Home

Van het westelijk front veel nieuws (2)

7 augustus 2013

door jandefietser

In Drongen, vlakbij de abdij, ligt een oud bruggetje over de Leie. Breed is het niet: twee fietsen kunnen er kruisen, maar een auto en een fiets niet. Het bruggetje is ook niet comfortabel voor fietsers: de kasseien liggen er schots en scheef bij. Het gaat dan ook nog een beetje naar boven. Niet echt hoog, maar je moest toch al harder trappen met die kasseien.

31jul13, 13u32, Veerstraat, Drongen

31jul13, 13u32, Veerstraat, Drongen

Menig fietser zal dan ook blij hebben opgekeken toen er een nieuwe brug gebouwd werd naast de oude. De wereld leek weer wat vrolijker.

13jul13, 13u32, Veerstraat, Drongen

13jul13, 13u32, Veerstraat, Drongen

Ik

31jul13, 12u14, Dijkweg, Drongen

31jul13, 12u14, Dijkweg, Drongen

Dat valt nogal tegen. Ik geef het toe: de eerste keer dat ik er langskwam toen de brug af was dacht ik ook dat de verkeersborden die er stonden overschot waren van de werken. De nieuwe brug fietste veel vlotter, ook al omdat ze geen hellingetje had zoals de oude. Blijkbaar ben ik niet de enige die zich door de schijn liet misleiden. Nu staat er een bord dat aan duidelijkheid niets te wensen over laat:

31jul13, 12u14, Dijkweg, Drongen

31jul13, 12u14, Dijkweg, Drongen

De nieuwe brug is alleen voor auto’s. Met de fiets of te voet wordt je verwezen naar de oude brug. Het blijft dus hobbelen.

31jul13, 12u12, Dijkweg, Drongen

31jul13, 12u12, Dijkweg, Drongen

Even verder gaat het er heel anders aan toe. De Asselsstraat gaat daar onder de spoorweg door. Dit is ook de plaats waar het fietstraject Drongen Station-Gent-Sint-Pieters de spoorweg kruist: in plaats van links van de spoorweg loopt het verder rechts van de spoorweg (die uitleg geldt of je nu van Drongen of van Gent komt). De oorspronkelijke tunnel was erg krap bemeten: auto’s konden er niet kruisen en als fietser voelde je je toch wel erg ingekneld als er juist daar een auto voorbijstak of kruiste.

Nu rij je als fietser comfortabel afgescheiden van het autoverkeer.

31jul13, 12u07, Asselsstraat, Drongen

31jul13, 12u07, Asselsstraat, Drongen

Het stuk waar auto’s niet kunnen kruisen is nu langer geworden. Dat leidt tot ongewenste resultaten, wat blijkt uit het volgende mailtje:

Sinds kort werd de nieuwe fietstunnel en spoorwegdoorgang in de Asselstraat, Drongen, in gebruik genomen. Een mooie realisatie trouwens: mooi breed en veilig voor de fietsers, nou ja…..
Twee hoge schildpadruggen beletten de automobilisten om tegen te hoge snelheid de smalle tunnel te nemen. Wat doen ze?
ZE NEMEN DE FIETSTUNNEL stel je voor en niet alleen jonge bestuurders (dit kan je dan nog als kwajongensstreek opnemen)
Maar oudere cowboys met een jeep dan nog…..ongehoord. Diverse bewoners uit de omgeving kunnen dit getuigen, mijn man oa.
De gemeenschapswacht heeft beloofd dit aan de politie door te geven, gezien dit een verkeersovertreding is.

13jul13, 12u06, Asselsstraat, Drongen

13jul13, 12u06, Asselsstraat, Drongen

Niets blijft verborgen voor Fietsbult en dus kunnen we al over het vervolg berichten. Een andere correspondent meldde op vrijdag:
Vandaag ging ik een kijkje nemen aan de tunnel en, toeval, er waren twee medewerkers van de verkeerstechnische dienst stad Gent nota’s aan het nemen.
De reden: alle signalisatieborden moeten nog geplaatst worden ….. Laat ons hopen dat dan het probleem van de baan is .

6 Responses to “Van het westelijk front veel nieuws (2)”

  1. JanG Says:

    Een wegbeheerder die zijn gezond verstand gebruikt, kan toch verwachten dat vele fietsers de vlakke brug zullen kiezen? Zeker als de verkeersdrukte niet overweldigend is.

  2. Hilde Says:

    Is het oranje bord dat aanduidt dat voetgangers en fietsers de oude brug moeten nemen, een officiële signalisatie?
    Ik bedoel maar, ben je in overtreding als je als fietser toch de nieuwe vlakke brug neemt?

    • Renaat Says:

      Niet vanwege dat oranje bord (dat inderdaad geen officiële betekenis heeft), wel vanwege het bord C11 (en C19 voor voetgangers) dat er boven hangt.

    • els vanden berghe Says:

      Als je je nek bovenmatig uitrekt dan zie je inderdaad hoog in de bordentoren het C4 bord. Ik kijk er gewoonlijk ook overheen en neem gewoon de platte brug want de kasseien en de laatste en 6e helling op dat korte stukje traject naar huis zijn er te veel aan.

  3. Frans Says:

    Enkel een signalisatiebord houdt een automobilist niet tegen, nooit. Waarom staan er anders zoveel paaltjes in een stedelijke omgeving?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: