Home

Werfinrichting De Sterre: voor en na

5 september 2013

Hieronder een kort relaas over hoe werfinrichting er vaak mooi uitziet op plan, maar meestal gans anders uitdraait in de realiteit…

Het oorspronkelijk werfinrichtingsplan hieronder (van de site van het AWV): brede tweerichtingsfietspaden, gescheiden van het autoverkeer en amper tot geen obstakels.

Fase 1: Oorspronkelijke werfinrichtingsplan

Fase 1: Oorspronkelijke werfinrichtingsplan

Echter eenmaal de werf ingericht, begonnen de eerste barsten zich al te vormen:

(1) aangezien het verbodsbord om af te slaan richting Sint-Pieters handig in de bocht werd geplaatst en dus amper werd opgemerkt door automobilisten (of genegeerd?), ontstond er opstopping wanneer er geen gaatje te vinden was tussen de aanschuivende rij auto’s komende van Gent-Centrum (owee als er dan nog eens een rij fietsers in de weg stond).

Hoe fietsers (2) dan weer richting Zwijnaarde, komende van Gent-Centrum, het rode fietspad op moesten geraken was ook niet helemaal duidelijk uit het plan op te maken (te voet zebrapad over?).

Fase 1: Oorspronkelijke werfinrichting

Fase 1: Oorspronkelijke werfinrichtingsplan geannoteerd

Echter, zover is het nooit gekomen aangezien er qua fietssignalisatie toch wat meer scheelde. Het bericht ‘Mail: de Sterre‘ met bijhorende commentaren vat het mooi samen.

Dat er blijkbaar toch niet zoveel ruimte was als het plannetje zo mooi had doen uitschijnen werd realiteit. Ook het zuidelijke fietspad is er nooit gekomen.

Al snel Na enige aandrang werd de signalisatie iets of wat aangepast, verschenen er fietssuggestiestroken (ergens tussen de modder en steenslag door), en verscheen er plots een nieuw plan alsof het oude nooit bestaan had. Hieronder het nieuwe plan met in streeplijn de verdwenen fietspaden.

(3): fietsers komende van het station hebben geen verkeerslicht en rijden eerst in tegengestelde richting op het fietspad om dan ergens tussendoor de wachtende auto’s de straat over te steken en hun weg richting Gent-Centrum te vervolgen.

(4): voetgangers en fietsers nemen graag de kortste route: waarom legt men dan een zebrapad 10m verder dat eindigt in de werfzone?

Fase 1: Aangepaste werfinrichting

Fase 1: Aangepaste werfinrichtingsplan geannoteerd

Het zebrapad dat langs rechts abrupt stopt midden in werfzone

Het zebrapad dat langs rechts abrupt stopt midden in werfzone

Komende van Zwijnaarde de tunnel in

Komende van Zwijnaarde de tunnel in

De werken schieten ondertussen goed op, laten we dus maar al eens kijken naar het plannetje van de volgende fase (start najaar 2013) en enkele bedenkingen:

(5) zelfde probleem als (2): komt hier een zebrapad of hoe gaat men dit oplossen?

(6) + (7): fietspad dat door de werfzone loopt (alvast in streeplijn gezet): waar hebben we dat nog gezien…

(8) zal waarschijnlijk ten gevolge van (6) en (7) het nieuwe pad worden?

Fase 2

Fase 2: Werfinrichtingsplan najaar geannoteerd

We zullen zien, ondertussen rammelen we lekker verder over de Sterre-kasseistrook…

De Sterre richting Sint-Denijs-Westrem

De Sterre richting Sint-Denijs-Westrem

11 Responses to “Werfinrichting De Sterre: voor en na”

  1. baverhae Says:

    Op de eerste voorstelling van de werken aan De Sterre had ik reeds opgemerkt dat hun planning voor de voorlopige fietspaden er wel mooi uitzag maar dat er volgens mij niet alleen onvoldoende plaats was en ook dat het onwerkbaar zou worden voor de mensen van de werf. De verantwoordelijke van de werf heeft toen smalend gelachen: “Wij weten echt wel waar we mee bezig zijn”. Duidelijk niet dus 🙂
    Op de laatste foto staat ook een fietser die het voetpad gebruikt om de kasseien te vermijden. Oppassen daarmee. Ik werd enkele weken terug door een motoragent van het voetpad gehaald en kreeg net geen boete.

    • Frans Says:

      Het inlevingsvermogen van die motoragent is onbestaande: het verstand van een echte zwaan. @Baverhae, dat je “net geen boete” kreeg, is omdat die agent aanvoelt dat een politierechter eerder de weg- of wegbeheerder zou veroordelen. Mij zal hij er nooit pakken: om geen geld van de wereld zou ik vandaag langs de Sterre fietsen. Qua afschrikking is die werfinrichting een model. De werftekeningen hierboven illustreren ook hoe nutteloos die informatievergaderingen wel zijn. Je moet tijd op overschot hebben om daaraan deel te nemen. Hopelijk klopt het eindresultaat beter met de plannen dan de huidige situatie met de werfplannen. Anders is het allemaal voor niets geweest. De website van De Standaard pakt uit met een kaart “Welke is de gevaarlijkste gemeente voor fietsers?”. Het zou wel Gent kunnen zijn, met meer zwaargewonden (63) dan Antwerpen (53). Wie aan de Sterre op het voetpad fietst, voelt dat perfect aan. Dat is geen “je m’en fous”, maar lijfbehoud.

      • Renaat Says:

        Je hebt gelijk, meestal is er geen sprake van een echte ‘je m’en fous’, maar lijkt het voor ‘externen’ er wel op. Maar in werkelijkheid is het gewoon lijfsbehoud en een poging om zich veilig door het verkeer te begeven.

  2. Marc Steens Says:

    mij is het overigens een raadsel waarom je – komende van de Kortrijksesteenweg vanuit het centrum – niet rechtdoor mag aan de KBC, maar verplicht wordt om te rijden langs de Lunch Garden en de Krijgslaan. Net daar waar er extra verkeer is door de werken dus. Weg met dat bord volgens mij

  3. Renaat Says:

    En dan is men verbaasd dat veel fietsers een ‘je m’en fous’ houding beginnen aan te nemen. Als men van verkeerssituaties jungles maakt, dan zullen de gebruikers zich daar ook naar gedragen.

    Ik trek me bij werkzaamheden dan ook meestal bijzonder weinig aan van alle mogelijke borden, afsluitingen, … maar probeer door gebruik te maken van eigen ogen en inzicht een zo vlot mogelijke en veilige weg te zoeken. Maar ik zou het wel heel prettig vinden als ik omleidingen voor fietsers zou kunnen betrouwen.

  4. JanG Says:

    Deze week ondervond ik op een andere plaats iets gelijkaardigs: de gemeente kondigt aan dat gedurende de twee maanden durende werken fietsers en voetgangers altijd door zullen kunnen. De eerste week was het al prijs: fietspad compleet versperd. Dan moet je over het voetpad rijden. Je kunt je al voorstellen welke blikken je dan krijgt. Enerzijds worden de beloften niet nagekomen en anderzijds wordt geen omleiding voorzien (ha neen, want volgens de gemeente kun je toch door). Niet moeilijk dat we in Vlaanderen leerden “onze plan te trekken”.

  5. @sakuranomae Says:

    In Heusden (Destelbergen) pakken ze omleidingen voor fietsers beter aan. De schepen wist ons te vertellen op de informatievergadering dat ze daar niet aan mee deden, fietsers zoeken toch altijd hun eigen weg en letten daarbij niet op verkeersregels was de motivatie.
    Ik ben blij dat dienen mens mijn gezond verstand op waarde weet te schatten. (Afkoppelingswerken wellingstraat)

    • Renaat Says:

      Dat klopt, maar men mag oorzaak en gevolg niet door elkaar halen. En ook al zijn fietsers (door ervaring) goed in het improviseren en is het dus moeilijk om fietsers echt ‘in goede banen te leiden’, dat mag nooit een uitvlucht zijn om fietsers geen veilig alternatief te bieden.
      En het lijkt dus wel heel erg op een uitvlucht om geen oog te hebben voor de veiligheid van de fietsers als men stelt dat fietsers toch altijd hun eigen weg zoeken. Ik slaag daar nog wel behoorlijk goed in, maar ik vind dat een verantwoordelijk schepen ook van mening moet zijn dat ook kinderen zich veilig moeten kunnen verplaatsen tijdens werkzaamheden. Ik ken die schepen niet, maar ik durf er om wedden dat hij/zij geen fietsende kinderen heeft.

  6. Michael Says:

    Fase 2 is deze morgen in gang geschoten. En voor de fietsers is het ‘gewoon tussen de auto’s rijden’ over de helling, aan ’30km/u’ tot ergens op de brug aan Don Bosco. Een fietssuggestiestrook zal er volgens mij niet komen aangezien ze dan al meteen het maagdelijke asfalt van de helling zouden bekladden…

    • Michael Says:

      Ik moet mijn vorige post even corrigeren. Gisteren bij het naar huis rijden in tegengestelde richting had ik plots door dat het dus toch de bedoeling is om volgens plannetje fase 2 te rijden, en dus over te steken thv (5). Het zou ter plaatse wel iets duidelijker mogen zijn langs waar fietsers moeten fietsen, en dat ze dus in tegengestelde richting moeten fietsen op sommige stukken.

      • baverhae Says:

        Klopt. Erg duidelijk is het allemaal niet. Er is wel een groot bord dat fietsers laat oversteken maar naar waar je dan moet is moeilijk te zien. Gisterenavond kruiste ik een (oudere) fietser die luidkeels zijn ongenoegen uitte over het feit dat ik “aan de verkeerde kant aan het fietsen was” 🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: