Fietsval

door yves

In juni opende de “definitieve” toegangshelling naar de ondergrondse fietsstalling van Gent Sint-Pieters.
Bij mijn weten is dit de eerste plaats in Gent waar voetgangers en fietsers een snelheidsbeperking van 10 kilometer per uur hebben:

22aug13, 09u29, Koningin Maria-Hendrikaplein
22aug13, 09u29, Koningin Maria-Hendrikaplein

Op 4 juli wou ik de toegangshelling uitproberen, en reed bijna in een fietsval:

04jul13, 12u11, Koningin Maria-Hendrikaplein
04jul13, 12u11, Koningin Maria-Hendrikaplein

Tussen de niveauverschillen is er geen kleurverschil.
Komende van de Koning Boudewijnstraat zie je als fietser pas als je vlakbij bent het hoogteverschil door het trapje.
Ik ging hard in de remmen.
Waarschijnlijk komt hier ooit een ballustrade?
Het was toch even schrikken.
Zo’n trapje verwacht je hier niet.
“Ok, kinderziekte… maar gevaarlijk” dacht ik, dus even melden aan het Infopunt.
Ja, het was bekend, enkel wachten op een oplossing.
Na enig aandringen kwam er een “tijdelijke oplossing”:
07jul13, 14u38, Koningin Maria-Hendrikaplein
07jul13, 14u38, Koningin Maria-Hendrikaplein

De Lijn wil op het domein van het busstation geen markeringen of duidelijke oversteekplaatsen.
Hieronder zie je waar de oversteekplaats voor fietsers stopt.
Wie van hieruit focust op het roze bord “inrit fietsenstalling” komt uit op het trapje.
07jul13, 14u38, Koningin Maria-Hendrikaplein
07jul13, 14u38, Koningin Maria-Hendrikaplein

De tijdelijke oplossing met een werflint was zéér tijdelijk.
Half augustus is dit de situatie:
13aug13, 17u30, Koningin Maria-Hendrikaplein
13aug13, 17u30, Koningin Maria-Hendrikaplein

13aug13, 17u30, Koningin Maria-Hendrikaplein
13aug13, 17u30, Koningin Maria-Hendrikaplein

Zou deze fietsval nu al opgekuist zijn?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

3 gedachten over “Fietsval”

  1. Hadden ze de balustrade die nu stopt aan het begin van de “trapfontein”, twee meter verder laten doorlopen dan was er geen probleem geweest.

  2. Deze fietsval is extra gevaarlijk omdat die net buiten de zone 10 ligt 🙂
    Het is altijd wat met die infrastructuurwerken: de detailafwerking ontbreekt en er wordt slechts bijgestuurd na ernstige ongevallen.
    Neem nu de R4 langs de Ringvaart. Er moest eerst een fietsende scholier van het fietspad gemaaid worden alvorens het besef doordrong dat de combinatie van maximum 120 km per uur en de totale afwezigheid van vangrails dodelijke gevolgen kan hebben. Langs de Industrieweg in Mariakerke-Wondelgem ligt het fietspad nog altijd totaal onbeschermd langs de R4. Anno 2013.

  3. Is dit een fout in de tekening of in de uitvoering?
    Wie controleert deze werken eigenlijk?
    Wie kan ervoor zorgen dat in deze tijden van krappe overheidsbudgetten met ons belastinggeld doeltreffend wordt gebouwd en niet zo geprutst?

Plaats een reactie