Naar de Gantoise (3): melding 127

Tip 3: maak alle fietspaden en fietsmogelijkheden naar het stadion feilloos comfortabel.
Comfortabele infrastructuur zonder bulten, plassen of andere ambetantigheden stimuleert het fietsen.
W&Z (Waterwegen en Zeekanaal) hield afgelopen winter op de Hamerlandtragel een zeer grote kuis.
Zo werd het jaagpad weer breed en comfortabel befietsbaar.
Foto’s uit februari hier.
Het stuk jaagpad aan de sluis van de jachthaven van Merelbeke is een rot sluitstuk.
Het pad wordt door plassen onregelmatig smaller, en verderop lonkt een èchte bult annex boomwortelribbelstrook:

22mei13, 18u58, Hamerlandtragel
22mei13, 18u58, Hamerlandtragel
22mei13, 18u58, Hamerlandtragel
22mei13, 18u58, Hamerlandtragel

22mei13, 18u58, Hamerlandtragel
22mei13, 18u58, Hamerlandtragel

Zou W&Z dit nog aanpakken/opkuisen voor 17 juli?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “Naar de Gantoise (3): melding 127”

  1. Een echte fietsbult. Vooral storend vervelend dat je het niet gemakkelijk kan ontwijken langszij wegens meestal plassen ed.

  2. Dat is voor iemand die hem weet liggen. Als je hierdoor verrast wordt, is dit levensgevaarlijk.

    In een flauwe bocht, met weinig licht, is dit dus vaak het geval.

  3. Het beeld dat ik van dat pad heb is niet “breed en comfortabel”. Kruisen is een probleem, joggers inhalen ook. Het is wel breder dan voor de snoeibeurt, dat wel.
    Indien de Hamerlandtragel als fietsroute voor het nieuwe stadion moet dienen, zou het pad naar mijn mening minstens tweemaal zo breed moeten zijn, vooral ook omdat de begroeiing erg snel groeit en dan een deel van de bruikbare breedte inneemt.
    Het voordeel nu is dat het een rustige route is, die weinig mensen gebruiken.

  4. Deze middag gepasseerd, de bulten van de 2 laatste foto’s zijn nu met fluorescerende verf gemarkeerd.

    Voorbereiding om de bulten weg te werken of enkel ‘ter preventie’?

  5. In deze mooie logica schieten er ondertussen blijkbaar wat verder langs de Schelde richting Oudenaarde allerlei fietsbultjes aka snelheidsremmers als paddestoelen uit de asfalt, kwestie van de zogenaamde “wielerterroristen” wat in te tomen, maar waardoor iedere fietser nu gepenaliseerd wordt.

    Als aanmoediging om met de fiets naar koning voetbal te rijden
    kan dit tellen.

    Dat jaagpaden ook dag in en dag uit een niet onbelangrijke rol spelen in het woon-werk verkeer is de heren beleidsmakers van Waterwegen en Zeekanaal volkomen vreemd.

    Om het recreatief fietsgebruik in te perken wordt het functioneel fietsgebruik mee opgeofferd.

    Goed bezig?

    1. Goe bezig, ja. Bij de uitvoering van de werken werd het jaagpad helemaal afgesloten. Omleiding ? Trek uw plan.

      Bedankt, overheid: mijn mooie en veilige woonwerkroute (en die voor vele andere fietsforenzen) is hiermee om zeep geholpen.

    2. Over de zgn. pelotonremmers staat er een artikel in het Nieuwsblad. Mijn reactie als bezadigd fietser-recreant: ja, ik had last van die voorbijrazende pelotons (en hun reacties in het artikel geven voldoende aan dat ze echt gevaarlijk snel rijden), maar het middel is erger dan de kwaal. Rustige fietsers die met twee naast mekaar rijden kunnen de stroken, die ook tegen 18 km/u heel oncomfortabel zijn, niet ontwijken en als er drie weken niet gemaaid wordt kan kan je er als fietser alleen ook niet meer naast. Om nog te zwijgen van ouders die met hun kroost in de fietskar daar passeren.

  6. Op dergelijke wijze uitgevoerd gaat het niet meer om een anti-wielerterrorist maatregel, maar om een anti-fiets maatregel!

    Ik huiver bij de plannen van WenZ om dit overal te implementeren. Het is gewoon fietsonvriendelijk uitgevoerd.

    Wat wordt de volgende stap? Snelheidsremmers op het fietspad aan de Coupure, of in de met veel poespas ingerichte fietsstraten zoals de Groendreef of de Visserij? Daar zijn er ook fietsers die behoorlijk durven doorvlammen, hoor!

    1. Och, die snelheidsremmers zijn er al op het fietspad van de Coupure: Rozemarijn- en Contributiebrug, joggers en losliggende planken en duivendrek onder de Phoenixbrug. Idem met de vernieuwde fietspaden rond de Watersportbaan: aan de oorspronkelijke dikwijls harde boordstenen is niet geraakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s