Home

Rood

15 juni 2013

Roodrijders.
Soms herkenbaar aan hun rode broek.

05jun13, 11u43, Woodrow Wilsonplein

05jun13, 11u43, Woodrow Wilsonplein


Ik zal ze nooit begrijpen.
Je wint een paar seconden.
En dan?
Het argument dat het veilig is telt niet.
Elke volwassene heeft een voorbeeldfunctie.
Een kind dat je door rood ziet rijden zal je -ahum- voorbeeld vermoedelijk volgen.
En misschien niet goed inschatten.

11 Responses to “Rood”

  1. JanG Says:

    Recent leerde ik dat er fietsers bestaan die ervan overtuigd zijn dat rood licht niet geldt voor de fietsers…
    Dit fenomeen zie je overal en neen, ik begrijp ook niet wat het vermeende voordeel is, behalve enkele watts aan trapenergie sparen. Nu is het wel zo dat het rode licht op vele plaatsen niet nuttig is voor fietsers, maar dat geeft de individuele fietser nog niet het recht om door te rijden. Het is aan de overheid om de infrastructuur aan te passen.

  2. Frans Says:

    Prima dat Fietsbult ook hiervoor aandacht heeft.

  3. Sandra Says:

    In Nederland mag je (wettelijk toegestaan) in de meeste gevallen rechtsaf slaan als het licht op rood staat, omdat dat eigenlijk geen risico op aanrijdingen met zich meebrengt. Rechtdoor rijden of linksaf slaan is iets anders, natuurlijk.

    • Renaat Says:

      Voor zover ik weet zijn de regels in Nederland vergelijkbaar met deze in België. M.a.w. men mag niet door het rode licht rijden, behalve als er een bord dat uitdrukkelijk toestaat. Wel gelden verkeerslichten voor fietsers enkel als ze rechts van het fietspad staan en kan men dus een ‘bypass’ creëren waarbij men voor rechts afslaande bewegingen niet meer voor het rode licht moet stilstaan. Dat is in Nederland veel vaker het geval dan in België.

  4. Nachtbraker Says:

    Het is echt iets wat je pas de laatste jaren veel ziet, net zoals de bijzonder irritante fietsende spookrijders, trouwens. Blijkbaar is er een generatie opgestaan die geen geduld meer heeft, of geen enkel verstand van de verkeersregels, dat kan ook 🙂

    • Renaat Says:

      Er zijn gewoon veel meer fietsers (gelukkig), waardoor er ook meer fout rijdende fietsers zijn. Ik ben er niet van overtuigd dat het percentage werkelijk zoveel groter is geworden. Maar als daar betrouwbare cijfers over zijn, dan lees ik die graag. Ik ga echter bij zoiets niet graag af op ‘gevoel’, gezien ‘gevoel’ vaak heel verkeerd blijkt te zijn.

    • Ronnius Says:

      Ook ik ben een spookrijdende fietser. Dit op 2 plaatsen, waar het voor mij veel veiliger is om ff de verkeersregels te overtreden dan om de regels te volgen. Dit omdat er een rotonde zo slecht is aangelegd dat ik er nauwelijks normaal doorkan (totaal geen zicht vooral voor de achterop komende auto’s en de fietsers hebben geen voorrang op de rotonde) met de fiets en een andere plaats waar de doorsteek van 2 fietspaden naar een 2 richtingsfietspad zo slecht is aangelegd dat ik de bocht niet kan nemen en dreig om te vallen als ik wil oversteken. Trouwens ik heb dat daar geleerd van andere fietsers. Op die manier kan ik veiliger de weg volgen (veel beter overzicht), maar ik geef ook steeds voorrang aan de andere weggebruikers. Ik geef toe dat ik een spookrijder ben, maar geen kamikazepiloot. De fietsinfrastructuur is soms zo aangelegd dat ze vraagt/eist om de regels te overtreden wil je het veilig houden.

      • Frans Says:

        Kunt u concreet zijn?

        • Ronnius Says:

          De rotonde aan Volvo-trucks, ik kom van Volvo via het 2 richtingsfietspad (Smalle Heerweg) en moet naar links ook het 2 richtingsfietspad (Drieselstraat) op. Maar ik zou eerst 3 wegen moeten kruisen waarbij ik geen voorrang en nauwelijks zicht heb (met de ligfiets) op (vooral) de auto’s die achterop komen, waarbij ik, nu maar 1 weg moet kruisen, met perfect zicht, zodat ik zie wat eraan komt en het veilig kan houden. En wat verder in de Drieselstraat splitst het 2 richtingsfietspad zich op in 2 fietspaden links en rechts, als ik dan naar Volvo kom gereden heb ik een doorsteek die ik nauwelijks kan nemen, haaks aangelegd, te smal en met na de doorsteek direct 2 paaltjes in de bocht die ik bijna niet kan ontwijken. Ik steek daar al eerder over, geleerd van andere fietsers.
          Overlaatst zei een wielertoerist daar nog tegen mij: die rotonde moet toch ook een gruwel zijn met een ligfiets, gelijk had hij.

          • Frans Says:

            Dankuwel, Ronnius.
            De aanleg van een rotonde is zelden een verbetering voor de fietsers. Zoals dikwijls in Gent is de inrichting mateloos dubbelzinnig. De wegmarkering toont een voorrangsgerechtigd fietspad, maar een omgekeerd driehoekje geeft de fietsers aan dat zijn geen voorrang hebben.

          • Renaat Says:

            @ Frans,

            bij inrichtingen door het Vlaamse Gewest is deze tegenstrijdigheid bijna standaard.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: