Home

Op avontuur (3): Bissegem – Bilzen

12 augustus 2013

door yves

Sommige ambtenaren/wegbeheerders denken dat alle weggebruikers zich verplaatsen met kaart of GPS.
Ze dwalen.
Mensen die voor het eerst in een stad passeren demonstreren de leesbaarheid van die stad.
Dit is de Chiro uit Bissegem, op doortocht naar Bilzen:

19jul13, 10u19, Burggravenlaan

19jul13, 10u19, Burggravenlaan

19jul13, 10u58, Vlaamsekaai

19jul13, 10u58, Vlaamsekaai

19jul13, 10u59, Vlaamsekaai

19jul13, 10u59, Vlaamsekaai

19jul13, 11u01, Vlaamsekaai

19jul13, 11u01, Vlaamsekaai

7 Responses to “Op avontuur (3): Bissegem – Bilzen”

  1. jandefietser Says:

    Goed, maar hoe los je dit op? Ze hebben er 39 minuten over gedaan om van de Stropbrug tot aan de Vlaamse Kaai te komen. Ergens gestopt onderweg, misschien? In elk geval: als ik op de kaart kijk zie ik niet direct hoe ze die verbinding gemaakt hebben. In 39 minuten kan je van de Stadshal naar het nieuwe stadion en dan naar de Brugse Poort rijden, dus ze kunnen overal gezeten hebben.

    Maar de vraag is: hoe maak je zo’n mensen duidelijk hoe ze dan wel moeten rijden? Er is een fietsknooppuntennetwerk met wegwijzers op elk kruispunt dat je van de Stropbrug naar de Scheldeoever brengt langs een aangename weg, dus naar de knooppunten hebben ze niet gekeken. Naar een goede kaart nog veel minder. Wegwijzers naar Bilzen kan je moeilijk aan elke straathoek zetten. Dus: is er een haalbare manier om ervoor te zorgen dat zo’n groep een logische weg neemt? Ik zou het niet weten.

    Wat niet wegneemt dat het voorbeeld duidelijk maakt hoe fietsonvriendelijk bepaalde hoofdassen nog altijd zijn.

    • Renaat Says:

      Het fietsknooppuntennetwerk is een toeristisch netwerk. Erg leuk, maar om diverse redenen vaak niet geschikt voor functionele verplaatsingen.

      Maar een fietsnetwerk moet leesbaar zijn, ook voor mensen zonder kaart of terreinkennis. In Nederland bewijzen ze op heel veel plaatsen dat dat prima mogelijk is (hoewel het zeker niet overal perfect is), daar kan men de fietswegwijzers niet missen die de fietsers naar een volgend dorp of stad of naar het stadscentrum of binnen de stad naar diverse wijken wijzen. Vaak zijn er zelf twee routes, een rode ‘snelle’ route en een groene ‘rustige’ route (en dat naast het knooppuntennetwerk en de LF-routes).

      De kans is overigens groot dat als Gent in Nederland lag, er langsheen de Vlaamsekaai een prachtig fietspad zou liggen.

  2. Frans Says:

    Tussen Bissegem en Bilzen is er heel veel te zien. Vooral in Gent, maar op dit traject (de Vlaamsekaai is vergane glorie) kan je dat niet vermoeden.

  3. JanG Says:

    Dit lijkt me eerder “jong en onervaren”: ze weten waar ze vandaan komen en waar ze naartoe fietsen, maar hebben niet gepland hoe ze zullen rijden. Zo kom je vanzelf uitsluitend op grote assen terecht en misschien vonden ze dat niet eens erg!

    • Renaat Says:

      Als een fietsbeleid geen rekening houdt met “jong en onervaren”, is het dan een goed beleid?
      Als fietsen op grote assen gelijkstaat met onaangenaam en vaak gevaarlijk, is er dan sprake van een goed fietsbeleid?

      • JanG Says:

        Renaat, we weten niet hoe het hier gelopen is. Het kan evengoed zijn dat de dames alles bekijken door een automobilistenbril en simpelweg de grootste wegen volgen. Als je “grote assen” interpreteert als “breedste wegen”, dan kom je vanzelfsprekend op auto-wegen uit. Ik bedoel maar: uit het artikel kun je niet opmaken of het ligt aan de leesbaarheid van de route of aan de onervarenheid van de fietsers. Maar je hebt ook weer gelijk: ook op grote assen zou veel meer rekening gehouden moeten worden met fietsers (en voetgangers). Langs grote (gewest-)wegen ligt vaak enkel een schaamstrookje voor de fietsers. Triest.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: