Home

Mail: Dampoort

2 juli 2013

door Fietsersbond Gent

01jul13, 22u55, Kasteellaan

01jul13, 22u55, Kasteellaan

—–Oorspronkelijk bericht—–
Van: AD[AD@….be]
Verzonden: donderdag 20 juni 2013 10:48
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Ondertussen aan de Dampoort ….

Beste Fietsbult en co,

Gisterenavond rond 23u reed ik van het centrum naar huis, via de Dampoort.
Aan de eerste oversteekplaats op de Kasteellaan (vlakbij de sluis en dat pop up café) is het altijd opletten: de eerste chauffeurs stoppen hoffelijk, maar je hebt nooit de garantie dat die van het tweede vak (die komen aangevlogen van over de rotonde) je gezien hebben.
Dus wil ik me daar altijd van vergewissen.
Gisteren gebeurde dat weer: chauffeur eerste vak was hoffelijke chauffeur, stopte, ik vertraagde wat om te controleren of rest zebrapad safe was en fietste door.
Van de andere kant, van het station, kwam op dat moment een andere fietser aangereden.
Ik was net op de vluchtheuvel toen ik een klap hoorde en een gil: het meisje was aangereden door ‘mijn’ hoffelijke chauffeur.
Beduusd bleef ik staan en controleerde of ze oké was.
Ze was enkel aangereden, niet gevallen, ze reed door.
De chauffeur ook, wellicht danig geschrokken en met wat autokosten op zak.
Hij had haar dus niet zien aankomen.
Doordat ik in de weg zat?
Doordat ze geen licht had?
Never mind.
Het had wel erger kunnen zijn.
Elke dag zou het daar erger kunnen zijn.
En ik vraag me elke dag af: hoe lang duurt het nog voor daar lichten komen?
Wellicht zal dit deel uitmaken van het grote structuurplan aan de Dampoort?
Maar moeten we daarop wachten?
Mogen er ondertussen slachtoffers vallen?
In dat verband zou het misschien ook geen slecht idee zijn om even verderop, net voor het voetgangerslicht in het eerste ‘gat’ gewoon een verkeersdrempel te plaatsen, zodat chauffeurs die komen aanvliegen verplicht moeten stoppen.
Wanneer het daar nu groen wordt, moet je eerst altijd nog controleren of je wel kan oversteken: al menige chauffeur daar door het rood zien vlammen.
Sommige dingen zijn makkelijk op te lossen…
Of niet?

Vriendelijke fietsgroet,


A D
9041 Oostakker

01jul13, 22u54, Kasteellaan

01jul13, 22u54, Kasteellaan

8 Responses to “Mail: Dampoort”

  1. Thomas Says:

    Om dit soort situaties te vermijden neem ik tegenwoordig de rotonde in wijzerzin, dus links meedraaien vanuit Dampoortstraat. Hierdoor heb je minder kruisingen met autoverkeer (3 ipv 8) en val je meer op. Het traject is wel niet volledig legaal, maar een pak veiliger en sneller als je naar Sint-Amandsberg/Oostakker moet.

    • Hilde Says:

      Ik ben wel benieuwd hoe je je traject er dan uitziet eens je de brug over bent. Steek je dan over aan de lichten onder de sporen?

      • Thomas Says:

        Na de brug rij ik door onder de sporen langs de bushaltes en zo richting Antwerpsesteenweg. Dit laatste stukje is wel een eenrichtingsstraat waar je in principe niet door mag. Voor fietsers die naar de Dendermondsesteenweg of Land van Waaslaan moeten biedt dit traject uiteraard geen oplossing…

        • Hub Says:

          Inderdaad zoals de overzijde dubbelrichting fietspad tussen Dendemondsesteenweg en L.Munichstaat zo moet ook de verbinding Dampoortstraat / Antwerpsesteenweg gemaakt worden.
          Maar het kruisen van R40 is er altijd nog. En dan zitten we weer met… te veel en te snel autoverkeer op deze as, en velen ontwijken deze as (te druk) en belasten de leefbaarheid van woonwijken (sluipverkeer) enz.
          Ik herhaal: een geheel mobiliteitsplan, anders is het van brandje naar brandje hollen .

        • Hilde Says:

          Ik heb het ook al gedaan maar toch vind ik dit een gevaarlijke route, zeker als het druk is. Ik krijg zelf niet graag spookrijders op het stuk fietspad onder de spoorweg… om nog niet van de voetgangers te spreken die er op het fietspad wandelen.
          Het zou zeker een goede zaak zijn als het fietspad in die wijzerszin ook een tweerichtingsfietspad zou worden.

          • Hub Says:

            Onder de spoorweg (laatste boog dus) is plaats genoeg ook thv busstation, alleen moet de Lijn een beetje meewerken en wat schuiven met bushaltes. Dit is iets dat binnen het jaar kan gebeuren in afwachting van ….de grote werken.

  2. Hilde Says:

    Ik rij dagelijks over de Dampoort met de fiets en ook vaak met de auto. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het als chauffeur als gevaarlijker ervaar dan als fietser… De bovengenoemde oversteekplaats is heel lastig als je als chauffeur op de tweede rijstrook rijdt, en al helemaal als het donker is en/of regent.
    Het hele Dampoortkluwen is gewoon onoverzichtelijk. Je moet als chauffeur te vaak van rijstrook veranderen. Sta je op de eerste rijstrook naast de busbaan (richting Dampoortstraat), wordt die busbaan plots de eerste rijstrook. Iedereen die naar Dok Zuid of Dampoortstraat moet, moet die strook nemen, en dan kan je via die strook ook nog eens naar de Kasteellaan….
    Dat zou toch anders moeten kunnen? In Nederland zijn er dergelijke kruispunten waar je zonder van rijstrook te moeten veranderen perfect van uiterst links naar uiterst rechts geleid wordt… (kruispunt Joure A6-A7). Da’s pas handig.

  3. Hub Says:

    Lichten plaatsen ,insnoeren ,allemaal goed maar :
    Bij plaatsen lichten zal de wachttijd niet op voetganger/fietser afgesteld worden .
    Een of beide ingrepen zullen er voor zorgen dat het sluipverkeer in de woonwijken rond Dampoort nog zal toenemen .
    Oplossing :Een mobiliteitsplan voor de ganse stad, met zeker het knippen van sluipverkeer routes .En ook goede meerdere P&R welke aansluiten aan R4
    En ondertussen snelheidscontroles AUB ,deze zijn nu een lachertje (met cijfers kan men in Gent altijd het tegenovergestelde bewijzen)


Geef een reactie

