Home

Nieuw! (2): PAG-as

31 juli 2013

door yves

De vernieuwing van de PAG-as, die rotte tramsporenkasseias tussen Coupure en justitiepaleis, draait volgens schema.
De fasering van de werf lees je hier en hier.
Vandaag start fase twee.
Lees dit artikel over het afsluiten van de Recolettenbrug en omgeving, zodat je je fietsroute kan aanpassen!

Vlak voor het bouwverlof ging het afgewerkte deel van de Papegaaistraat open voor het verkeer:

24jul13, 14u14, Papegaaistraat

24jul13, 14u14, Papegaaistraat

24jul13, 14u15, Papegaaistraat

24jul13, 14u15, Papegaaistraat

24jul13, 14u15, Papegaaistraat

24jul13, 14u15, Papegaaistraat

De heraanleg met tramsporen ingebed in beton ziet en voelt voorbeeldig, behalve aan de tramhalte:

24jul13, 14u16, Papegaaistraat

24jul13, 14u16, Papegaaistraat

De combinatie van hoge boordsteen, brede goot, smal stukje rijweg en tramspoor voelt nogal tricky.
Even kijken hoe iemand anders dit aanvoelt:

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

Al weten we dat je pas na een paar jaar kan oordelen, de afwerking rond de sporen lijkt superdegelijk:

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

24jul13, 14u18, Papegaaistraat

Duimen dat het zo blijft.

11 Responses to “Nieuw! (2): PAG-as”

  1. Pierre VU Says:

    Yves, ik ben er gisteren ook doorgereden. Het is een immens verschil met de situatie daarvoor ! Ik kwam daar niet meer met de fiets. De ruimte tussen auto en sporen is voldoende maar zodra je aan de halte komt is dit te smal. daar is geen betere oplossing voor. De mensen die de tram willen afstappen moeten dit ook comfortabel kunnen doen. Als Gent volledig op deze manier wordt aangepast kunnen we dit alleen maar toejuichen. Een pluim voor de uitvoerders!

  2. Frans Says:

    Door deze spectaculaire confortverhoging zou de Papegaaistraat een belangrijke fietsas kunnen worden, tot spijt van de trambestuurders.

    • 3S Says:

      De fietsers die voorheen al fietsten in de PAG-as zullen door het vlakkere wegdek gelukkig sneller fietsen en zo minder neiging hebben de tram op te houden.

      Ter herinnering: fietsers die sneller fietsen dan zo’n 13 km per uur (de gemiddelde snelheid van de trams in Gent), storen zelden de tram (eerder omgekeerd), want zij kunnen bij elke halte van de tram meer voorsprong nemen. De meeste fietsers worden dus niet ingehaald door een tram, behalve als ze kort voor de tram uit een zijstraat komen gereden.

      Trams worden vooral opgehouden door filevorming door auto’s en als ze moeten wachten aan verkeerslichten.

      Ik hoop wel dat mijn medefietsers in Gent hun gezond verstand gebruiken en indien nodig de tram laten voorgaan, zodat wegbeheerders geen enkel excuus meer hebben om fietsen te verbieden in een richting in tramstraten zoals in de Kortrijksepoortstraat/Nederkouter.

      • Winfried Huba Says:

        Hoe kun je de tram nu laten doorgaan met een driewieler of een kinderkar?
        Schijngevechten door een onbedacht mobiliteitsbeleid.

        • Winfried Huba Says:

          “Ik hoop wel dat mijn medefietsers in Gent hun gezond verstand gebruiken” schrijf jij.
          Ik hoop dat onze mobiliteitsambtenaren en betrokken politici in Gent eindelijk eens hun gezond verstand gebruiken in deze zaak.
          Eerst de infrastructuur, dan het gedrag!

    • Hubert Says:

      Al meer dan 10 jaar hoor ik dit verhaal, de assertieve fietser eist dat elke fietser zo sterk in zijn schoenen staat als hij .Dit is kan nooit een fietsas zijn .

  3. Winfried Huba Says:

    Ja, het is beter. Maar het is niet goed.
    “De ruimte tussen auto en sporen is voldoende”
    50 à 60 cm: volledig onvoldoende voor een fietsstrook, het is net voldoende als veiligheidsstrook voor openzwaaiende autodeuren. Je wordt daar ook nog weg geduwd door inhalende automobilisten. Je kunt beter tussen de tramsporen rijden (90cm). Dit is geen fietsvriendelijke weg: standaard is 1.5m rechts naast de tram. Onmogelijk in een historische kern als Gent.
    “de Papegaaistraat een belangrijke fietsas”
    Ik zie het al voor mij: 20 fietsers, waarvan 2 vallen, fietskarren en driewielers die blijven haken in de sporen.
    Het is niet, dat wij als geoefende fietsers met tramsporen overweg kunnen dat tramsporen in een fietsroute thuishoren. Ze horen er niet! De hoek tussen tramrails en fietsverkeer moet minstens 60° zijn. Hier is het 0,0°. Met het bekende valrisico.
    We raken hier dé kwestie van duurzame mobiliteit in Gent: plaats voor de tram of plaats voor de fiets?
    In Groningen is dit een openbaar debat, hier zijn zelfs de fietsers enthousiast over de heraanleg van tramsporen. De oplossing die ik zie is enkel de ontdubbeling van tramtrajecten zoals Korte Meer/Veldstraat en dan liefst zonder auto’s.
    En het is niet enkel de veiligheid van de fietsers die in het gedrang komt als je die 2 mengt: de tram wordt gehinderd en verliest het voordeel van vlotte doorstroming. Een moderne tram hoort in een eigen bedding. Onmogelijk in een historische kern als Gent.
    Binnenkort iedereen ook even enthousiast over het voorbeeldig beton in de Belfortstraat? Tram van Troje.

  4. 3S Says:

    ivm. de Recollettenbrug:
    Vanaf september is de brug voor alle verkeer – ook fietsers en voetgangers – dicht. […]
    Die werken zullen drie maanden duren.

    Dat maakt het dubbel jammer dat dat stuk Nederkouter tussen Savaanstraat en Bagattenstraat verboden is voor fietsers.

    Immers, fietsers vanuit de omgeving Veldstraat (winkels) – Kouter (banken en andere bedrijven) – Savaanstraat (scholen en overheidsinstellingen) zullen het aangeprezen alternatief van de Recollettenlei langs de Leie, in de richting van het station of de fietsroute langs de Coupure, niet meer kunnen bereiken.

    Dat betekent voor hen een flinke omweg, bijvoorbeeld over de steile hellingen van de Blandijnberg…

    Nu al is het toegelaten vanaf de Bagattenstraat in tegenrichting op de Nederkouter te fietsen om zo de Verlorenkost te bereiken. Moet dat niet verlengd worden, zodat het ook mogelijk wordt vanaf de Savaanstraat?

    • yves Says:

      Dat zou een mooie “testperiode” zijn…

      • JanG Says:

        Inderdaad. Op drie maanden moet het toch mogelijk zijn om de effecten van zo’n wijziging te meten? Niet in aantallen fietsers, natuurlijk, want die kunnen de gewone route niet volgen, maar wel in de hinder die ze wel of niet veroorzaken voor het openbare vervoer.

  5. 3S Says:

    Een alternatief tijdens het afsluiten van de Recollettenbrug tussen 9 september en begin december:

    GENT – Tijdens de herstelling van de Recollettenbrug zal het steegje tussen de Inno en Fnac in de Veldstraat en het aansluitende brugje over het water opengesteld worden voor voetgangers en fietsers.

    De Raafstraat, het steegje naast de Inno en de Fnac in de Veldstraat, wordt opengesteld voor voetgangers en fietsers. Het steegje functioneert momenteel als een dienst- en nooduitgang voor de Fnac en Inno en is via een dienstbrug verbonden met de Ajuinlei.

    ‘Deze doorgang is bruikbaar voor voetgangers. Fietsers moeten de fiets aan de hand nemen. Vermits er in de doorgang een trap zit met een fietsgoot is dit alternatief helaas niet te gebruiken door personen met een rolstoel. Deze moeten de brug aan de Hoornstraat gebruiken.’
    http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130828_053


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: