De Gentenaar titelt: “Gent wordt geplaagd door bendes fietsendieven“.
De ondertitel luidt: “Online fietsdepot en actieplan tegen helers op komst”.
Een paar bedenkingen.
Het is al langer geweten dat “bendes” met camionettes fietsen inladen.
Ik hoor dat verhaal al 20 jaar.
In tijden van “crisis” neemt de intensiteit vermoedelijk toe.
Diefstallen van peperdure racefietsen is een deel van het verhaal.
Hoe duurder de gestolen fiets, hoe groter het materieel politioneel belang.
Het is positief dat de Gentse politie er -eindelijk- een prioriteit van maakt.
De agenten die je vroeger bij een aangifte van fietsdiefstal wandelen stuurden met “Ga er zelf één stelen” zijn duidelijk -bijna allemaal- met pensioen.
Het online fietsdepot is een concept dat (minstens) in Amsterdam goed functioneert.
Hun site staat hier.
Alle in Amsterdam gevonden en verwijderde fietsen gaan voor drie maand naar een depot.
Ze worden geïnventariseerd en met foto en al opgeslagen op een computer.
Dat Amsterdamse depot ligt ver weg ergens in een bedrijventerrein.
Wie contact opneemt met het depot geeft zijn registratienummer of uiterlijke kenmerken van de fiets op.
Het depot zoekt de fiets in zijn digitaal register op.
Je krijgt uiteraard als burger dat register niet te zien.
Voor je verwijderde fiets betaal je 10€.
Je gestolen fiets kan je gratis afhalen.
Levering aan huis kost 20€.
Het lijkt me een degelijk systeem.
Voor een fietsstad eerder een must.
Benieuwd welk concept Gent zal uitbouwen.
Detail: het personeel van het Amsterdams depot verwijdert nooit fietsen.
Dat is in Gent anders.
Een registratienummer maakt het herenigen van fiets en fietser zoveel makkelijker.
Wie deze blog leest weet dat.
Gent doet hiervoor al jaren inspanningen.
Er zijn regelmatig graveermomenten, en je kan ook terecht in het Fietsdepot.
Meer info hier.
Brugge had afgelopen jaar een origineel idee: een massafietsregistratie op het stationsplein.
Het idee is simpel: je laat je fiets ’s morgens achter bij de registratiemensen, en haalt hem ’s avonds weer op.

De communicatie was eenvoudig simpel en effectief.
Een geprint A4blad, vastgemaakt met een nietje.
Gent kan dit in de ondergrondse stalling van Gent Sint-Pieters makkelijk meer dan één keer per jaar organiseren.
Ruimte zat, én overdekt.
Wat wil je nog meer?
Nice idea?
(We weten het: aan de Sint-Denijslaan draait de stallingscarroussel weer. Volgende week foto’s en tekst hierover)
Maakt Gent geen gebruik van http://www.gevondenfietsen.be?
De eerste foto toont sloten van een bedenkelijke kwaliteit. Je kunt dan evengoed je fiets weggeven. Waardeloze fietssloten zouden uit de handel moeten gehaald worden, zoals gevaarlijk speelgoed of bedorven voedsel.
Dit is zo juist. De overheid blijft hier in gebreke: is er geen kwaliteitslabel op – de overheid zou dit kunnen organiseren – dan zou het niet mogen verkocht worden. Wagens worden toch ook gebouwd volgens CE- en andere normen?
Must-have favoriete site: http://http://www.stichtingart.nl/ , men zegge het voort.