Knip

Knip.
Vandaag 30 september 2013 is een belangrijke dag voor fietsend Gent.
Wat voor het vorige stadsbestuur onmogelijk was, wordt nu realiteit:

15sep13, 08u41, Keizervest
15sep13, 08u41, Keizervest

De straat rondom de Stedelijke Openbare Bibliotheek aan de Zuid is vanaf nu autovrij.
Details kan je zien en lezen in dit artikel.
Knip.
Deze weg werd in de jaren 90 aangelegd werd met als hoofddoel lokaal autoverkeer en fietsverkeer te bevatten.
Ze slibde deze eeuw op spitsuren steeds meer dicht met ouders op zoek naar of wachtend op achterbankkinderen.
Knip.
Die (groot)ouders negeerden dat het Zuid een prominent knooppunt van Openbaar vervoer èn knooppunt van twee hoofdfietsassen is.
Eigen achterbank eerst, zoiets.
De hoofdfietsas langs de Bib kwam jaar aan jaar steeds méér in conflict met het stedelijk gedoogbeleid van de aanzwellende park and ridetoestand.
Knip.
De mobiliteitsbelangenkloof tussen stedelijke bewoners en bewoners uit de rijke rand rondom Gent werd tastbaar duidelijk.
Deze kloof werd perfect omschreven in dit artikel uit het voormalige stadsblad Tienstiens.
Knip.
Het vreselijke ongeval met Iris Aper februari 2013 was voor het nieuwe stadsbestuur de hefboom om de hoofdfietsas te herwaarderen.
We weten dat Iris haar ouders hoopten op deze autovrije straat.
De ghostbike ter nagedachtenis aan Iris blijft er -uiteraard- de wacht houden.
Knip.
27sep13, 09u58, Graaf Van Vlaanderenplein
27sep13, 09u58, Graaf Van Vlaanderenplein
Knip.
Op een dag zal u hier een reportage vinden over hoe anders de Zuid geworden is.
Op deze blog werden al meerdere pistes gelanceerd om nog andere straten voor autoverkeer te knippen.
Ook in het bestuursakkoord worden er knipprojecten genoemd.
Lees punt 3.46 van het Bestuursakkoord.
Draagvlak is belangrijk, maar hopelijk is het niet telkens wachten op een ongeval voor de grote groep politici hun gemeenteraads- of Vlaams Parlementsnek durft uitsteken.
Knip.
Wie nog zou twijfelen dat vele mensen/ouders/kinderen reeds lang wachten op deze (èn andere) fietsvriendelijke ingrepen:
05jun13, 11u42, Woodrow Wilsonplein
05jun13, 11u42, Woodrow Wilsonplein

06jul13, 11u20, Graaf Van Vlaanderenplein
06jul13, 11u20, Graaf Van Vlaanderenplein

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

9 gedachten over “Knip”

  1. Sinds de heraanleg van het Wilsonplein werden hier totaal tegenstrijdige beslissingen genomen: het heropenstellen van de Vlaanderenstraat voor binnenstromend autoverkeer en nu het afsluiten van die rijbaan rond de Stadsbibliotheek. Wat blijft er eigenlijk nog over van het oorspronkelijk “Mobiliteitsplan”?

    1. Tegenstrijdig zou ik ze niet noemen, want beide straten tegelijk afsluiten zou nog moeilijker zijn.
      Je kunt het wel een processie van Echternach noemen: een stap vooruit, een stap achteruit… (wat vooruit en wat achteruit is, kan variëren 🙂

      1. Met andere woorden: men heeft de “terugkeerlus” rond de stadsbibliotheek gewoon verlengd tot de Oude Scheldestraat en het François Laurentplein. Dus dieper in het centrum, met alle gevolgen voor het tramverkeer. Omdat men het altijd vertikt heeft om een verboden kiss&ride consequent te sanctioneren. Stel dat men voortaan massaal fietst op de fly-over en laat betijen. Gaat men die dan ook gaan afsluiten?

        1. Stamt het parcours Zuid/Zuid via Vlaanderenstraat/François Laurentplein/Brabantdam/Kuiperskaai niet af van het beruchte lussenplan van Monsaert uit de jaren ’80?

          1. Dat lijkt er wel op. Ooit zal men moeten toegeven dat zo’n lussenplan ver voor was op zijn tijd.

  2. Voor alle duidelijkheid: ook zonder het dramatische ongeval van Iris Apers zou de rondweg afgesloten zijn. Mijn eerste pleidooi om de rondweg te sluiten dateert al van 2007 of 2008. In ieder geval, de titel in DG vat alles goed samen: ‘autovrije Zuid herademt’. Maar er is nog veel werk. Heel veel werk.

  3. Ik zag vanmiddag enkele boetebriefjes wapperen in de najaarszon. Blijkbaar zijn er chauffeurs die denken dat ze met een bewoners- of gehandicaptenkaart geen ticket moeten nemen en langer dan 15 minuten mogen parkeren…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s