Home

DOK (melding 136)

7 oktober 2013

DOK heeft deze stad drie jaar lang een unieke ontmoetingsplaats gegeven.
Vorige week ging het partylicht er uit.
Geen enkele PR-campagne heeft ooit met zo weinig stadsmiddelen een onbekend Gent stadsdeel onder de aandacht gebracht.
Applaus voor de DOKtrekkers en -vrijwilligers.

De fietsersbrug middenin de DOKsite is nog zo’n krachtig statement.
Alleen: mag het ook wat pragmatisch bekeken worden?
Een fietsbrug heeft pas zin als er ook fietspaden zijn.
Dit lijkt meer op een hindernissenparcours:

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u31, DOK

16sep13, 11u32, DOK

16sep13, 11u32, DOK

16sep13, 11u33, DOK

16sep13, 11u33, DOK

16sep13, 11u36, DOK

16sep13, 11u36, DOK

3 Responses to “DOK (melding 136)”

  1. Ivan Deboom Says:

    Dat stuk valt nog reuze mee.

    Als je vanuit het perspectief van bovenstaande foto’s naar links draait, dan kom je op de Koopvaardijlaan richting splitsing Muide / Weba en daar wordt het pas echt schandalig: er ligt daar op de Koopvaardijlaan zelfs een strook waar je van de fiets moet of je hebt er gelegen, zeker kinderen.

    Je zou denken dat ze in 2010-2011, toen deze brug gebouwd werd, er aan gedacht zouden hebben dat de brug niet alleen voor DOK zou dienen maar voor alle bewoners van Gent-Oost die eens geen goesting hebben om hun leven te riskeren op de Vliegtuiglaan / Muidepoort / Voormuide (om van Dampoort nog te zwijgen) maar blijkbaar wordt er gewacht tot het project Oude Dokken klaar is om aan fietsveiligheid te denken voor pendelaars.

    Dat klinkt erg zuur, ik weet het. Ik heb me 2 jaar geleden gewillig laten interviewen voor het Gentse Stadsmagazine om mee te helpen aan de goednieuwsshow voor deze brug, ze zou namelijk dé redding geweest zijn voor mijn woon-werk-verkeer, helaas is de Bataviabrug voor mij de facto onbruikbaar door bovenvermelde missing link. Het blijft maar niet doordringen dat een fietsverbinding geen fietsverbinding is als er op één plaats geen verbinding is.

    • JanG Says:

      Dat is waar de Fietsersbond de laatste tijd heel erg de nadruk op legt: er moeten fietsROUTES komen, geen stukjes fietsverbinding hier en daar.
      Helaas ondervinden we elke keer weer dat de verantwoordelijkheid telkens weer bij een andere wegbeheerder ligt en dat die niet altijd even fietsminded is. In het project Oude Dokken lijkt “fietsen” bij elke nieuwe versie van de plannen meer naar de achtergrond te verschuiven. Blijkbaar wordt het nog altijd als een recreatief iets beschouwd en dringt het maar heel langzaam door dat de fiets in veel gevallen een auto kan vervangen, toch bij bepaalde diensten/instanties/personen. Let wel: dat is een indruk en geen feit. Andere diensten, die wel mee willen, botsen vermoedelijk op dezelfde muur.

  2. Frans Says:

    Zo herkenbaar, dat gebrek aan afwerking na het lintjesknippen. De ondergrondse fietsstallingen van het St-Pietersstation sluiten aan op palen, boordstenen en vage voetgangerszones. De vele fietspaden rond de Watersportbaan werden maandenlang –steentje per steentje- vernieuwd maar de overgangen op rijbanen en kruispunten niet. De -prachtige- fietsbrug over de Verbindingsvaart waarvoor je een reeks hindernissen moet nemen op de Opgeëistenlaan. Stel je voor dat men de spectaculaire tuikabelbrug aan het Ghelamcostadion voor autoverkeer openstelt met aardewegen als toegang.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: