Verfgenot

door yves

De verfwerken aan de Stropbrug zijn begonnen:

19jul13, 09u35, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u35, Achilles Heyndrickxlaan
19jul13, 09u36, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u36, Achilles Heyndrixlaan

“Nu goade goe kunne fietsen hé!” riep een werkman me toe.
“We zein een beetje loat hé” voegde hij er aan toe.
Op zo’n moment kan ik enkel “Da geef nie!” stamelen.
Ik had nog willen roepen: “Wijs gerief!”

19jul13, 09u42, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u42, Achilles Heyndrixlaan

19jul13, 09u44, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u44, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u49, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u49, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u49, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u49, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u53, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 09u53, Achilles Heyndrixlaan

De situatie op de Achilles Heyndrickxlaan en Stropbrug wordt -jippie!, oef! en eindelijk!- fietsvriendelijk:

19jul13, 10u10, Stropbrug
19jul13, 10u10, Stropbrug
19jul13, 10u12, Stropbrug, Achilles Heyndrixlaan
19jul13, 10u12, Stropbrug, Achilles Heyndrixlaan

Gedaan met afdalingen richting Ledeberg met aan je rechterkant nipt geparkeerde trucks, onder je wielen een ribbelstrook pur sang, en nipt links van je autoverkeer aan 70 km per uur méér dan 50 km per uur.

Op de Burggravenlaan lijkt vanuit het station naar Ledeberg toe de situatie nu ok:

19jul13, 10u36, Burggravenlaan
19jul13, 10u36, Burggravenlaan

Richting station is er nog werk aan de winkel.
Het kruispunt met de Stropkaai blijft risicovol:

19jul13, 10u25, Burggravenlaan
19jul13, 10u25, Burggravenlaan
19jul13, 10u19, Burggravenlaan
19jul13, 10u19, Burggravenlaan

Hoe dan ook: applaus aan het stadsbestuur voor deze grote stap, en vanavond 17u30 samen met het grandioze “Ledeberg breekt uit” een glaasje hierop? (elk brengt zelf iets mee)

Update 24 juli: ook aan het kruispunt met de Ottergemsesteenweg kwam een kleine aanpassing:

24jul13, 10u46, Burggravenlaan
24jul13, 10u46, Burggravenlaan

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

16 gedachten over “Verfgenot”

  1. Vanwaar de keuze voor de niet-onderbroken belijning? Het komt de duidelijkheid niet ten goede en verplicht de wegbeheerder tot het plaatsen van een D7 om van die evenwijdige lijnen alsnog een fietspad te maken. (Als ze dat bord niet hebben geplaatst, is er dus op dit moment geen fietspad meer.)

  2. Ik hoop dat dit een testopstelling is. De veiligheid is wel verbeterd door het aanbrengen van de belijning, maar het comfort niet: de betonstroken zijn gebleven. Ook aan het afgrijselijke stuk tussen de Stropbrug en de Ottergemsesteenweg is niets veranderd op dat vlak.
    Het is anderzijds een hele verbetering op de brug zelf: één rijstrook in elke richting in plaats van twee en een comfortabele breedte voor het (nu illegale) fietspad.

  3. Zeker een verbetering, maar meer dan de helft van het verbrede fietspad is in erbarmelijke staat… Is het zo duur om de gaten in het oude fietspad te bedekken? + De situatie bij het afdalen naar de Burggravenlaan wordt naar mijn gevoel gevaarlijker… Wagens die racen om door het groen licht te rijden moeten nu door een chicane richting fietspad… Of ben ik nu een zeurpiet?

    1. Toen ik al bewoner van de Burggravenlaan op GentBlogt opmerkte dat al die werken die nu gedaan zijn het hoofdprobleem niet opgelost hebben, namelijk de erbarmelijke staat van het fiestpad, en dat men daar beter iets aan zou doen, dan heeft iedereen dat punt vrolijk genegeerd.
      Dit verslag ontbreekt nog één foto die aantoont wat men met het fietspad gedaan heeft aan de kruising met de Ottergemsesteenweg in de richting van het station. Ik kan een foto van voordien en nadien bezorgen indien gewenst. Voor die ‘verbetering’ moeten wij 4 parkeerplaatsen opofferen. Ik heb overigens sinds dat stuk aangepast werd nog geen enkele fietser over de kasseien zien denderen, iedereen blijft het oude fietspad (de betonplaten) gebruiken, wat meteen aangeeft hoeveel deze laatste 20 meter ‘verbeterd’ zijn.

      1. Kun je eens verduidelijken waar volgens jou 4 parkeerplaatsen (=20 meter) verdwenen zouden zijn?
        Op de plaats waar dat fietspad nu een tweetal meter ongelukkig over de kasseien gaat, waren vroeger toch ook geen parkeerplaatsen, maar een afslagstrook naar de Ottergemsesteenweg?

        Het gaat hier niet over het negeren van de erbarmelijke staat van het oppervlak, daarvoor moeten we hoedanook de totale heraanleg binnen enkele jaren afwachten (hoe vlugger hoe beter)..Dat zijn werken van een totaal andere grootte, planning, prijsklasse en wellicht koppeling met een rioleringsdossier.

        Het is juist de essentie van dit soort snelle, goedkope.verfwerken dat er al iets kan verbeteren in die tussenperiode tot een volledige heraanleg.

        En je moet eerlijk zijn, als de discussie zou gaan over de volledige heraanleg, zou je evengoed tegen zijn, want dan zouden je vier dierbare rijstroken even verderop op deze lokale weg evengoed naar twee herleid zijn…

        1. Beste 3S, die ‘snelle goedkope verfwerken’, ik zal de uiteindelijke factuur daarvan nog wel achterhalen. Durf je een bedrag erop plakken tot welke prijs je zo iets goedkoop noemt ?
          Of doe je gewoon zoals gewoonlijk en negeer je de vragen die je niet goed uitkomen ?
          Trouwens, je weet duidelijk niet dat de belijning reeds in het voorjaar werd gewijzigd waarna er EN een fietssluis, EN extra parkeer plaatsen waren. Wel vreemd dat je dat nog nooit opgevallen vermits je anders toch zoveel lijkt te weten over dit traject…

          1. Ik bedoel dat verfwerken van een paar werkdagen vele grootteordes goedkoper zijn dat een totale heraanleg van een straat, wat rap een half of een heel jaar kost…

            Op de gewestwegen worden de wegmarkeringen bijvoorbeeld jaarlijks opnieuw gespoten.

      2. Die foto van de aanpassing voor de verkeerslichten ontbreekt niet: die past niet in de werken die vorige week uitgevoerd werden. Dat is dus een ander dossier.
        Filip Watteeuw (schepen mobiliteit) heeft zelf ook al duidelijk gezegd dat dit een tijdelijke oplossing is (voor hoe lang?). Het is in elk geval een verbetering tegenover de vroegere situatie.

        1. Hoe kan gewijzigde belijning sinds vorige week, door dezelfde aannemer op hetzelfde stuk straat, op dezelfde belijningsplannen die ik ontving van de schepen toch niet tot dezelfde werken behoren, dat zou ik toch graag uitgelegd zien.

      3. Bij de schilderwerken vorige week is de situatie aan het kruispunt licht aangepast. Een foto volgt onderaan het bericht. Daarop zie je dat de oorspronkelijke klinkerstreep opnieuw de norm is. Van zodra ik een foto gevonden heb van de vroegere situatie plaats ik die er ook bij.
        Jens, foto’s mag je altijd doorsturen.

      4. Jens,

        Ik had wel degelijk gezien dat het eerste deel van dit project (de fietssluis) al een paar maanden geleden uitgevoerd was.

        Maar ik had nog niet door dat de belijning rond die fietssluis vorige week bij het tweede deel van dit project gecorrigeerd is.

        Daardoor was het mij ontgaan dat jullie, buurtbewoners, gedurende een paar maanden een aantal extra parkeerplaatsen “cadeau” gekregen hadden.

        Ik heb enkel de huidige situatie vergeleken met de situatie die ik altijd gekend heb de afgelopen decennia, en die ook op Google Streetview te zien is.
        Ik vind dat de meest eerlijke vergelijking: tussen de situatie voor de eerste poging en na het eindresultaat.

        Maar het is natuurlijk niet leuk: eerst iets krijgen en het daarna direct weer verliezen…

        1. Die tientallen extra woongelegenheden die de stad hier vergund heeft in de laatste jaren hebben we ook ‘cadeau’ gekregen, de auto’s die daar bij horen zullen we helaas niet verliezen.

  4. Het vraagt maar basiskennis over het gedrag van fietsers om te weten dat in een situatie zoals die te zien is op de laatste foto, zo goed als geen enkele fietser het fietspad zal volgen maar bijna iedereen de kasseien zal vermijden.

    1. De laatste foto maakt weinig kans om gepubliceerd te worden in Gent Magazine of Slim op weg. Het is nochtans de beschamend realiteit van vandaag.

  5. Onder de negende foto staat een opmerking over `autoverkeer aan 70 km per uur’. Zoals iemand opmerkte; dat geeft de indruk dat Fietsbult zegt dat je daar 70 per uur mag rijden. Neen dus: het toegelaten maximum is 50. Er wordt daar veel sneller gereden, maar we hebben nooit echt gemeten hoe snel, en die `70 km per uur’ is dus een beetje misleidend. Gelieve dat dus te lezen als `autoverkeer dat een pak sneller rijdt dan de toegestane 50 km per uur’.

Geef een reactie op yves Reactie annuleren