor.

    Ze zouden de bedenkers van al die omleidingen hun bedrijfswagen moeten afnemen en hen verplichten tien keer hun bedachte parcour met de fiets af te leggen. Tijdens de werkuren en de spits.

    Keep up the good work en zo hoop ik in de toekomst te kunnen besparen op boetegeld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s