Home

Op avontuur (2): naar de perrons (2)

11 augustus 2013

door yves

12jul13, 12u21, St-Pietersstation

12jul13, 12u21, St-Pietersstation

12jul13, 12u22, St-Pietersstation

12jul13, 12u22, St-Pietersstation

12jul13, 12u22, St-Pietersstation

12jul13, 12u22, St-Pietersstation

16 Responses to “Op avontuur (2): naar de perrons (2)”

  1. Stef Den Flater Says:

    Er is toch al verbetering: perron 12 is intussen bereikbaar via een lift en die heb ik al gebruikt met de fiets. Wanneer het station volledig zal af zijn, dan zullen dit soort toestanden niet meer voor komen.
    Btw: ik pleit al jaren dat de NMBS een soort abonnement voor fietsers invoert. Nu moet je 8 € betalen voor een dagticket (of 5 € om je fiets een enkele rit mee te nemen op te trein). Mocht men nu eens een ticket aanbieden waarmee je een week of zelfs een maand de fiets mag mee nemen op de trein. Dat zou pas handig zijn. Ik neem af en toe de fiets mee op de trein, stap af in Brussel-Zuid en rij vandaar naar het werk. Dat vind ik aangenamer dan steeds de bus te moeten nemen naar het station. Een ganse week de fiets mee nemen is me echter te duur. Elke week 40 € lijkt me niet haalbaar. 😦

    • Frans Says:

      Zo’n week- of maandticket zou inderdaad handig zijn voor fietsers. Toch vrees ik dat de NMBS deze liever kwijt dan rijk is, vandaar het omslachtig en ontradend systeem van dagticket.
      Om praktische redenen zijn fietsen zelfs helemaal verboden in Brussel-Centraal.

      • JanG Says:

        Wat moet je dan doen indien je van ergens anders aankomt in dat station?

      • Stef Den Flater Says:

        Het wordt inderdaad afgeraden maar ik heb er toch al gezien die met de fiets op- of opstapten in Brussel-Centraal. Anderszijds in vooral Brussel-Zuid heel gemakkelijk voor fietsers en die bevind zich uiteindelijk slechts op ongeveer 2,5 kilometer van de Centraal. Ik werk heel dicht bij de Centraal maar als ik mijn fiets mee neem op de trein, dan stap ik af in de Zuid.

    • Renaat Says:

      De NMBS zou wat mij betreft zeker fietsvriendelijker mogen worden (zowel de stations, als de treinen). Maar ik begrijp dat men een drempel creëert voor het meenemen van de fiets op de trein, alleen al vanwege het ruimtegebruik en de omslachtigheid (vertragingen) als veel mensen hun fiets op de trein gaan vervoeren.

      Voor zij die regelmatig een fiets met de trein wil vervoeren, bestaan er vouwfietsen.

      • Stef Den Flater Says:

        Sorry, maar ik heb een enorme hekel aan vouwfietsen. Toch voor eigen gebruik.

        • JanG Says:

          Beetje off topic, maar wat is er mis met vouwfietsen?

          • Stef Den Flater Says:

            Het klinkt misschien vreemd maar ik rij niet graag met de meeste vouwfietsen. Een kwestie van gewoonte/voorkeur.

          • Renaat Says:

            Elke nieuwe fiets is wennen. Er zijn echter uitstekende en zeer goed fietsende vouwfietsen.
            Mag je verwachten dat de NMBS haar beleid aanpast aan het gegeven dat jij (in de eerste instantie) bepaalde vouwfietsen slecht rijden vindt?

        • Renaat Says:

          Hoeveel type vouwfietsen heb jij al gebruikt? Het klinkt in ieder geval als een vooroordeel.

          Mag je verwachten van de NMBS om haar beleid aan te passen aan het gegeven dat jij – in tegenstelling tot veel andere mensen – een hekel hebt aan het gebruik van een vouwfiets? Is dat geen erg egocentrische benadering van deze problematiek?

    • 3S Says:

      Naast een vouwfiets is er ook de optie een tweede (stations)fiets in Brussel te gebruiken tussen station en werk.
      Dan moeten er natuurlijk wel voldoende veilige fietsenstallingen aan het station staan.

  2. JanG Says:

    Ja, met de fiets aankomen in Gent Sint-Pieters… Enkele maanden geleden, laat op de avond, kwam ik terug van reis met een (vouw-)fiets en fietskar. Tof om van dat perron beneden te raken! Je kunt helaas niet kiezen aan welk perron de trein aankomt.

  3. Marthe Says:

    Zijn er geen fietsgoten aan de andere trap?

  4. Hilde Says:

    Ik zag vorige week een meisje met de fiets in Gent-Dampoort. Zij zette haar fiets op de roltrap en dat leek toch behoorlijk vlot te gaan.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: