Een bericht van Fietsersbond Nationaal:
Minister Crevits stelde gisteren het fietsinvesteringsprogramma 2013-2015 voor. De Fietsersbond is erg blij dat de minister hiermee de continuïteit van de investeringen in fietsinfrastructuur garandeert tot na de verkiezingen van volgend jaar. De Fietsersbond betreurt echter dat ze zelf niet op structurele wijze en in geen enkele fase echt betrokken werd bij de opmaak van het meerjarenplan. De terreinkennis en ervaring van de gebruikers is nochtans cruciaal om tot een gedragen, gedegen en onderbouwd programma te komen.

De planning geeft geen duidelijk zicht op hoe gefocust de investeringen zijn en welke impact ze hebbenop de totale realisatie van fietsroutes van A tot Z. Als de overheid het meent om gericht te werken, dan zijn daarvoor de juiste instrumenten nodig bij planning, opvolging en controle. Dat zorgt voor transparantie inzake vooruitgang en gerichtheid. Het is onbegrijpelijk dat voor een jaarlijkse investering van 100 miljoen die instrumenten onvoldoende aanwezig zijn. Concreet: het programma mist duidelijkheid over de huidige kwaliteit van routes, hoever de realisatie nu is afgerond, wat nog te doen staat en wanneer dit gepland is.
Een volledige en continue realisatie van veilige fietsroutes is belangrijk. Fietsroutes moeten voldoen aan het 30/50/70-principe, mogen niet stoppen aan een gemeentegrens of uitmonden op een gevaarlijk kruispunt. Het valt niet op te maken of het programma aan deze criteria beantwoordt.
Uiteraard verwelkomt de Fietsersbond elke nieuwe kilometer fietspad. Maar we stellen vast dat het fietsgebruik blijft hangen rond de 12 à 13%, terwijl er in Vlaanderen zeker potentieel is om binnen enkele jaren een aandeel van 20% te bereiken. Daarvoor moet de infrastructuur gerichter worden aangepakt. Ook mensen die nog niet fietsen, geven het gebrek aan infrastructuur aan als grootste hindernis.

Willen we die doelstelling van 20% halen, dan moet er prioritair geïnvesteerd worden in de gebieden met het meeste verplaatsingen en het grootste potentieel. Dat zijn logischerwijze de centrumsteden en de rand rond Brussel. Daar is het nodig om stevig te investeren in de fietsontsluiting door de aanleg van fietssnelwegen van in de rand tot in het centrum van de stad. Fietssnelwegen zijn kwalitatieve en snelle verbindingen, waar de fietser alle ruimte krijgt en zo veilig en comfortabel de stad kan bereiken. Zelfs afstanden tot 15 km worden op fietssnelwegen aantrekkelijk, te meer omdat de steeds populairder wordende elektrische fiets er ook beter tot zijn recht komt.
De geplande fietsinvesteringen voor Gent en elders kun je trouwens vinden op:
http://www.mobielvlaanderen.be/ifi/
Omdat het handig is om het lijstje in de toekomst ook nog terug te kunnen vinden, zet ik alle projecten in Gent en agglomeratie nog eens op een rijtje:
Investeringen langs gewestwegen
Gent N461 kmpt 0 – 2,8 Herinrichting Antoon Catriestraat en Boskeetstraat te Gent-Drongen met aanleg fietspaden
Gent N9 kmpt 44,2 – 45,3 Structureel onderhoud fietspaden
Gent N9 kmpt 50,4 – 52,33 Heraanleg Brusselsesteenweg
Gent N70 kmpt 2,8 – 4,6 Verbreden fietspaden
Gent N70a kmpt 0 – 0,8 Aanleg van verhoogd aanliggend fietspad
Gent B401 kmpt 0,5 Ontsluiting UCO-site te Gent – project Zuiderpoort – fase fietsersbrug
Gent R4-oost kmpt 12,8 – 13 Aanleg van het knooppunt 8 op de R4-Oost (J. Kennedylaan) t.h.v. de Langerbruggestraat (+ aanleg van verbinding tussen Imsakkerlaan en nieuwe knooppunt 8 – Havenbedrijf Gent)
Lovendegem-Evergem N9 kmpt 56,2 – 57,13 Structureel onderhoud fietspaden
Subsidies – Modules 13 / SWO VI (fietspaden langs gewestwegen)
Gent N70 kmpt 0,2 – 1,7 Land van Waaslaan – Victor Braeckmanlaan
Subsidies – Fietsfonds (fietspaden langs gemeentewegen)
Gent Zwijnaarde Heerweg Noord/Zuid Zwijnaarde Heerweg Noord/Zuid
Gent Bijlokekaai Bijlokekaai-Baertsoenkaai
Gent Groenestaakstraat Groenestaakstraat
Gent Evergemsesteenweg Aanleg fietspaden Evergemsesteenweg
Gent Beekstraat Beekstraat
Merelbeke Fraterstraat Fraterstraat – Gontrode Heirweg
Meer projecten in Bree dan in Gent of Antwerpen.
Dat hangt er van af hoe je telt. Die projecten in Bree gaat in werkelijk blijkbaar om drie ‘projecten’ die in vele stukjes zijn gedeeld.
Het erge is dat de drie projecten voor Gent die op het lijstje stonden van 2010, allemaal terugkomen op het lijstje 2013-2015…
Dat was dus 0% resultaat!
“In het integraal fietsinvesteringsprogramma 2010 van de Vlaamse overheid worden in Oost-Vlaanderen zes fietspadenprojecten (investeringen in fietsinfrastructuur langs gewestwegen) voorzien voor een totaalbedrag van 6.848.000 euro:
– Gent: bouwen fietsbrug over R4
R4 in Gent aan kilometerpunt 14,65 ter hoogte van J. Kennedylaan en D. Eisenhowerlaan – 3.296.000 euro
– Gent: aanleg van verhoogd aanliggend fietspad N70a
N70a in Gent tussen kilometerpunt 0 en 0,8 – 630.000 euro
– Gent: aanleg fietspaden in het kader van de herinrichting van de Antoon Catriestraat en Boskeetstraat te Gent-Drongen (N461)N461 in Gent tussen kilometerpunt 0 en 2,8 – 2.000.000 euro
http://www.valerietaeldeman.be/index.php?option=com_content&view=article&id=98:investeren-in-fietsinfrastructuur&catid=34:actueel
http://www.janroegiers.be/artikel/mobiliteit/zes-oost-vlaamse-fietspaden-aangepakt-2011/
En van het lijstje 2011-2014 zijn minstens 22 van de 30 niet uitgevoerd !
Ik heb in cursief aangeduid wat ik zeker weet dat niet uitgevoerd is.
Kunnen jullie het lijstje aanvullen als je andere projecten opmerkt die nog niet uitgevoerd zijn?
Investeringen langs gewestwegen
Gent R40 kmpt 2,1 – kmpt 2,9 verbetering FP
Gent R4/E34 kmpt 37,7 – kmpt 38,2 bouw 2 fietstunnels
Gent R4 kmpt 43,39 – kmpt 44,59 nieuw fietspad
Gent R4 kmpt 47,8 – kmpt 50 verbetering FP
Gent N458 kmpt 2,2 – kmpt 3,8 verbetering fietspad
Gent N461 kmpt 0 – kmpt 2, 8 aanleg fietspaden i.k.v. herinrichting Antoon Catriestraat – verbetering FP
Gent N70a kmpt 0 – kmpt 0,8 aanleg van verhoogd aanliggende fietspaden
Melle N9 kmpt 43,9 – kmpt 45,1 verbetering fietspad
Melle N9 kmpt 47,7 – kmpt 49,2 verbetering fietspad
Gent N9 kmpt 50,4 – kmpt 52,3 verbetering fietspad
Gent N9 kmpt 52,27 – kmpt 56,26 verbetering fietspad
Lovendegem N9 kmpt 56,7 – kmpt 57,3 structureel onderhoud – verbetering FP
Investeringen langs waterwegen
Gent jaagpadbrug jaagpadbrug Handelsdok (Kraankinderstraat)
Gent jaagpadbrug jaagpadbrug Handelsdok (Doornzelestraat)
Subsidies – Modules 13 (fietspaden langs gewestwegen)
Gent N424 kmpt 2,4 – kmpt 2,8 Motorstraat
Gent N461 kmpt 2,8 – kmpt 4,2 Merendreesteenweg
Gent N466 kmpt 0 – kmpt 0,3 verbetering fietspaden
Gent N466 kmpt 6,5 – kmpt 7 Baarledorpstraat
Gent N466 kmpt 7,7 – kmpt 8,6 Gaverlandstraat
Gent N70 kmpt 0 – kmpt 2,8 Land van Waaslaan
Gent R40 kmpt 0,3 – kmpt 2,06 dubbelrichtingsfietspad
Gent R40a kmpt 0 – kmpt 2 Nieuwe Vaart
Gent R4 kmpt 42,8 – kmpt 46 verbetering fietspaden
Evergem-Lovendegem N9 kmpt 56,26 – kmpt 57,15 verbetering fietspaden
Gent N456 kmpt 2,3 – kmpt 3,3 verbetering fietspaden
Subsidies – Fietsfonds (fietspaden langs gemeentewegen)
Gent fpd Zwijnaarde Heerweg Noord/Zuid AL verhoogd, enkelrichting 1m75
Gent fpd Groene Banaan fietsweg
Gent GFF 028 Bijlokekaai-Baertsoenkaai VL, dubbele richting 2m50
Gent Beekstraat AL verhoogd, enkelrichting 1m50
Merelbeke fpd Fraterstraat – Gontrode Heirweg
http://www.nieuwsblad.be/extra/investeringenovl/
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:A79iYCGdvwQJ:www.mobielvlaanderen.be/ifi/+&cd=2&hl=en&ct=clnk&gl=be