Home

Nieuw: suggestiestrook op de ring

10 oktober 2013

De kleine ring is nog niet rond.
Voor fietsers.
We schreven er al vaker over.

09jun13, 18u27, Heernislaan

09jun13, 18u27, Heernislaan


Heernislaan.
Keizervest.
Palinghuizen.
Tolhuis.
Allemaal deels fietspadloos.
En de Heuvelpoort richting station is enkel voor assertieve fietsers die geen fietspad nodig hebben:
01okt13, 08u54, Heuvelpoort

01okt13, 08u54, Heuvelpoort


Op de Keizervest richting station werd deze week een stukje fietssuggestiestrook geschilderd:

09okt13, 10u03, Keizervest

09okt13, 10u03, Keizervest


Een fietssuggestiestrook geeft fietsers geen rechten of bescherming.
Het onveiligheidsgevoel door racegedrag van auto’s blijft.
Maar na jaren twijfel ben ik pro.
En ook blij dat hier iets gebeurt.
Ook al is en blijft het een zwaktebod, en hoort hier een verhoogd fietspad.
Nu is het een ingreep in functie van de assertieve fietser.
Die haalt er voordeel uit qua doorstroming.
De fietssuggestiestroken op de Dendermondsesteenweg maken dat fietsers vlot de autofile kunnen voorbijsteken.
Hoe dat komt?
Automobilisten gaan meer oplijnen volgens de onderbroken witte streep, om zo het fietsdeel vrij te laten.
Ik ben benieuwd wat hier in de spitsuren het effect zal zijn.
09okt13, 10u03, Keizervest

09okt13, 10u03, Keizervest


Wat zou het effect zijn mocht er hier ook zo’n strook komen?
Ik weet het, die tractor is ferm breed.
07okt13, 17u40, Keizervest

07okt13, 17u40, Keizervest


Op deze strook voelt de rechterspiegel van een auto vaak zéér dichtbij.

6 Responses to “Nieuw: suggestiestrook op de ring”

  1. Pros Staelens Says:

    Mijn vrouw werd gisteren, als fietser, de huid volgescholden door een automobiliste in de Sint-Denijslaan ter hoogte van de Vaerwyckweg. Daar en verder in de St.-Denijslaan richting Voskenslaan zou een suggestiestrook ook op z’n plaats zijn. Dan zouden fietsers, heel vaak kinderen, niet meer op het voetpad of links van de file moeten rijden. Het is dat of mee in de file staan.

    • JanG Says:

      Een fietssuggestiestrook zou in dat geval niet helpen: auto’s mogen erop rijden, erop stilstaan. Het is geen fietspad! Een suggestiestrook dient enkel om automobilisten eraan te herinneren dat daar ook fietsers kunnen rijden. Daarnaast werkt het als optische versmalling van de weg. Het is beter dan niets, maar ook niet meer dan dat.

  2. Ronnius Says:

    Als ze op de ring nu eens een afgeschermd fietspad aanlegden, en voor de auto’s maar 1 strook per rijrichting. Dat zou een duidelijk signaal zijn.

  3. Renaat Says:

    “De fietssuggestiestroken op de Dendermondsesteenweg maken dat fietsers vlot de autofile kunnen voorbijsteken.”

    Wettelijk gezien mag een fietser die op de rijbaan rijdt (dus ook als er zich daar en fietssuggestiestrook bevindt) die autofiles enkel langs rechts voorbijrijden als de auto’s volledig stilstaan. Telkens de auto’s weer in beweging komen dient het inhalen langs links te geschieden.

    Deze (mijn inziens behoorlijk onwerkzame) regel is (buiten de veiligheid- en comfortargumenten) een extra argument om op drukke wegen waar vaak autofiles staan de fietsers een echt fietspad aan te bieden. Wie deze regel op locaties zoals de bovenstaande naar letter toepast brengt zichzelf in gevaar.

  4. Eva Says:

    Er moet daar natuurlijk een verhoogd aanliggend fietspad komen. je moet eens de rijstroken voor auto’s tellen thv Keizervest – dat zijn er 4 per richting!

  5. Frans Says:

    In deze tekst primeert één woord: zwaktebod. Is er al rechtspraak over fietssuggestiestroken?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: