Home

Hoffelijkheid (2): melding 130

5 augustus 2013

door yves

Ik werk in een groot gebouw dat dient om publiek te ontvangen.
Elke keer als we buiten de lijntjes kleuren, en het publiek ontvangen in een andere dan de normale ruimte, hangen onze mensen van onthaal signalisatiepijlen op A3 formaat.
Ook bij de ticketcontrole staat af en toe een pupiter met een extra boodschap voor het publiek.
Die boodschap staat vaak al op onze site, maar je weet wel: niet iederèèn heeft internet.
En dan nog gebeurt het vaak dat een paar mensen de pijlen of boodschap niet gezien hebben.
Je weet wel: niet iederèèn ziet alles.
Maar het hoort om je publiek maximaal te informeren.
Daar is een woord voor: hoffelijkheid.

Destelbergen geeft momenteel het goede voorbeeld:

21jul13, 11u25, Wellingstraat

21jul13, 11u25, Wellingstraat

21jul13, 11u25, Zevengemede

21jul13, 11u25, Zevengemede

Het is een soort van directe communicatie die veel mensen appreciëren.
Je hebt het gevoel dat men met je rekening houdt.
Werken veroorzaken hinder, maar als je het op tijd weet kan zelfs een gewoontebeest zich ernaar plannen.
Er zullen bij werven altijd luide klagers zijn, maar de zwijgende massa fluistert iets over “redelijkheid”.
Rondom de Ghelamco Arena heeft men deze kans gemist.
Op de site van R4 verbindt kan je hier lezen dat de fietsbrug over de Ringvaart vanaf 5 augustus dicht gaat tot oktober.
Dit bord staat al klaar:

04aug13, 17u29, Nieuwescheldestraat

04aug13, 17u29, Nieuwescheldestraat

04aug13, 17u29, Nieuwescheldestraat

04aug13, 17u29, Nieuwescheldestraat


En dat is het dan.
Ik hoor de aannemers al zeggen: ze mogen blij zijn dat het op de site staat.
Maar horen de opdrachtgevers hun publiek niet uitgebreid te informeren?
Zeker als de afgelopen weken honderden mensen -voetgangers en fietsers- deze weg namen naar hun voetbalmatch?
04aug13, 17u11, brug over Ringvaart

04aug13, 17u11, brug over Ringvaart

En zeker als dit een onderdeel is van de knooppuntenroutes en LF-routes?
En als dit een belangrijke woonwerkroute is?
Jandefietser vindt terecht dat men er dan best ook bij voorbaat het omleidingsplannetje hangt, zodat fietsers en voetgangers hun vervolgroute kunnen inplannen.
Deze borden zullen enkel verwarring creëren:

04aug13, 17u32, Nieuwescheldestraat

04aug13, 17u32, Nieuwescheldestraat

De Ghelamco Arena zou een schoolvoorbeeld kunnen zijn van transitie in mobiliteit: mensen de smaak geven om de overstap te maken naar andere vervoersmodi dan ze “normaal gezien” zouden gebruiken.
Zo zet je grote stappen om Gent klimaatneutraal te maken.
Dan moet je mensen wel hoffelijk behandelen, en niet schofferen door hun route af te sluiten zonder veel boe of ba.
Duidelijke gerichte communicatie omtrent de wegenwerven vlakbij die nieuwe publieksmagneet hoort bij het transitieverhaal.
Wat kost dat op zo’n PPSwerfbudget?

Volgt het Vlaams Gewest en de stad Gent hier het hoffelijke voorbeeld van Destelbergen?
Of zijn wegen geen openbaar domein dat publiek ontvangt?

6 Responses to “Hoffelijkheid (2): melding 130”

  1. 3S Says:

    Als men eens de nietszeggende omleidingsborden met opschrift “fietsers” zou vervangen door verschillende exemplaren met een fietssymbool en daarnaast de bestemmingen zoals “Ghelamco arena”, “Gent-centrum”, “station GSP” ,”Zwijnaarde”, “Merelbeke”, “Flora” en dergelijke, die telkens geplaatst zijn op de plaats waar mensen moeten afwijken van hun normale route?

    Nu zie je dat er iets is afgesloten als je er vlak voor staat, maar niet of de aangeduide omleiding wel de beste keuze is voor jouw specifieke bestemming…

    En als er zoals hier verschillende werven actief zijn in de omgeving, wordt het met de huidige borden helemaal verwarrend: “voor welke werf is dat omleidingsbord nu weer en ben ik nog altijd verondersteld dat te volgen of is het voor een andere omleiding?”

    • jandefietser Says:

      Dat lijkt me eerlijk gezegd niet haalbaar. Voor sommige mensen is bijvoorbeeld het beste alternatief om in Eke naar de rechteroever over te steken en zo verder te gaan: je kan moeilijk daar al bordjes gaan zetten.

      Maar op voorhand aankondigen lijkt me bij dergelijke verbindingsweg wel een minimum en een plannetje (dat hoeft niet groot te zijn, fietsers hebben geen metershoog plakkaat nodig) toont tenminste waar je je normale weg terug opkan.

  2. Ronnius Says:

    “Destelbergen heeft het goede voorbeeld”, dan is het ofwel sindskort of als ze er zin in hebben. Enkele weken geleden waren aan de Prikstraat en ze lieten de fietsers aan hun lot over. In die mate zelfs dat de straat opgebroken lag zonder enige vorm van verwittiging of afsluiten van de weg (met wegomlegging). Zie maar http://liggendfietsen.blogspot.be/2013/06/werf-afval-2.html het was er echt gevaarlijk. Ik passeer daar voor het woon-werk verkeer en gelukkig kwam ik er eerst overdag langs zodat ik wist hoe het eruit zag, ik zag me er snachts onwetend al induiken…

  3. JanG Says:

    De verdediging “het staat op onze website” hoor je maar al te vaak, maar dat is geen goede redenering, eerder een makkelijk excuus.
    Stel: ik wil van Oudenaarde naar Gent fietsen. Dan moet ik eerst uitzoeken welke wegbeheerders allemaal aan bod komen op mijn traject en – als ze al bestaan – van elk de website gaan uitpluizen of er misschien toevallig een melding op staat dat deze of gene straat afgesloten zal zijn. En dat elke keer als ik een trip wil maken. De wegbeheerder (en/of aannemer in het geval van werken) maakt zich er op die manier erg makkelijk van af: de wegbeheerder stelt zichzelf centraal en niet de gebruiker.

    Specifiek voor de R4-werken: zou het niet nuttig zijn om bij het afgesloten deel een plannetje met de omleidingen te plaatsen ? Dan kan iedereen (die een plattegrond kan lezen) uitmaken welke omleiding voor hem/haar de meest geschikte is.

  4. Wim H. Says:

    Voor mij is dit het minimum: De oude brug gaat dicht als de nieuwe brug toegankelijk is.

  5. Wim H. Says:

    Gister vastgesteld: Er loopt een vers aangelegd geasfalteerd fietspad vanaf de kruising van het jaagpad langs het Zwijnaardekanaal met de autosnelweg tot aan de autokeuring. Heel tof voor wie vanuit Zwijnaarde een stuk Ringvaart wil volgen. Vroeger was een stuk van dat jaagpad langs de Ringvaart zelfs niet eens verhard maar een karrenspoor.
    Er is ook al een stukje asfaltfietspad klaar dat wacht op de fietsersbrug langs de autosnelweg.
    Vreemd dat er dan bij DOMO een bord staat dat alle fietsers wegleidt naar de Zwijnaardsesteenweg.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: