Home

Centrumstallingen (2): labeltje

1 juli 2013

door yves

Zalig.
Zo vers terug van reis Gent induiken om in het stadhuis het huwelijk van lady J en sir S mee te maken.
Nipt op tijd.
Fiets tegen de eeuwenoude gevel.
En na afloop een rood labeltje aan het stuur van de fiets:

28jun13, 11u03, Botermarkt

28jun13, 11u03, Botermarkt

28jun13, 11u03, Botermarkt

28jun13, 11u03, Botermarkt

28jun13, 11u03, Botermarkt

28jun13, 11u03, Botermarkt


Rond de soldenperiode de overdekte centrumstallingen promoten met fietslabels, da’s een goed plan.
En jawel, de stalling onder de Sint-Michielshelling wordt al druk gebruikt:

28jun13, 13u51, Pakhuisstraat

28jun13, 13u51, Pakhuisstraat

28jun13, 13u51, Pakhuisstraat

28jun13, 13u51, Pakhuisstraat

23 Responses to “Centrumstallingen (2): labeltje”

  1. Hilde Says:

    Wat ik me hierbij afvraag: het is toch niet omdat er een (bewaakte) fietsenstalling in de buurt is, dat je je fiets er verplicht moet stallen?
    Bovendien staan de bewaakte stallingen bij mijn weten niet aangeduid in de stad. Het is dus goed mogelijk dat je als argeloze bezoeker je fiets ergens stalt, terwijl het een straat verder bewaakt en overdekt kan, maar je moet het maar weten, toch?

  2. Hilde Bradt Says:

    Dit gaat over de fietsstallingen ‘promoten’, dus ja, waarom niet.Positieve actie lijkt me. Op deze manier maak je de mensen toch meer wegwijs! En ik weet nog niet zo of fietsstallingen nergens aangeduid staan (die van St. Michiels?).

  3. Frans Says:

    Gent is Leuven niet, waar fietsers beboet worden omdat zij niet parkeren onder het vernieuwde Foch –pardon- Piet De Somerplein.

  4. Hilde Says:

    Laat duidelijk zijn dat ik dit een goede actie vind. Mijn twee vragen staan daar eigenlijk los van.
    Iemand die weet of de bewaakte stallingen duidelijk staan aangegeven op wegwijzers o.i.d.?

  5. Winfried Huba Says:

    Een mooi label vervangt een verkeerde locatie niet: een fietsenstalling hoort zichtbaar in de looplijn van de fietsers te staan.
    De St. Michielsstalling voldoet daar redelijk aan.
    Om onder de stadshal te geraken met uw fiets moet je de kronkels volgen die de planners in hun hoofd hadden.
    Benieuwd naar de Vooruitstalling waar bij het ontwerp een groot fietssymbool op de voorgevel prijkte.

    • Hilde Says:

      Inderdaad, Winfried. Als je vanuit de Belfortstraat komt, is er wel een trap naar beneden, maar je moet het Braunplein omrijden, de tramwissels trotseren, een scherpe bocht naar rechts nemen om dan de parking te kunnen inrijden.

      • yves Says:

        Voor de liefhebbers: er is/komt onder de klokkentoren een lift voor fietsen/rolstoelgebruikers. De stalling onder de Stadshal is eerder een kleine stalling. Een rechte fietsautostrade daarheen is niet nodig. Bochten maken dat fietsers ook meer rekening houden met de voetgangers. Niet àlle fietsers zijn welopgevoed…

      • Steven Says:

        op zich vind ik dat nu ook weer geen ramp. Als ik van thuis richting fietsenstalling Sint-Michielshelling rijd, moet ik via de Graslei. Dat is ook niet bepaald een aangename en vrij gemakkelijke doorgang per fiets (kasseien en veel voetgangers). Alternatief is via de Hooiaard en de Korenmarkt, maar dan bots je ook op tramsporen. En met de fiets even aan de hand, kom je ook al ver ;-).

        • Ronnius Says:

          Met de auto aan de hand daarentegen 😦

        • Winfried Huba Says:

          “met de fiets in de lift”
          “met de fiets aan de hand”
          Deze uitspraken tonen de sterkte van de fiets en de zwakte van het beleid.

          • Steven Says:

            dus met de fiets zou het moeten zijn zoals vele autobestuurders redeneren; je moet overal tot aan de voordeur kunnen rijden? Er zijn in Gent op (relatief) korte tijd 3 overdekte, veilige en comfortabele fietsenstallingen bij gekomen (station + centrum) en dan is de kritiek dat je wat moet zigzaggen, tramwissels moet trotseren (je kunt die trouwens gerust vermijden door dicht tegen de Green aan te rijden) of met je fiets in de lift moet -of is het eerder ‘kunt’- stappen? Het is naar mijn persoonlijk aanvoelen, een kwestie van wat geven en nemen …

          • Renaat Says:

            Als men wat moet geven om het voor ‘iedereen’ (en dan bedoel ik o.a. voetgangers, niet autoverslaafden) aangenaam te houden is dat wat mij betreft geen probleem.

            Als men als overheid ‘neemt’ en de fietsers dwingt te geven omdat men met onvoldoende kennis van zake infrastructuur aanlegt, dan vind ik dat niet aanvaardbaar. En heel vaak heeft het moeten afstappen van fietsers, het moeten gebruiken van een lift i.p.v. een hellende baan, bochtenwerk en het veelvuldig moeten kruisen van tramsporen alles te maken met een ondoordachte plannen of slechte uitvoering.

            Trap trouwens niet in de val door fietsinfrastructuur te beoordelen als gezonde volwassene op een gewone fiets. Het lijkt me niet teveel gevraagd dat fietsinfrastructuur ook bruikbaar zou moeten zijn voor mindervaliden met driewielers, bakfietsen, velomobielen, ouderen met een zware elektrische fiets, … Dan blijkt dat tramspoorslalommen, afstappen, liften nemen, … opeens een pak problematischer.

          • DriesO Says:

            Voor wie de situatie niet kent:
            om in en uit de stalling aan de stadshal te raken is het voor gewone fietsers dankzij de redelijk zachte helling niet nodig om de lift te nemen.

            Je kunt wel zeggen dat door de locatie de meeste fietsers al echt bewust naar deze stalling moeten rijden.
            Maar ja, het is een eerder kleinere ruimte onder een groter project, en het was een goede gelegenheid om dit erbij te nemen.

            Gewoon om wat te brainstormen:
            kent iemand een locatie voor een “ideale fietsenstalling”, waar fietsers op een toevoerroute, vlakbij een populaire bestemming, zonder niveauverschil of andere drempels een stalling zouden kunnen binnenstappen?

          • Renaat Says:

            In Gent niet. In Antwerpen rijden fietsers binnenkort – bij wijze van spreken – het station van Berchem binnen om hun fiets er te stallen. Niet dat er niet heel wat kritisch op te merken is aan dat project, maar het kan dus wel.

  6. Steven Says:

    ik hoor de problematiek (en de kritiek) over die tramsporen in het centrum, steeds meer en meer, dat ik mij stilaan begin af te vragen: wat wordt er dan gewenst? De tram, die al meer dan 100 jaar door het hart van onze stad rijdt, verbannen uit de stad of een onverantwoorde investering door de trams onder de grond te stoppen?? Wens je van de Belfortstraat niet om te rijden naar de ondergrondse fietsenstalling op het E. Braunplein wegens te gevaarlijk met de tramsporen, dan rijd je toch gewoon vlot rechtdoor via Klein Turkije, loodrecht over de tramsporen van de Korenmarkt richting Sint-Michielshelling? Of had men een fietsinrit moeten leggen aan de kant van het stadhuis/Belfortstraat?

    • Renaat Says:

      Zonde dat men de piste van de trolleybus ooit heeft verlaten.

      Maar tramsporen hoeven geen ramp te zijn, als men als fietser:

      – niet verplicht is heel de tijd over tramsporen te slalommen (vanwege gebrekkige ruimte naast tramsporen)
      – men tramsporen behoorlijk haaks kan kruisen
      – waar nodig (waar haaks kruisen niet mogelijk is), een systeem als Velostrail gebruikt wordt

  7. DriesO Says:

    Over deze stalling onder de stadshal (E. Braunplein):
    die is helaas gesloten tijdens de Gentse Feesten.

    • Hilde Says:

      Vreemd; de parking onder de Vrijdagmarkt blijft wel open tijdens de Gentse Feesten …. 😉

    • yves Says:

      Dat lijkt me niet abnormaal. Het ligt knal middenin de feestenzone. Bewaking is tijdens de feesten beter besteed aan tijdelijke stallingen in de rand van de Feestenzone. Ik las dat er dit jaar 3000 stallingen zullen zijn, 1000 meer dan vorig jaar.

      • Tofke Says:

        De fietstallingen aan de groentenmarkt zijn ondertussen al verdwenen. Worden alle fietstallingen binnen de feestenzone nu al ontruimd?

      • Hilde Says:

        Ik snap je, Yves, dat dit midden in de feestenzone ligt, maar dat geldt evengoed voor de parking Vrijdagmarkt, toch? Mij lijkt het dat je wel erg masochistisch moet zijn om in die week met je auto onder de Vrijdagmarkt te willen raken.

        • yves Says:

          Nee hoor, Parking Vrijdagsmarkt ligt via Baudelostraat net aan de rand. Toegang Kammerstraat is uiteraard afgesloten. De uitgang van die parking gebruiken lukt -kantjeboordje -nèt. De Vrijdagsmarktparking zou ideaal zijn om ook een ondergrondse fietsenstalling te “krijgen”.

          • Hilde Says:

            Het lukt idd maar net, dus toch beetje masochistisch 😉
            Ik treed je helemaal bij ivm een mogelijke ondergrondse fietsenstalling. En als we dan toch bezig zijn, dan graag ook onder de Kouter want daar is het toch echt armoe troef voor de fietsende concert/operaganger.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: