Ribbelstroken

door yves

Gent zou graag een tram hebben naar Lochristi.
Maar Gent heeft geen enkele degelijke fietsverbinding met Lochristi .
Dit is de Smalleheerweg op grondgebied Gent:

24jul13, 19u13, Smalleheerweg
24jul13, 19u13, Smalleheerweg

Van alle fietsverbindingen is dit de minst slechte.
De fietssuggestiestroken moeten de fietsveiligheid verhogen.
Deze ribbelstroken ook, maar ze verlagen het fietscomfort.
Waar hebben we dat onlangs nog gehoord?

Op grondgebied Lochristi loopt een tweerichtingsfietspad tot aan het centrum.
De oversteekplaats (op de gemeentegrens) tussen fietssuggestiestrook en dat tweerichtingspad is maar zozo.
Voor assertieve fietsers is dit voldoende.
Voor de massa anderen is het ondermaats.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

4 gedachten over “Ribbelstroken”

  1. Ik ben daar een jaar langs gereden om te gaan werken.
    Ben er vanaf gestapt en een andere weg gezocht (en gevonden), 2 km langer maar veel veiliger. Het is daar levensgevaarlijk, zeker tijdens de ploegwissels bij Volvo trucks. De Smalleheerweg op grondgebied Lochristi mag je ook niet onderschatten, zo veilig is het daar ook niet. Niet vanwege de staat van de weg, maar door het rijgedrag van de autobestuurders. Ik ben daar een paar keer op het fietspad bijna aangereden door auto’s die het fietspad opsprongen om toch maar te kunnen kruisen zonder te moeten vertragen (als er een auto geparkeerd stond) en er zijn bestuurders die denken dat het een parkeerstrook is. De weg wordt ook gebruikt als sluipweg om de drukke Antwerspe Steenweg te ontlopen.
    Maar het stuk tussen de rotonde aan de fabriek en grondgebied Lochristi, is idd een schande voor Gent. De plaats is er, nu de rest nog.

  2. Een alternatief is de Voordestraat. Op grondgebied Lochristi loopt een tweerichtingsfietspad tot aan het centrum. De oversteekplaats (op de gemeentegrens) tussen fietssuggestiestrook en dat tweerichtingspad is maar zozo.
    Voor assertieve fietsers is dit voldoende.
    Voor de massa anderen is het ondermaats.

    Tiens, waar heb ik dat nog gelezen?

  3. In de toekomst zal de situatie rond Smalleheerweg drastisch wijzigen door het uitbreiden van het bedrijventerrein van Volvo e.a.

    Zie figuur 1 van deze recente kennisgevingsnota ivm het plan-MER voor het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan‘Regionaal bedrijventerrein R4/N70 Oostakker-Noord’

    Kan iemand inschatten of er geen addertjes onder het gras zitten?
    Wat mij opvalt is dat er een omweg zal moeten worden gefietst zowel op de as Drieselstraat als op de as Smalleheerweg, maar de omweg is gelukkig niet zo groot als voor autoverkeer.

    Aan de noordzijde van de R4 wordt een parallelweg voorzien die alle bedrijfspercelen (nieuwe
    percelen + bestaande bedrijven zoals Volvo, Devreese, Welda) ontsluit richting het
    knooppunt Schansakker. Deze parallelweg dient nog te worden aangelegd. De parallelweg
    heeft geen aansluiting op de Drieselstraat of de Smalleheerweg. Via de N70 kunnen enkel
    bussen en fietsers rechtstreeks de parallelweg bereiken, al het andere verkeer dient gebruik
    te maken van de R4 en het knooppunt Schansakker. Met dit systeem wordt ook een ontlasting
    van de nu reeds zwaar belaste N70 beoogd.
    􀁸 Het lokaal verkeer dat momenteel gebruik maakt van de Drieselstraat en de Smalleheerweg,
    zal dit in de toekomst niet langer kunnen doen:
    􀁱 De Drieselstraat zal ter hoogte van Oostakker-Noord verdwijnen als lokale weg en wordt
    mee opgenomen in het bedrijventerrein. Om de verbinding tussen Oostakker-Dorp en de
    N70 te blijven garanderen, wordt de Drieselstraat verlegd naar de oostelijke grens van
    Oostakker-Noord. Terzelfdertijd zal de verlegde Drieselstraat ook functioneren als de toegangsweg
    tot de groenpool ‘Oud Vliegveld’.
    􀁱 De Smalleheerweg wordt geknipt ter hoogte van de brug over de R4 in het westen en ter
    hoogte van de oostzijde van bedrijventerrein Oostakker-Noord in het oosten. De Smalleheerweg
    sluit op die manier aan op de verlegde Drieselstraat ten oosten van het bedrijventerrein.
    􀁱 Voor fietsers wordt wel nog een oost-west verbinding behouden. Fietsers zullen komende
    van de Smalleheerweg, via een vrijliggend fietspad ter hoogte van de parallelweg aansluiting
    vinden met de overzijde van de R4 via de huidige brug van de Smalleheerweg over
    de R4. Deze brug verliest dus zijn functie voor het autoverkeer, maar niet voor het fietsverkeer.
    Ook de verlegde Drieselstraat zal voorzien worden van een vrijliggend fietspad.

    Drieselstraat wordt enkel voorbehouden voor lokaal verkeer tussen N70 en Oostakker. Het
    verkeer van en naar het regionaal bedrijventerrein dient de R4 te gebruiken en het nieuwe
    knooppunt Schansakker. Een parallelweg langs de R4 ontsluit het volledige terrein richting
    dit knooppunt;
    Beschrijving van de voorgenomen planelementen
    􀁸 De Drieselstraat wordt verlegd naar de oostelijke rand van het regionaal bedrijventerrein en
    situeert zich in de portaalzone;
    􀁸 Fietsers kunnen het regionaal bedrijventerrein wel nog kruisen, via een vrijliggend fietspad
    aan de zuidzijde van de parallelweg en via de brug van de Smalleheerweg over de R4. De
    Smalleheerweg wordt een interne (deels private) weg op het bedrijventerrein en wordt dan
    ook doorgeknipt voor het lokale verkeer.

    Klik om toegang te krijgen tot merkennis3438.pdf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: