Home

Naar de Ghelamco Arena (8): oeps… foutje.

15 juli 2013

door yves

De wegenwerf naast de Ghelamco Arena heeft alles en niks te maken met het voetbalstadion.
Alles, omdat de de plannen voor deze wegenwerf gebaseerd zijn op de komst van projectontwikkeling in deze strategisch gelegen uithoek van Gent.
Niks, omdat de sluiting van de R4 op de buitenoever van de Ringvaart al 20 jaar (of meer?) een hot item is in Gentse economische, politieke en mobiliteitskringen.
En wat was er eerst?
Was de definitieve aankondiging van de R4-werf het èchte startschot voor de bouw van het voetbalstadion?
Of omgekeerd?
Of was het een knappe poging om samen een Gentse wals of tango te dansen?

De R4-werf is een PPS, afkorting voor Publiek Private Samenwerking.
Dat wil zeggen dat een groep aannemers instaat voor de plannen, de uitvoering èn -vooral dit is nieuw- het onderhoud van al die nieuwe wegen, tunnels en bruggen.
In ruil betaalt de Vlaamse overheid huurgeld aan de aannemers.
De aannemers hebben er (in theorie) alle belang bij dat de infrastructuur zéér kwaliteitsvol is.
Immers: hoe minder kosten aan het onderhoud, hoe groter hun winst.

Wie meer wil leren over het complexe plaatje van deze 17 werven, bezoek de site R4verbindt (die trouwens een stap vooruit is omtrent transparante info over wegenwerven).
Op de Open Wervendag 2013 kon je op de wegenwerf rondom de Ghelamco Arena een rondleiding volgen:

28apr13, 15u48, Buitenring Zwijnaarde

28apr13, 15u48, Buitenring Zwijnaarde

Ik trof een rondleiding met een zeer gevatte en humorvolle gids.
Je kreeg meer dan de klassieke goednieuwsshow.
De man had duidelijke meningen.
De ene mening was meer onderbouwd dan de andere.
Grappig was te horen hoe de aannemers net op tijd hadden vastgesteld dat voor het tweerichtingsfietspad op de zijkant van de tuibrug geen balustrade was ingepland.
Minder grappig was zijn commentaar bij het fietsconcept van het rond punt aan het stadion: “te groot, te duur”.
Ik wacht af om dit rond punt te beoordelen tot het klaar is.
Maar als fietsers hier ongevalvrije infrastructuur krijgen, die ook nog eens de verwachte grote fietsstromen aankan, dan mag dat voor mij kosten wat het kost.
Fietsers zullen er via tunnels gelijkgronds het verhoogde autoverkeer conflictloos kunnen dwarsen.
Een wereld van verschil met menig moordende op- en afrit stijl jaren 80 van die R4.
De sociale zekerheid zal er wel bij varen.

Wat zou de mening van die gids zijn over de al gerealiseerde fietsinfrastructuur van R4verbindt?
Bijvoorbeeld over het fietspad dat verplaatst werd om een autoverbinding te maken tussen de E17 (vanuit Antwerpen of de B401) en de Binnenring Sint-Denijs-Westrem, kortom: een afrit voor auto’s.
Jammer, ik vergat het hem te vragen.
De info hierover op de site R4verbindt staat hier.
Bekijk de foto’s, en oordeel zelf:

22mei12, 21u31, Binnenring Zwijnaarde

22mei12, 21u31, Binnenring Zwijnaarde

10jul12, 18u13, Binnenring Zwijnaarde

10jul12, 18u13, Binnenring Zwijnaarde

10jul12, 18u20, Binnenring Zwijnaarde

10jul12, 18u20, Binnenring Zwijnaarde

21dec12, 15u53, Binnenring Zwijnaarde

21dec12, 15u53, Binnenring Zwijnaarde

03maa13, 18u48, Binnenring Zwijnaarde

03maa13, 18u47, Binnenring Zwijnaarde

03maa13, 18u47, Binnenring Zwijnaarde

03maa13, 18u48, Binnenring Zwijnaarde

Hier zie je de draaicirkel van een fietser:

25maa13, 16u53, Binnenring Zwijnaarde

25maa13, 16u53, Binnenring Zwijnaarde

25maa13, 16u53, Binnenring Zwijnaarde

25maa13, 16u53, Binnenring Zwijnaarde

25maa13, 16u53, Binnenring Zwijnaarde

25maa13, 16u53, Binnenring Zwijnaarde

22apr13, 08u57, Binnenring Zwijnaarde

22apr13, 08u57, Binnenring Zwijnaarde


Plaatsgebrek was er niet:
22apr13, 08u57, Binnenring Zwijnaarde

22apr13, 08u57, Binnenring Zwijnaarde

De draaicirkel de toekomstige bedrijvenweg lijkt wel bestudeerd:

22apr13, 08u58, Binnenring Zwijnaarde

22apr13, 08u58, Binnenring Zwijnaarde

Is dit een fout door de opdrachtgever in het bestek?
Had de Vlaamse overheid niet door dat hier honderden voetbalsupporters zullen passeren?
Is het een blunder bij de aannemer/ontwerper?
Een oeps…foutje, want we zijn het niet gewend om fietspaden te ontwerpen?
Of een “voor fietsers moet het niet zo duur en breed zijn”-fout, ook al is er ruimte zat?
Is het een fout bij de aannemer/uitvoerder?
Een “ik heb geen zin om het plan te volgen”-fout?
Of was de landmeter in een mindere dag?
Geen idee, en ik hoef het eigenlijk niet te weten.
Al neig ik naar piste 3, want op het plannetje op de website zie je een minder scherpe bocht van het fietspad dan in realiteit.
Is de afrit van de E17 opgeschoven naar de Coca Colasite?

Toen ik dit tunneltje in opbouw zag schrok ik wel, maar ik wou het in dit R4-project vol positieve fietsinvesteringen relativeren.
Tot een ingenieur van een studiebureau me zijn verontwaardiging vertelde.
Hoe dit nu anno 2013 nog mogelijk was?
Konden we nu in dit landje nog geen goede fietspaden aanleggen?

Hij had gelijk.
Hoe vaker ik passeerde, hoe erger de blunder werd.
Plus: het aantal keren dat aannemers dit fietspad gebruikten als een werfweg, of simpelweg deden alsof er geen fietsers zijn is niet te tellen.
Hier duurde het bijna een halve minuut voor de -voor de rest vriendelijke- man me opmerkte:

10apr13, 16u46, Binnenring Zwijnaarde

10apr13, 16u46, Binnenring Zwijnaarde


Op een fietsas waar schoolkinderen passeren mag je in zo’n werfsituatie toch een begeleider verwachten?
Zou de PPS hier ook clausules over hebben?
Of mogen we gezond verstand van de aannemers verwachten?

En wat met foute infrastructuur?
Wie betaalt er de kosten bij de toekomstige ongevallen?
En ja: de spiegel, de halve oplossing voor de dode hoek kreeg al bezoek, en is daardoor out of service:

30jun13, 21u37, Binnenring Zwijnaarde

30jun13, 21u37, Binnenring Zwijnaarde

De korte samenvatting van dit verhaal.
Op deze plek lag goede fietsinfrastructuur.
Omwille van een toevoeging van autoinfrastructuur ging de kwaliteit voor fietsers er op achteruit.
Terwijl dat er plaats genoeg was de bocht van het fietspad veilig aan te leggen.
Daarnaast zijn er vlakbij een aantal fietspaden die erop vooruitgaan.
Hier bijvoorbeeld werd het mindere betonpad mee met de autostroken in asfalt gezet:

18feb13, 16u52, Buitenring Zwijnaarde

18feb13, 16u52, Buitenring Zwijnaarde


Maar u zal begrijpen dat we de juichkreten omtrent de komende fietsbruggen en -tunnels nog even in de wachtkamer zetten.
Draaicirkels zijn namelijk belangrijk.
Ook voor grote groepen voetbalsupporters op de fiets.

Update 17u10 (foto’s: jandefietser)
Afgelopen week kwam er een aanvulling op de tunnel:

15jul13, Binnenring Zwijnaarde

15jul13, Binnenring Zwijnaarde

15jul13, Binnenring Zwijnaarde

15jul13, Binnenring Zwijnaarde

De situatie wordt hierdoor geval leesbaarder en minder gevaarlijk.

4 Responses to “Naar de Ghelamco Arena (8): oeps… foutje.”

  1. Renaat Says:

    Het is erg om te moeten vaststellen dat men er in Vlaanderen – niettegenstaande de grote investeringen – nauwelijks in slaagt om kwalitatieve fietsinfrastructuur aan te leggen.

    Een ander schrijnend voorbeeld daarvan is de nieuwe gewestelijke fietsinfrastructuur die recent werd aangelegd in Puurs en Willebroek.

    Er werd veel geïnvesteerd in een fietstunnel aan het Ooievaartsnest. Maar ook daar is er sprake van onnodige scherpe en blinde bochten, onnodig smalle infrastructuur, absurde omwegen, … en iedereen met enige kennis van fietsinfrastructuur (kennis die lijkt te ontbreken bij degene die verantwoordelijk zijn voor die infrastructuur) ziet dat wat er nu aanlegt is niet goed kan werken en op termijn onvermijdelijk tot fiets-fiets ongevallen zal leiden.

    Ook het nieuwe fietspad bij de daarbij aansluitende Hoeikensstraat is beschamend. Een gevaarlijk te smal tweerichtingsfietspad veel te dicht bij de uitritten van de bedrijfsterreinen dat – zoals iedereen kon voorspellen – gebruikt wordt als parkeerplaats. Hier had gekozen moeten worden voor twee éénrichtingsfietspaden (er was ruimte voor) of voor een veel breder tweerichtingsfietspad aan de overzijde.

    En wat doen die komgoten (waar het AWV zo dol op lijkt te zijn) in het te kronkelende fietspad waar de Antwerpsesteenweg de Victor Dumonstraat kruist ter hoogte van het nieuwe ronde punt op de N177 te Willebroek.

    Dit zijn maar enkele van de fouten en gemiste kansen die gemaakt werden bij de toch wel grootschalige investeringen in Puurs en Willebroek en het doet de vraag rijzen waar het probleem zit. In ieder geval had met enige kennis van zaken en/of overleg met mensen met kennis van zaken en met nauwelijks extra investering een veel beter resultaat bereikt kunnen worden.

  2. myriam De Schynkel Says:

    alleszins de moeite waard om op te volgen…als we België fietsvriendelijker willen maken, dan moeten er in elk geval ook ingenieurs bestaan met de neus in de juiste richting!

  3. JanG Says:

    De aanvulling van Jan (foto’s van 15 juli) maken nog iets duidelijk: het fietspad is veel te smal en de bochten veel te kort. Dit is heel erg jammer voor recent ontworpen fietsinfrastructuur.
    Als het dan de bedoeling is om fietsende voetbalsupporters via de Schelde (Hamerlandtragel) en verder via dit pad naar de Ghelamcoarena te sturen, is het wel duidelijk dat de capaciteit ruim onvoldoende is.

  4. Lodewijk Says:

    Waarom hebben ze lijnen en pijlen geplaatst op het voetpad?
    Wanneer gaan ze het fietspad ernaast aanleggen?
    😉
    Er is is dus nog ruimte om het daar wel echt te voorzien op veel fietsers 🙂

    Grootste onoplosbare blunder lijkt me dat de tunnel onder de brug een hoek van 45° lijkt te hebben. Toch langs de kant waar ze fietsen. Ik kan me vergissen, maar ze konden volgens mij perfect die hoek in de andere richting 45° hebben gemaakt en dan was er zo geen chicane ontstaan voor de fietsers, maar net een heel zachte bocht.
    Die pijlers en wanden lijken enkel ontworpen voor verkeer dat van links komt en niet ook van rechts van waar de fietsers komen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: