Plechtige communie fiets
6 september 2013
Deze week waren er méér dan genoeg fietsitems om een mening over te vormen.
*Fietsers in de gang van het Sint-Pietersstation.
*Gent 12e in de wereldranglijst van filesteden.
*Kinderen naar school laten fietsen of niet?
*De “kwaliteit” van wegensignalisatie en werforganisatie.
*De traagheid/efficiëntie van het meldpunt Fietspaden.
Maar vindt u het erg dat we nog even reclame maken voor de tweedehandsfietsenmarkt?
Het Mobiliteitsbedrijf organiseert.
Fietsersbond Gent ondersteunt met raad en daad.
Morgen, zaterdag 7 september van 09u00 tot 12u00.
Aan het Wilsonplein / de Zuid.
Misschien vindt u er dit:
Frank schreef hierover:
Een mooie prent uit de collectie van de Universiteitsbibliotheek.
Het valt vooral op dat dit type fiets compleet aan het verdwijnen is.
Ik noem dit een “plechtige communie fiets”.
Het is wellicht het meest Belgische van alle fietstypes, maar vanaf de jaren ’80 kreeg je daar geen puber meer op.
De uitgave is van Via Secura.
9 september 2013 at 13:36
Ik herinner me die prent nog. Er waren altijd wel een paar grapjassen die er een “V” voorplaatsten, wellicht de pubers van voor de jaren ’80 🙂
23 juni 2014 at 16:32
Mooi – Via Secura investeerde nog in schoolplaten toen die al onhip werden. ‘Katoog’ brengt je in twee lettergrepen naar een andere tijd. En waren reflectoren op de pedalen ooit echt verplicht?
25 juni 2014 at 08:23
Artikel 82.1.1 3° van de wegcode (nu, niet “ooit” in het verleden): “De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren”.
25 juni 2014 at 11:17
Die zijn inderdaad nog steeds verplicht. Al die fietsen met ‘klikpedalen’ en ligfietsen (waar de pedalen niet horizontaal staan bij het rijden) bewijzen nogmaals dat de wegcode voor fietsers sterk verouderd is.