Home

Gentse Fietsersbond teleurgesteld over Alfons Braeckmanlaan

30 augustus 2013

De Gentse Fietsersbond betreurt dat een oplossing voor de veiligheid voor het fietsverkeer op de lange baan geschoven wordt. Hiermee reageert hij op de berichten dat het voorgenomen knippen van de Alfons Braeckmanlaan niet doorgaat.

De Alfons Braeckmanlaan is in principe een belangrijke fietsweg. Zo is ze een hoofdroute van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk uitgetekend door het Vlaamse Gewest. Wegen in dit netwerk, en zeker de hoofdwegen dienen bij prioriteit aangepast worden om een veilig en comfortabel fietsverkeer mogelijk te maken. Ook maakt ze deel uit van het netwerk Langeafstandsfietspaden van de provincie Oost-Vlaanderen, als schakel in het fietspad Gent-Lokeren, dat uiteraard ook voor tussenliggende gemeentes zoals Destelbergen en een gedeelte van Lochristi belangrijk is.

In zijn huidige vorm is de Alfons Braeckmanlaan, althans het fietspadloze oostelijke deel, niet geschikt voor fietsverkeer. Het is een lange rechte baan die aanzet tot snel rijden. Bovendien is ze vrij smal zodat fietsers er op een gevaarlijke manier worden ingehaald. Fietsende gebruikers bestempelen de baan dan ook als `gevaarlijk en zeer onaangenaam’.

De voorgestelde vervangingsmaatregelen voldoen niet. Asverschuivingen met eilandjes zullen inderdaad de snelheid doen dalen. Door de geringe breedte zullen fietsers echter mee links van die eilandjes moeten, wat de conflicten op die punten verergert. Hierdoor blijft het globale effect gering of wordt zelfs negatief.

Aanleg van fietspaden is een kostelijke zaak van lange termijn. Het is tekenend dat bij de huidige heraanleg geen fietspaden worden aangelegd. Deze beslissing werd niet alleen ingegeven door de hoge kosten, maar ook door de nodige onteigeningen, die veel tijd vergen en op zich ook duur zijn. Eerst een straat opnieuw aanleggen en daarna pas aan fietspaden denken zorgt ervoor dat die fietspaden nog minstens vijf tot tien jaar op zich laten wachten. Ondertussen worden kandidaat-gebruikers ertoe aangezet om de auto te nemen in plaats van de fiets, wat de vicieuze cirkel die de problemen veroorzaakt blijft versterken.

29mei08, 16u32, Alfons Braeckmanlaan

archief: 29mei08, 16u32, Alfons Braeckmanlaan

17 Responses to “Gentse Fietsersbond teleurgesteld over Alfons Braeckmanlaan”

  1. Ronnius Says:

    Asverschuivingen en eilandjes werk idd niet. Tussen de snelheidsremmers in gaan ze nog harder op het gaspedaal staan om het tijdsverlies op te vangen. Dat zie ik zelf elke dag. Ik had gehoopt binnenkort opnieuw door de A. Braeckmanlaan te kunnen forensen en zo mijn w-w traject 3 km te kunnen inkorten, niet dus.

  2. Eva Says:

    Ik vind dat ze daar sowieso nooit fietspaden moeten aanleggen. Ben je met de auto, dan moet je op de N70 of de Dendermondsesteenweg. Leg je fietspaden aan, dan zeg je eigenlijk tegen al die automobilisten dat het ok is dat ze een sluiproute nemen.
    Echt pijnlijk dat zo’n belangrijke fietsas niet geknipt wordt.

  3. NVL Says:

    Link naar krantenartikel had veel kunnen verklaren voor niet Gentenaars , maar ik begrijp dus nu dat 2000 neen stemmers in petitie tegen knippen het hebben gewonnen over de fietsers.
    En dat we als compensatie een vrijliggend fietspad en asverschuivingen krijgen langs de Alfons Braeckmanlaan. En dat natuurlijk dat alles weer onteigeningen vraagt wat alles in de tijd uitrekt.
    Goed , daarmee is ook de langeafstandsfietsweg meteen ook dode letter alvast voor die geplande route.
    Concreet blijk ik nog steeds meer voelen voor een fietsweg die effectief de spoorlijn volgt , omdat dit net toelaat wat hier niet kon , ruimte voor de auto afnemen van de auto ten voordele van fietser. Enkel nieuwe ruimte innemen om fouten uit verleden op te lossen werkt alleen in dit Vlaanderen.
    En dat ze eerst dan laan herstellen voor lange termijn denken pas begint is ook niet onlogisch. Politiek in Vlaanderen is tegenwoordig scoren op korte termijn.

  4. JanG Says:

    Dan maar meteen een fietsstraat maken van dit stuk? Dan mogen auto’s er wel door, maar is het verboden om fietsers in te halen (in theorie althans). Niet knippen, geen asverschuivingen, en fietsers krijgen absolute voorrang.
    Er is trouwens ook niets voorzien voor voetgangers, als je de foto bekijkt…

    • 3S Says:

      De poging om er in de praktijk een fietsstraat van te maken (het doorgaande autoverkeer er weg te halen) is mislukt.

      Er enkel in theorie (met een verkeersbord) een fietsstraat van maken heeft geen zin, zowel door het doorgaand autoverkeer als door de lengte van 1 kilometer.

      • leander Says:

        Fietsers krijgen al genoeg voorrang met 2 naast elkaar rijden enzo en zouden zeker geen plaats maken zelf niet voor andere fietsers.de fietsers eisen op een Den duur alles in en wat met de wagen dan .iedereen kan er Door als iedereen zijn mee werken juist geen zwaar verkeer zoals nu al

        • 3S Says:

          1. Als fietsers mooi met 2 naast elkaar rijden, zijn ze niet breder dan een auto. Verwacht je ook dat de auto voor jou “plaats maakt” voor jou als achterligger? Ik zou dat geen voorrang noemen.
          2. De overheid ziet als voordeel van gemengd verkeer dat de fietsers als snelheidsremmers dienen voor het te snel rijdend autoverkeer. Jij hebt misschien niet graag dat je gedwongen wordt je aan de zone-30 te houden, maar dat is dan jouw probleem…
          3. Als je de A. Braeckmanlaan kent, dan is het probleem zeker niet dat fietsers met 2 naast elkaar rijden. Integendeel, veel mensen willen er al niet alleen fietsen…

        • Renaat Says:

          De gemiddelde bezetting van een auto is ongeveer 1,4 personen. Rekening houdend met het gegeven dat er nog steeds veel mensen in de wagen zitten die wel een degelijk alternatief hebben is het bizar hoeveel ruimte al die automobilisten in beslag nemen.

  5. jandefietser Says:

    Ter aanvulling: het krantenartikel.

  6. 3S Says:

    En hierbij ook nog eens het persbericht van de Stad van donderdag.
    Naast het onvermijdelijke verbloemen (hoe verkoop je een nederlaag?) ook wat meer details dan in de krant:

    “De heraanleg van een deel van de Alfons Braeckmanlaan in Sint-Amandsberg is bijna afgerond. In de voorbije weken ontstonden er veel vragen en opmerkingen bij bewoners en handelaars over de plannen van het stadsbestuur om deze straat na de werken definitief te knippen. Vast staat dat zowel stadsbestuur als bewoners uit de straat en de omgeving pleiten voor een veiligere straat, vooral voor voetgangers en fietsers, en voor een betere verkeersleefbaarheid in de buurt. Om dit te bereiken, worden nu een aantal alternatieve oplossingen voorgesteld. Deze oplossingen werden al besproken met een delegatie van bewoners en handelaars uit de omgeving en kunnen op hun goedkeuring rekenen.

    Op korte termijn willen we het comfort en de veiligheid van de fietsers in de omgeving van de Alfons Braeckmanlaan waarborgen via een aantal ingrepen.

    We willen in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen een vrijliggend fietspad realiseren langs de Alfons Braeckmanlaan. Dit kadert ook binnen de plannen van een lange afstandsfietspad van Gent naar Antwerpen. Deze ingreep zal gepaard gaan met een aantal onteigeningen. Op korte termijn nemen we snelheidsremmende maatregelen, hier opteren we in eerste instantie voor asverschuivingen.
    We zorgen er voor, in samenwerking met de politie, dat de zone 30 die nu al van kracht is in de A. Braeckmanlaan, wordt gerespecteerd. Zwaar verkeer (+ 3,5 ton) zal geweerd worden uit de straat. Ook onderzoeken we hoe de fietsroutes Kasteelwegel-Ketshage-Beelbroekstraat enerzijds en Kwadenplasstraat-Volderrede (in samenwerking met de gemeente Destelbergen) anderzijds, beter kunnen worden aangeduid en worden geoptimaliseerd.

    Samen met de bewoners uit de omgeving zal worden onderzocht hoe we met kleinere ingrepen op de verkeerscirculatie het autoverkeer dat niet thuishoort in de wijk, kunnen richten naar de gepaste wegen. In de Alfons Braeckmanlaan bijvoorbeeld, is er in de spits per definitie sluipverkeer en is de verkeersintensiteit te hoog.”
    http://www.gent.be/eCache/THE/4/125.cmVjPTE4NTgyMg.html

  7. jandefietser Says:

    Overigens is er ook al iemand een petitie `A. Braeckmanlaan wél knippen gestart.

    • 3S Says:

      Goed om te tekst hier ook eens te citeren, vooraleer hij verdwijnt in de kelders van het internet:

      “Reeds maanden belooft men dat de A. Braeckmanlaan “geknipt” zal worden, om zo het sluipverkeer van Destelbergen naar Sint-Amandsberg tegen te gaan, en vooral de veiligheid van de fietsers te waarborgen. Gezien de zeer beperkte breedte van de A. Braeckmanlaan, is het namelijk vooral voor fietsers een zeer gevaarlijke baan. Wie er woont, weet dat niemand zich aan de 30km/u snelheidsbeperking houdt.

      De tegenstanders van het knippen van de A. Braeckmanlaan hebben echter op 29 augustus hun goesting gekregen door te gaan lobbyen bij bevoegd schepen Filip Watteeuw. Onze groene jongen liet zich overtuigen door economische belangen en een petitie van wel 2000 handtekeningen. Blijkbaar is geld belangrijker dan de veiligheid van de fietsers. En ik zou bijna toevoegen: en die van de voetgangers, maar na één keer met de kinderwagen langs de A. Braeckmanlaan gewandeld te hebben (ja, naar UW winkel, meneer De Wilde van de Sako) snap ik waarom er niemand tevoet langs loopt. Er is voor de fietsers al geen plaats, laat staan voor een voetganger.

      […]

      Wel, meneer Watteeuw, hier zijn we! Wij steunen uw oorspronkelijk voorstel. Wij stonden al van in het begin achter u. Het is niet omdat u ons niet hoorde, dat we er niet waren. Luister naar ons, geef niet toe aan economische belangen, geef geen voorrang aan koning auto. Volg verdomme uw eigen slogan op uw website “Gent moet trendsetter in duurzame mobiliteit worden.” Blijf trouw aan uw principes. Waarom hebben we anders een rood-GROENE coalitie gestemd in Gent?

      Wij stemmen VOOR het knippen van de A. Braeckmanlaan. VOOR een veiligere situatie voor fietsers NU, en niet binnen 10 jaar!

      ————————————

      Lees hier mijn brief naar meneer Watteeuw. Tijdens het schrijven, werd ik zo collerig dat ik dan maar de daad bij het woord gevoegd heb, en deze petitie heb opgestart.

      […]

      mag ik u feliciteren om uw beslissing te baseren op het protest van deze paar mensen en hun petitie, en dit ZONDER overleg met de andere buurtbewoners, die misschien WEL tevreden waren met de oorspronkelijke plannen om de straat te knippen, maar nu dus de kans niet gekregen hebben om hun stem te laten horen?

      […]

      Als fietser rij ik dagelijks door de A. Braeckmanlaan. Naar mijn werk en de crèche in het centrum. Een fietskar achter mij aan sleurend, op zoek naar de veiligste route, omwille van mijn zoontje die daarin zit. Want de snelste route, via Dampoort, daar krijg je mij met geen stokken op, als ik moet fietsen. Ik ben mijn leven niet beu.

      Binnen enkele jaren is mijn zoontje oud genoeg om zelf te fietsen. Hopelijk zullen er tegen dan fietspaden zijn aangelegd. Intussen kunnen de andere kindjes uit de wijk maar beter opletten, want zelfs tijdens de werken werd er flink doorgevlamd op het lekker nieuwe gladde wegdek, waardoor ik met mijn fietskar al meermaals verplicht werd op de zachte zandberm te rijden.

      Wat als ik een petitie opstart op de Braeckmanlaan dan TOCH door te knippen? Wat als ik MEER dan 2000 handtekeningen kan verzamelen? Gaat u dan naar mij luisteren, en uw oorspronkelijk plan toch doorvoeren, voor de veiligheid van de buurtbewoners, voor de veiligheid van zij die voor een groenere samenleving kiezen en bewust ELKE DAG naar het werk fietsen, ongeacht de weersomstandigheden? Voor de veiligheid van de kinderen, die naar school fietsen in plaats van door mama of papa met de auto te worden gedropt? Of is de beslissing al lang genomen en heeft koning auto weer gewonnen?
      […]

      http://www.petities24.com/signatures/a_braeckmanlaan_wel_knippen/

  8. Ronnius Says:

    Normaal zou aan beide zijden een bord “plaatselijk verkeer” (uitgezonderd fietsers) moeten volstaan om het sluipverkeer weg te houden. Natuurlijk is het naïef zo te denken. Maar er dan eens een paar agenten laten controleren, of wat op de snelwegen gebeurt: traject controle. Deze die te snel door de straat heen zijn gekomen krijgen een bonnetje. Als de agenten er staan is een bonnetje niet eens nodig, gewoon een half uur straftijd.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: