Werven: melding 132

Beklim het Belfort.
Tel het aantal werfkranen.
Waan je in Berlijn anno 1999.
Gent bouwt.
En Gent graaft.
Elke buurt heeft wel een wegomlegging.
En dat is normaal.
Was ik de hoofdcommissaris van politie, ik zou alle weggebruikers aanbevelen om te stappen, te fietsen of de bus/tram te nemen.
Ik ben ernstig.
Ik meen het.
Want de stad wordt 21e eeuws.
De stad wordt verbouwd.
De stad is één grote werf.
Oude tramsporen worden vervangen.
Nieuwe tramlijnen worden voorbereid met kakelverse nutsleidingen.
Rioleringen krijgen langs binnen een steunkous aangemeten.
Straten krijgen vers asfalt.
Loden waterleidingen worden uitgebroken.
Metershoge rollen glasvezelkabel worden onder de grond en onder het water gestopt.
Banken worden verbouwd tot winkels en woningen.
Een eeuwenoude teerput wordt uitgegraven en vervangen door een fietsenstalling voor 770 fietsen, met een 21e eeuwse bibliotheek erbovenop.
Een ringweg wordt met palen over een 20e eeuws stort gebouwd.
Een station wordt perron per perron afgegraven, en vervangen door een ondergronds, een gelijkgronds en een treinperronniveau.
Een fietsbrug wordt over een havenweg gelegd.
Een fietsonderdoorgang wordt onder een ringweg getrokken.
Antieke draaibruggen leveren een aantal kachels vers brandhout.
Een voetbalarena naar Pools mobiliteitsmodel ontpopt hopelijk tot een Gents transitieproject.
Rond de vorige middenstip speelt ooit een nieuwe Gentbrugse woonwijk.
In Drongen groeit de puzzel van vier superlange treinperrons.
De Belfortstraat en een parking op de Loop is een tijdelijke archeologische site.
De stelling rond de Sint-Baafskathedraal wacht vol jaloezie op de stelling rond de Boekentoren.
De stellingen rond het Jan Palfijnziekenhuis zijn vermoedelijk groter.
Projectontwikkelaars zoeken het grote geld in de bouw van collectieve studentenkoten.
En de muren rondom de nieuwe forensische instelling doen denken aan de Berlijnse muur.
Wie weet komen de dossiers van deze werven ooit terecht in het nieuwe Rijksarchief, een werf die de bewoners van de Bagattenstraat teistert.
Deze lijst van lopende werven is manifest onvolledig.
Je vraagt je af waar ze de bouwvakkers blijven halen.
En hoeveel camionettes en vrachtwagens Gent hiervoor in en uit rijden.
Alleen al daarom moet onze mobiliteit anders worden.
Die bouwvakkers hebben plaats nodig.
Soms, soms denk ik dat die mensen bij de Stad Gent en het Vlaams Gewest die dit alles aansturen, vergunnen en controleren zot moeten worden van de hoeveelheid werven die er lopen.
Zijn ze wel met genoeg?
Maar ondanks dit alles is onderstaande situatie op een dominante fietsas onaanvaardbaar.

09sep13, 17u10, Visserij
09sep13, 17u10, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u11, Visserij
09sep13, 17u11, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u08, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij
09sep13, 17u09, Visserij

Fietsers die de bocht nemen worden nergens gewaarschuwd voor naderend autoverkeer.
Ik wik mijn woorden.
Wie deze werfsignalisatie ontwierp en plaatste hoort beroepsverbod te krijgen.
Of een verplichte opleiding in werfsignalisatie rond fietsassen.
Wie deze werfsignalisatie goedkeurde moet terug naar de schoolbanken.
Of een inlevingscursus fietsen volgen.
Wie de werf op deze manier uitbouwde is enkel bezig met eigenbelang.
Misschien toch eens met de hoofdcommissaris bellen?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

17 gedachten over “Werven: melding 132”

  1. Toen ik er gisteravond langsreed, maakte ik dezelfde bedenking. Dit is totaal onverantwoord, levensgevaarlijk. Hoe is het mogelijk dat de werfverantwoordelijke hier mee komt aanzetten?

  2. Exact de bocht waar een paar jaar geleden een fietser zwaar gewond raakt door een tegenliggende auto die het fietspad in de boch afsneed…

  3. Hallucinant. Ik heb plaatsvervangende schaamte voor deze zelfverklaarde “fietsstad”. En bewondering voor fietsers die standhouden tegenover zoveel domheid. “Terug op de schoolbanken” is moeilijk voor wie de indruk geeft er nooit geweest te zijn.

  4. Er is toch momenteel een vervangbrug waar fietsers met fiets aan de hand langs moeten wegens gevaar voor wandelaars.
    Laat ze hier auto stilleggen en voortduwen , en het probleem is meteen opgelost.
    Dezelfde logica simpelweg toegepast.

  5. En dat op een straat die leidt naar …. een fietsstraat!
    Ik zie op één van de foto’s een bord dat aanduidt dat de fietsstraat over 200 m begint. Staat er ook een dergelijk bord aan het begin van deze straat? Zou eigenlijk wel mogen.
    Heeft iemand al de verantwoordelijke voor de signalisatie gecontacteerd?

    1. Dag Hilde,

      Ik heb deze morgen zowel het politiecommissariaat Gent-Centrum als de aannemer een mail gestuurd met link naar dit bericht.
      Net een antwoord ontvangen van de politie dat er stappen zullen ondernomen worden. Concreet wordt het opgevolgd door zowel de verkeerstechnische dienst van de politie als het wijkzorgteam van de Visserij.
      Van de aannemer nog geen reactie.

  6. Tenzij ik iets volledig over het hoofd zie, is er toch niets dat aanduid dat men met de wagen langs het fietspad mag/moet rijden? Er staat toch nergens een bord met ‘omleiding’ of een bord met een pijl die de automobilist naar het fietspad leidt? Ik ben er eigenlijk eerder van overtuigd, mocht een agent daar op dat moment de automobilist beboeten, die allemaal ook effectief een boete zullen krijgen. Het is toch niet omdat er een bord staat die een wegversmalling aanduid (terwijl hier eigenlijk geen sprake is van een wegversmalling maar van het volledig blokkeren van het baanvak) dat de automobilist dan maar direct over een duidelijk gemarkeerd fietspad mag rijden. Hoe slecht de signalisatie van de ondernemer ook is, elke voertuig die daar rijd, doet een overtreding.

    1. Ik dacht hetzelfde. Als de beboete automobilisten de boete voor de rechtbank zouden aanvechten is de kans echter groot dat ze gelijk zouden krijgen.

    2. Om uit deze fuik te geraken hebben de automobilisten hebben geen andere keuze dan tussen drie overtredingen. Op het fietspad doorrijden (als maneuver), of rechtsomkeer of achteruit rijden in een eenrichtingstraat. Ik veronderstel dat de situatie intussen al lang is aangepast na de “stappen” van de bevoegde diensten.

      1. De aannemer had signalisatie moeten plaatsen aan het begin van de straat. Dan moest geen enkele automobilist een overtreding begaan.

  7. Vandaag om 17 u ,enkele borden bijgeplaatst ….dus het zal wel wettelijk in orde zijn ?
    Voor de fietsers van Visserij richting Brusselsesteenweg ( het gevaarlijkste ) staat er een verkeersbord ” fietsers afstappen ”
    Dit kan tellen voor een fietsstraat ,volgende stap …… fietsstraat verbieden voor fietsers ?

    1. Het bord “fietsers afstappen” heeft sowieso geen wettelijke betekenis. En ik vraag me af of het strikt wettelijk gezien wel mogelijk is om automobilisten toe te laten over een fietspad te rijden. Dat neemt niet weg dat ik me wel kan voorstellen dat het in bepaalde gevallen tijdelijk getolereerd wordt en dat een rechter daar mogelijk ook zo over denkt. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn.

        1. Zover zou ik niet gaan. Waar ik het over heb zijn ook maar vermoedens en dit over situaties waarin de wegbeheerder in de fout is gegaan. En in zo’n situatie vind ik het helemaal niet onlogisch dat de automobilist niet de schuld krijgt maar wel de wegbeheerder.

          Want wie is er zeker van als automobilist nooit in zo’n fuik terecht te zullen komen en zich opeens ‘verplicht’ te voelen overtredingen te begaan? Men mag dan meer aandacht hebben voor de automobilist dan voor de fietser, ik heb niet de indruk dat automobilisten ontsnappen aan knoeiwerk.

Geef een reactie op Hilde Reactie annuleren