Home

Mail: nieuwe paaltjes Achtenkouterstraat

8 oktober 2013

Onderstaande mail is een lokaal probleem dat in eerste instantie best gemeld wordt via het meldpunt Fietspaden of GentInfo.
De problematiek van willekeurig geplaatste paaltjes is een breder probleem.
Een standaardnorm hierover dringt zich op, liefst op Vlaams, Belgisch of (waarom niet?) Europees niveau.
Misschien kan Gent hier voor het Belgische niveau een aanzet in geven?
– Volgens art. 46 punt 1, 4 van het verkeersreglement mag een fiets maximaal 1 meter breed zijn.
– Volgens art. 9, punt 1.2 mogen drie- en vierwielers van minder dan 1 meter breed het fietspad gebruiken.
– Max Mobiel heeft een tweewielige bakfiets van 1 meter breed (de Cargobike) en vier modellen driewielbakfietsen van respectievelijk 80, 88, 90 en 91 cm breed, al hebben ze er ook smallere.
– Nu staan paaltjes zelden op een fietspad (een aparte weg voor fietsers is geen fietspad volgens het verkeersreglement), maar het lijkt ons toch dat een veilige doorrijbreedte van 1 meter het absolute minimum is.

——– Origineel bericht ——–
Onderwerp: nieuwe paaltjes Achtenkouterstraat: te smalle doorgang.
Datum: Fri, 4 Oct 2013 16:58:16 +0200
Van: Ronny
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
CC: schepen.watteeuw@gent.be

hallo,

In de Achtenkouterstraat (hier op Google Maps) zijn nieuwe paaltjes geplaatst.
Dit nadat de oude zijn verwijderd en op deze plaats ook de putten (met steenslag) zijn gevuld met asfalt.
De paaltjes zijn iets verder geplaatst in een bocht, waardoor ze moeilijker zichtbaar zijn, maar ook staan ze dichter bij elkaar dan voorheen.
Tussen de vorige paaltjes kon ik gemakkelijk door rijden met de trike-ligfiets van 80 cm breed.
Nu bij de passage van de nieuwe paaltjes deze middag (gelukkig met de 2 wielige ligfiets) heb ik de tussenopening eens gemeten.
Dit omdat ik deze op het oog al smal vond.

Het blijkt dat de ene kant minder dan 80 cm (79 cm) bedraagt en de andere net de 80 cm (82 cm) overschrijdt.

Voor een gewone fiets is dit al zeer smal, maar ik kan er bvb met de trike (3 wielen-ligfiets) helemaal niet door, maar ook voor bakfietsen (al dan niet 3 wielen) en fietskarren is dit een probleem.

Ik passeer daar elke werkdag, want deze weg maakt deel uit van mijn woon-werk route.
Ook is dit een weg die door veel andere fietsers gebruikt wordt.
Dat er een hindernis moet zijn om het autoverkeer te weren dat begrijp ik.
Dit heb ik deze namiddag gemerkt toen er al een autobestuurder was die dacht dat hij een kortere weg gevonden had (in de korte periode dat de paaltjes weg waren) en dus op zijn stappen mocht terugkeren.
Maar er moet toch op toegezien worden dat de fietsers er op een deftige manier door kunnen en daarvoor is 80 cm te weinig.
En ze moeten ook zichtbaar zijn ’s nachts, ik kom daar dagelijks, maar ik werk in een 2 ploegenstelsel: ik passeer daar of rond 5 uur ’s morgens en 14u30 in de namiddag of rond 13u ’s middags en 22u30 ’s avonds.

Hopelijk kan er snel een veilige oplossing gemaakt worden.
Want dit is niet alleen een hindernis voor auto’s, maar ook voor fietsers en dat laatste kan toch de bedoeling niet zijn.

In bijlage heb ik enkele foto’s van de situatie (met één foto van de vroegere toestand).
Deze foto’s zijn genomen uit de beelden van een sportcamera (geen topkwaliteit).

Achtenkouterstraat vroeger

Achtenkouterstraat vroeger

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Achtenkouterstraat

Deze mail is gestuurd naar de vrijwilligers van Fietsbult en de schepen van mobiliteit de heer Filip Watteeuw.

Groeten,

Ronny

9 Responses to “Mail: nieuwe paaltjes Achtenkouterstraat”

  1. Hilde Says:

    Het lijkt mij dat je hier met een flinke kinderwagen al moeite hebt om tussen de paaltjes te rijden.
    Ik snap ook niet waarom hier drie paaltjes moeten staan. Is twee niet voldoende?
    In het Sint-Baafskouterpark (Rozebroekslag), staan er op drie plaatsen dan weer twee paaltjes waar er eigenlijk maar één zou moeten staan…

  2. JanG Says:

    Waarom moeten paaltjes zo dicht staan? Als ze anderhalve meter uit elkaar staan, kan er geen enkele auto tussen en dat is uiteindelijk de bedoeling. Dat zou een mooie norm kunnen zijn. In veel gevallen zouden twee of drie paaltjes door één enkel vervangen kunnen worden. Minder risico op ongevallen en niet meer auto’s waar ze niet moeten rijden.

    Ook het type “camouflage”paaltjes, zoals hier gebruikt, daar hou ik niet van. Bij duister moet je rekenen op opvallend licht op de drie dunne reflecterende strookjes om ze te zien. Bij mist zijn ze zo goed als onzichtbaar. Of is het de bedoeling om zoveel mogelijk fietsers mee te hebben? Jammer genoeg is dit een type dat je meer en meer ziet opduiken. Mooi zijn ze wel, fiets(ers)vriendelijk heel wat minder.

  3. Ronnius Says:

    Daarnet nog eens tussen de nieuwe paaltjes moeten fietsen. Ik geraakte er maar net goed tussen. Echt bangelijk smal, zeker rond 22u30. En het is maar dat ik weet waar ze staan, want ze vallen helemaal niet op (zelfs met mijn sterk voorlicht) in die bocht.

  4. Renaat Says:

    Ik verwijs naar de url’s in mijn reacties op: https://fietsbult.wordpress.com/2013/10/04/rode-loper.

    Er zijn voldoende duidelijke ontwerpcriteria te vinden. Het is voor ontwerpers/aannemers enkel een kwestie van die toe te passen.

  5. Ronnius Says:

    Ik heb dinsdag een melding gedaan via “meldpuntfietspaden”.
    Gistermiddag een mail gekregen dat ze het gaan aanpassen.
    Nu nog hopen dat ze het ook ten goede aanpassen.

  6. Ronnius Says:

    Gistervoormiddag zijn de paaltjes verplaatst. De opening van 79 cm is nu 100 cm en deze van 82 cm is er nu 94 geworden. Waarom kon dit niet vanaf de eerste keer?

    • JanG Says:

      Dat is nog veel te smal! Welke redenering zou daarachter zitten?

      • Ronnius Says:

        Natuurlijk is dat veel te smal, ik moet behoorlijk vertragen om ertussen te gaan (en ik ben al geen echt snelle fietser). Verder zijn ze zeer onzichtbaar, ze staan achter en in een bocht en snachts zijn ze zowat onzichtbaar tot je ervoor staat, ook met het vrij sterke voorlicht dat ik heb. Er zouden op zijn minst betere reflectoren op moeten komen.

        Misschien de schepen van mobiliteit en zijn crew er eens langs laten laveren midden in de nacht met van die excuuslichtjes op de fiets.

        Een reglementering inzake paaltjes dringt zich echt op.

    • Renaat Says:

      Eigenlijk is zoiets ongelofelijk beschamend. Het wijst er immers op dat het geen ‘vergissing’ betrof, maar dat de mensen die zulke beslissingen nemen totaal geen idee hebben waar ze met bezig zijn. Want enig intelligent beleid zit hier natuurlijk niet achter, het is totale willekeur en nattevingerwerk vanuit vergaande onkundigheid. Nochtans vraagt het maar een half uurtje lezen op b.v. http://www.fietsberaad.nl om te kunnen besluiten waar er paaltjes moeten staan en hoe ze er moeten uitzien. Was ik er niet van overtuigd dat er nu eenmaal veel onkunde is, dan zou ik nog gaan denken dat er sprake is van bewuste onwil.


Geef een reactie

