door jandefietser
De spoorweg snijdt dwars doorheen Drongen. Het is dus goed nieuws als er een manier bijkomt om deze te kruisen. Sinds kort is er een nieuwe onderdoorgang die de Treinstraat aan de noordkant met de Varendrieskouter aan de zuidkant verbindt. Hij is nog niet helemaal klaar, maar je kan er al wel door. Als je even over de kiezels fietst zie je dit:

Een lange helling geeft een mooi uitzicht op de onderdoorgang zelf, die licht krijgt uit een opengelaten ruimte tussen de sporen. Aan de overkant was het niet mogelijk om een even lange rechte helling aan te leggen. Dit wordt opgelost met een elegante krul. De bochtstraal is ruim voldoende om geen problemen op te leveren.

Gemengd verkeer is niet echt ideaal als je te maken hebt met grote verkeersintensiteit, maar dat zal hier, midden in een woonwijk zonder grote attractiepolen, geen probleem zijn.
Eén woordje van kritiek. De rest van de tunnel is zó goed ontworpen dat het gebruik van de stenen —het zijn geen echte kasseien— als snelheidsremmer overbodig is. Omdat de hellingen niet steil zijn neemt je snelheid niet bovenmatig toe. Bovendien is het zicht naar en in de tunnel uitstekend.

Laat ons hopen dat deze onderdoorgang, op het wegoppervlak na, de norm wordt voor onderdoorgangen.
Hopelijk is ook gedacht aan een goede afwatering?