Home

Nieuw (7): veiliger R4

26 september 2013

Volgend jaar zijn het verkiezingen.
Alweer? hoor ik sommigen denken.
Anderen denken: No problem, laat maar komen.
De traditie wil dat het jaar voor de verkiezingen lintjesknipjaar is.
Volgens sommigen is dat omdat het geheugen van de kiezer beperkt is.
Een ondergrondse fietsenstalling aan een station bijvoorbeeld wordt beter een paar maand dan een jaar voor een verkiezing afgewerkt en geopend.
Volgens anderen duurt het nu eenmaal zijn tijd voordat beslissing X via procedure A, B, C, D, E èn G in beton gegoten wordt.
Ik heb maar één zorg: dat het vooruitgaat met fietsinfrastructuur, de achillespees van groeiend fietsgebruik.
En kan enkel blij zijn dat de R4 -eindelijk- een beetje veiliger wordt.
De werken begonnen voor de vakantie:

04jul13, 18u18,  Jacques Parijslaan

04jul13, 18u18, Jacques Parijslaan

04jul13, 18u27,  Jacques Parijslaan

04jul13, 18u27, Jacques Parijslaan

15aug13, 15u26,  Jacques Parijslaan

15aug13, 15u26, Jacques Parijslaan

Ook drie kruispunten worden aangepakt:

04jul13, 18u28,  Jacques Parijslaan

04jul13, 18u28, Jacques Parijslaan/ Drogenbroodstraat

04jul13, 18u29,  Jacques Parijslaan

04jul13, 18u29, Jacques Parijslaan / Drogenbroodstraat


Als naar droeve traditie is er ook tijdens deze werf weinig zorg voor signalisatie en veiligheid. Overgangsperiodes verdienen méér aandacht:
04jul13, 18u25,  Jacques Parijslaan

04jul13, 18u25, Jacques Parijslaan / Kerkbruggestraat

Momenteel is het vak Drogenbroodstraat/ Elslo al bruikbaar:

23sep13, 17u54,  Jacques Parijslaan / Drogenbroodstraat

23sep13, 17u54, Jacques Parijslaan / Drogenbroodstraat

23sep13, 17u54,  Jacques Parijslaan

23sep13, 17u54, Jacques Parijslaan

23sep13, 17u55,  Jacques Parijslaan

23sep13, 17u55, Jacques Parijslaan

23sep13, 17u56,  Jacques Parijslaan

23sep13, 17u56, Jacques Parijslaan

23sep13, 17u56,  Jacques Parijslaan

23sep13, 17u56, Jacques Parijslaan

23sep13, 17u57,  Jacques Parijslaan

23sep13, 17u57, Jacques Parijslaan

23sep13, 17u57,  Jacques Parijslaan / Elslo

23sep13, 17u57, Jacques Parijslaan / Elslo

Het vak Elslo/Langerbruggestraat is in uitvoering:

23sep13, 17u57,  Jacques Parijslaan / Elslo

23sep13, 17u57, Jacques Parijslaan / Elslo

23sep13, 17u58,  Jacques Parijslaan

23sep13, 17u58, Jacques Parijslaan

Het is een zalig gevoel om zo los van het voorbijrazende verkeer door te kunnen fietsen.
Een mens vraagt zich af waarom het Gewest niet overal de gracht als bufferzone neemt.
Ook op het vervolgstuk Langerbruggestraat/ Ringvaart ligt er grond te wachten:

23sep13, 18u00,  Jacques Parijslaan / Langerbruggestraat

23sep13, 18u00, Jacques Parijslaan / Langerbruggestraat

23sep13, 18u00,  Jacques Parijslaan / Langerbruggestraat

23sep13, 18u00, Jacques Parijslaan / Langerbruggestraat

Uit nieuwsgierigheid: waarom schakelt het Gewest hier over van een asfalten pad naar een vervolg in beton?

23sep13, 17u41, Jacques Parijslaan

23sep13, 17u41, Jacques Parijslaan


Persoonlijk vind ik asfalt vlotter fietsen.
De heren wegenbouwers gieten anno 2013 het beton meer in bultjes, wat het lichtjes (lichtjes!) minder comfortabel maakt.
Nog een vraag: zullen fietsers op zo’n afgescheiden pad zonder verlichting minder verblind worden door de koplampen van auto’s?
Tot slot: dank-u-wel AWV en mevrouw de minister.
Ze verdienen het om de lintjes van dit knappe pad te knippen.
Nu nog het vak Langerbruggestraat / Brugsevaart.
We hopen dat het niet wachten is op het volgende verkiezingsjaar.

7 Responses to “Nieuw (7): veiliger R4”

  1. JanG Says:

    Aan de andere kant van de Jacques Parijslaan ligt vanaf het kruispunt met de Drogenbroodstraat een even mooi pad, waarlangs je tot aan Zelzate kunt rijden. Dat loopt ook parallel aan de autoweg, grotendeels afgescheiden door een dijk. Zalig fietsen!

  2. Frans Says:

    Wel in Evergem, maar niet op Gents grondgebied. De Industrieweg behoudt zijn oubollig profiel, zoals de pas vernieuwde (!) Kortrijksesteenweg in St-Denijs-Westrem. Ligt Gent soms buiten het Vlaams Gewest?

  3. 3S Says:

    “Persoonlijk vind ik asfalt vlotter fietsen.
    De heren wegenbouwers gieten anno 2013 het beton meer in bultjes, wat het lichtjes (lichtjes!) minder comfortabel maakt.

    Inderdaad.
    Stukken van het fietspad langs de Lieve zijn heraangelegd (aannemer Dewitte uit Maldegem?). Op sommige delen (omgeving Boterhoek in Lovendegem) zijn de oneffenheden in het beton echt storend, slechter zelfs dan voorheen…

    • Ronnius Says:

      Dat is iets dat ik echt niet begrijp. Vorig jaar een weekje Limburg gefietst, daar is een nieuw fietspad aangelegd in Zonhoven om van Hasselt gemakkelijk per fiets Genk binnen te rijden (en omgekeerd). Het beton lag daar zo vlak dat ik het gevoel kreeg te zweven, asfalt kan er niet aan tippen. En als ze in Belgisch Limburg de techniek beheersen, moet dat hier toch ook kunnen.

      • Renaat Says:

        Ik weet dat de kwaliteit van goed gelegd beton zeker niet moet onderdoen voor de kwaliteit van goed gelegd asfalt. Maar ik vind het opvallend dat bij de grote meerderheid van de nieuw aangelegde fietspaden het rijcomfort van het asfalt groter is dan dat van het beton. Blijkbaar slagen zeer veel aannemers er in Vlaanderen niet in om echt fietsvriendelijk beton aan te leggen en durven/kunnen/willen de overheden de aannemers niet aanpakken op een mindere uitvoering.

        In de grote meerderheid van de betonfietspaden die ik ken en die de laatste jaren aangelegd zijn, zijn er problemen met de vlakheid.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: