Home

Velo sacoche

24 augustus 2013

Summerti-i-ime,
and the living is easy…

19aug13, 09u33

19aug13, 09u33

19aug13, 09u33

19aug13, 09u33

19aug13, 09u33

19aug13, 09u33

12 Responses to “Velo sacoche”


  1. Ik krijg het verwijt egoist te zijn omdat ik mijn fiets mee neem op de trein maar die plooifietsen nemen toch ook behoorlijk wat plaats in, me dunkt.

    • Renaat Says:

      Niemand heeft je verwijt een egoïst te zijn.
      Ik heb wel gezegd dat je niet mag verwachten dat de NMBS beleid ten voordele van jou aanpast, omdat jij een hekel hebt aan vouwfietsen en dat het egocentrisch is dat wel te verwachten. Er is een fundamenteel verschil tussen zeggen dat iemand bij een probleem egocentrisch denkt en iemand verwijten egoïstisch te zijn.
      Misschien in de toekomst eerst een post rustig lezen voordat je mensen woorden in de mond legt?


      • Ik reageerde hier niet direct op uw vorige reactie maar eerder op verwijten die ik op de trein al heb mogen horen. Ik heb het vorige donderdag nog mogen horen. Op weg naar huis was ik opgestapt op de dubbeldekstrein richting Knokke/Blankenberge in Brussel-Zuid. Op zo’n trein zijn plaatsen voor fietsen beschikbaar maar dan moet je wel een viertal zitplaatsen omhoog klappen. Omdat bijna alle plaatsen al bezet waren, ben ik blijven staan met mijn fiets in de hand. Ik hinderde daarbij helaas enkele voorbijgangers die het nodig vonden me te verwijten voor egoïst.
        Anderzijds is het niet zo dat ik wil dat de NMBS zijn beleid aanpast voor mij alleen. Ik had niet de indruk dat ik nu de enige in dit landje ben die zo af en toe eens de fiets mee neem (en dan bedoel ik niet degenen die een vouwfiets mee nemen). Vooral tijdens de zomer is het aantal fietsen die mee genomen worden niet te onderschatten. Is het egocentrisch om te suggereren dat de NMBS een voordeliger formule zou mogen uitwerken voor fietsers die hun fiets willen mee nemen op de trein? Is het egocentrisch dat ik geen vouwfiets wil kopen omdat ik niet graag met die dingen rij en ik het me die extra kost niet wil permitteren omdat ik al een fiets bezit en zo’n tweede fiets eigenlijk geen verantwoorde uitgave vind? Het is uw volste recht om dat te denken. Mocht de NMBS echter zijn beleid in dit opzicht aanpassen zal ik zeker niet de enige zijn die daar gelukkig mee zal zijn.

        • Renaat Says:

          Mijn excuses, ik meende begrepen te hebben dat je naar mijn reactie verwees, wat dus niet het geval blijkt.

          Zoals je het nu beschrijft hebben die mensen ongelijk. Het betreft hier immers plaatsen voor fietsen en bagage en die stoeltjes staan er maar voor het geval er geen fietsen of bagage zijn.

          Ik heb geen probleem met kritiek op het fietsbeleid van de NMBS. Zo vind ik ook dat er best meer plaats mag voorzien worden voor fietsen. Maar ik vind wel dat er begrip mag zijn voor het gegeven dat de NMBS probeert het aantal fietsen binnen de perken te houden door een bepaald bedrag te vragen. Een voordelig formule zou er waarschijnlijk toe leiden dat heel veel (potentiële) gebruikers van vouwfietsen hun gewone fiets zouden gaan gebruiken op de trein. Dat lijkt me geen wenselijke evolutie en het lijkt me heel begrijpelijk dat de NMBS dat niet doet.

          Ik heb ook de indruk dat je heel weinig ervaringen hebt met vouwfietsen, want anders kan ik je negativiteit over vouwfietsen niet verklaren.
          Bovendien zijn er in Brussel tegenwoordig nog diverse andere mogelijkheden om van een fiets gebruik te kunnen maken, dus vind ik je pleidooi inderdaad erg op de eigen verlangen en wensen gericht en van te weinig begrip voor de positie van de NMBS getuigen.


          • Ik heb het niet goed beschreven: alle zitplaatsen waren reeds bezet toen ik opstapte. Ik wilde niemand een zitplaats afnemen, dus ben ik maar blijven recht staan met mijn fiets in de hand en liet daarbij naar mijn gevoel toch voldoende plaats om anderen te laten passeren. Niet iedereen kon mijn aanwezigheid daar appreciëren. Gelukkig was de treinbegeleider een capabel man die de situatie met humor kon bedaren en de situatie kon relatieveren.
            Ik heb inderdaad weinig ervaring met vouwfietsen. De vraag is echter: waarom zouden veel (potentiële) gebruikers van vouwfietsen hun gewone fiets gaan gebruiken op de trein als zo’n vouwfiets even comfortabel is en nog altijd gratis mag mee genomen worden? Tenzij die potentiële gebruikers nu helemaal geen fiets hebben en er eerste ééntje moeten aanschaffen waarbij ze de keuze moeten maken tussen gewone fiets en vouwfiets, is er toch weinig reden om te veranderen? Wie nu een vouwfiets mee neemt op de trein, zal uiteindelijk niet echt te verleiden zijn met een verminderd tarief. Er is geen reden om aan te nemen dat een voordeliger tarief ertoe zal leiden dat er massaal veel fietsen zal mee genomen worden op de trein.
            Als U vind dat ik egocentrisch ben omdat ik het liefst mijn eigen vertrouwde fiets gebruik dan een geleend toestel en het niet zie zitten om te sparen voor een extra vouwfiets, dan mag U mij gerust een egocentrisch mens noemen.
            Mag ik tot slot uw aandacht vestigen op een stukje reglement van de MIVB?
            ‘Reglement betreffende de toelating om een fiets mee te nemen in de metro en
            de lagevloertrams Artikel 1. Algemene principes
            De reizigers met een fiets zijn gemachtigd hun fiets in de metrostellen en de lagevloertrams (type T2000, T3000 en T4000) mee te nemen op alle
            dagen van het jaar tijdens de exploitatie-uren, voor zover de bezetting van het voertuig zulks mogelijk maakt, zonder de overige reizigers te hinderen. Toch blijft de aanwezigheid van fietsen in de metrostellen en de trams strikt verboden op werkdagen (van maandag tot vrijdag) van 7 tot 9 uur en van 16 tot 18.30 uur. Tandems, fietsen met een bijmotor (met uitzondering van fietsen met een elektrisch hulpsysteem bij het trappen) en fietsen met een aanhangwagentje vallen buiten dit reglement en zijn streng verboden in de installaties, de metrostellen en de trams.
            Vouwfietsen, voor zover ze volledig samengevouwen zijn, vallen niet onder dit
            reglement want ze worden beschouwd als colli.
            Artikel 3. Vervoerbewijs
            Om toegang te krijgen tot de metro-installaties,of een metro of tram te nemen, moeten de reizigers met een fiets in het bezit zijn van een vervoerbewijs
            dat geldig is voor henzelf, zodra ze de betalende zone binnenkomen. Hun fiets wordt gratis vervoerd.’
            Met alle respect voor de positie van de NMBS maar nog meer respect voor de MIVB. Niet dat het veel uit maakt want naar mijn weten is er helemaal geen sprake dat de NMBS iets zal veranderen aan de huidige situatie.

  2. Winfried Huba Says:

    Niet plooien, Stef!

    • Renaat Says:

      lol

      Stef zal ook wel beseffen dat heel veel plooifietsjes een pak minder ruimte in beslag nemen.


      • Er zijn er inderdaad die minder plaats in nemen. Veel mensen die een plooifiets mee nemen op de trein, zetten wat minder in de weg dat wat hier op foto te zien is. Trouwens zijn er ook die de trein nemen bepakt met meerdere valiezen en zo veel meer plaats nodig hebben op de trein dan iemand die een simpele vouwfiets mee nemen. Ook heb ik al ondervonden dat er veel verschil is in vouwfietsen. Vorige donderdag zaten er echter twee mannen op de trein met een vouwfiets van het type Dahon Jack D8. Die leken op het eerste zicht gewone racefietsen te zijn maar bleken echter vouwfietsen met nogal grote wielen. De omtrek van het wiel bepaald toch voor een groot deel het volume dat zo’n ding inneemt.

  3. Frans Says:

    Wat doe je als het brandt?

  4. Marc Steens Says:

    best vastmaken met een slot, die vouwfietsen. Vorige donderdag pakte een gast in BXL Zuid doodleuk mijn fiets en stapte ermee van de trein. Ik was er gelukkig net op tijd bij om mijn fiets terug te eisen

    • Frans Says:

      De Brusselse Noord-Zuid-as is een zeer groot risicomoment voor diefstallen, niet alleen van fietsen maar ook van laptops en handtassen. Dieven stappen op in Zuid of Noord en maken van de verwarrende drukte in Centraal gebruik om toe te slaan. In die drukte is zichtbare controle onbestaande. Geen wonder dat veel treinreizigers hun bagage liever op dan onder de zetels plaatsen, al moeten anderen daarvoor blijven rechtstaan.

  5. ellen Says:

    Ik neem ongeveer 1x maand mijn ‘normale’ citybike mee op de trein. Bij het opstappen/toekomen van de trein zoek ik steeds de conducteur en die doet toch steeds teken of iets dergelijks waardoor ik weet waar ik op moet stappen. En niet veel later staat en helpt de conducteur mij dan steeds. Ik herinner me niet dat ik al problemen gehad heb. Dus ik ben een meer dan tevreden reiziger van de NMBS. Een tip voor de NMBS: een rail pass sysyteem voor de fiets op de trein!


Geef een reactie

