Home

Naar de Ghelamco Arena (6): doodlopende straat

12 juli 2013

door yves

De feestelijke èn koninklijke opening van het nieuwe voetbalstadion nadert.
Vanaf vandaag nog een lading tips/commentaar omtrent fietsen “naar de Gantoise Ghelamco Arena”.
(De vorige tips lees je op de Fietsbulten van 28 mei tot 3 juni.)

Op facebook duiken steeds meer landkaarten met fietsroutes naar de Ghelamco Arena op.
Grandioos hoeveel fietsroutecreativiteit er leeft.
Iemand gaat zover om in de archieven te duiken, oude landwegen te reconstrueren, en nieuwe fietspaden voor te stellen.
Vaak korte stukjes.
Wie op facebook kan, kijk hier.
Grandioos hoeveel potentieel tot transitie in mobiliteitsgedrag hier opduikt.

Wat kan de stad Gent doen om fietsen naar de Ghelamco Arena te ondersteunen?
Het zou mooi zijn mocht Gent de wegen in de richting van de Arena ernstig screenen op signalisatie en fietsvriendelijkheid.
Neem nu de Moutstraat, Warmoezeniersweg en Hamerlandtragel.
Vanuit Gent Centrum is dat één van de vier fietsassen.
We toonden in februari al een deel ervan -het jaagpad met de naam Hamerlandtragel- als “het Gantoisepad“.
Daarvoor ligt er een asfaltweg van 6 meter breed, zonder enige wegmarkering.
Het is een “verloren hoek”.
Camionetten van nutsbedrijven en autovrijers kennen die hoek zeer goed.
Soms is het er romantisch rustig:

05jul13, 16u11, Hamerlandtragel

05jul13, 16u11, Warmoezeniersweg


Soms is het er druk, met snel rijdend autoverkeer van en naar de oefenterreinen van AAGent of de ijspiste.
En er passeert een bus van de Lijn, vaak een gelede bus.
Heen èn weer op 1 à 2 minuten.
En de bermen zijn in de loop der jaren verworden tot modderige wildparkeerstroken:
05jul13, 16u08, Warmoezeniersweg

05jul13, 16u08, Warmoezeniersweg

De straat loopt voor autoverkeer dood:

05jul13, 16u14, Hamerlandtragel

05jul13, 16u14, Warmoezeniersweg, Hamerlandtragel

Toch staat er nergens, nergens een verkeersbord die dat aangeeft.
Het maakt dat er (nutteloos) zoekend autoverkeer passeert:

05jul13, 16u13, Hamerlandtragel

05jul13, 16u13, Warmoezeniersweg


Die haastige verlorenrijders mogen hier vlammen.
Dat komt zodadelijk aan bod.

Hoort op de hoek van de Moutstraat en Hamerlandtragel geen bord “doodlopende straat” te staan?.
Mèt aanduiding dat fietsers en voetgangers wèl doorgaand verkeer hebben?
En een aangepast snelheidsregime?
Vanuit een obscuur eerder bureaucratisch verleden geeft de signalisatie op het kruispunt Moutstraat / Warmoezeniersweg aan dat je de bebouwde kom verlaat, en dus sneller dan 50 km per uur mag rijden:

05jul13, 16u06, Moutstraat / Warmoezeniersweg

05jul13, 16u06, Moutstraat / Warmoezeniersweg

06jun13, 17u47, Warmoezeniersweg, Moutstraat

06jun13, 17u47, Warmoezeniersweg, Moutstraat

In Gent is er dringend een opkuisbeurt qua snelheidsregimes nodig.
Teveel wegen hebben een oudbollig hoog snelheidsregime.
Want zeg nu zelf: een doodlopende weg van 6 meter breed, met een grote potentie als fietsas, waar je snel mag rijden, dat klinkt toch zeer jaren 70?

En is dit anno 2013 niet het prototype van fietsstraat, een straat waar auto’s te gast zijn?
En waar het wildparkeren alleen onveiligheid veroorzaakt?

2 Responses to “Naar de Ghelamco Arena (6): doodlopende straat”

  1. Arthur De Decker Says:

    Dat Gantoisepad langs de Schelde is momenteel ook de veiligste verbinding naar het Parkbos in het zuiden van Gent.

  2. Wim H. Says:

    De oprit van de oefenterreinen van AA Gent is dermate breed dat jachtige ouders hun voetballende kroost aan hoge snelheid het terrein oprijden. Een dergelijke oprit hoort in een hoek van 90° ten aanzien van de rijweg te liggen. Dan ligt de snelheid én op de fietsas, én op de privéterreinen alvast een stuk lager.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: