Home

Werfbeheer

11 oktober 2013

Ik heb te doen met de fietsers die dagelijks de Ghelamcozone passeren.
Het is er bijwijlen erger dan aan de werf Gent Sint-Pieters.
Maar het er is inderdaad pas erg voor fietsers die er voor het eerst passeren.
Onlangs heb ik een fietster uit Merelbeke die van een vergadering in de Ghelamco kwam de weg naar Merelbeke getoond.
šŸ™‚
Donderdag kwam volgende melding binnen op de Fietsbult-Facebookpagina:
Gisteren voor de 2e maal in evenveel maanden tijd een voetganger /fietser op exact dezelfde plaats op de R4 rijweg gespot. Beide gezegd dat ze daar levensgevaarlijk liepen, beide gaven aan dat het fiets/voetgangerspad onderbroken was en ze dus niet anders konden dan daar op de rijweg lopen/fietsen……Denk toch dat er een probleempje is thv de Ghelamcoarena….;-((
Dit is het nivo van wegwijzers:

05sep13, 20u18, rondom Ghelamco

05sep13, 20u18, rondom Ghelamco

05sep13, 20u19, rondom Ghelamco

05sep13, 20u19, rondom Ghelamco


Goed, dat is al beter dan niks, maar toch…
Op de R4 zelf is het ietsje duidelijker:
05sep13, 20u20, rondom Ghelamco

05sep13, 20u20, rondom Ghelamco


We schreven het al: een overzichtskaart aan de “poort” van een werfzone kan wonderen doen.
En dan nog wat opvoeding van de aannemers.
Jaja, een werf is een werf.
Maar waarom zijn Belgische werven zo amateuristisch georganiseerd?

Toen ik deze blokkage naderde volstond Ć©Ć©n fietsbelsignaal opdat de heren zonder morren een fietsbreedte vrij maakten:

09okt13, 14u41, rondom Ghelamco

09okt13, 14u41, rondom Ghelamco


Het is afwerking van een fietspad.
Veel plaats is er niet.
Het zijn voetgangers.
De tractor staat stil.
Geen echt probleem dus.
Maar dan ga je de grote BRICOparking op, en is dit de volgende hindernis:
09okt13, 14u43, rondom Ghelamco

09okt13, 14u43, rondom Ghelamco

09okt13, 14u43, rondom Ghelamco

09okt13, 14u43, rondom Ghelamco


Dan heb je een loeier van een parking, maar ga je toch lossen op de fietsroute.
Amateurisme.
Gevaarlijk amateurisme.
Tja, wie zal ooit een cursus werfbeheer opstarten?
Met daarin als hoofdvak: professionele signalisatie en routevrijwaring.

24sep13, 17u24, rondom Ghelamco

24sep13, 17u24, rondom Ghelamco

24sep13, 17u24, rondom Ghelamco

24sep13, 17u24, rondom Ghelamco

24sep13, 17u24, rondom Ghelamco

24sep13, 17u24, rondom Ghelamco


Wie dit gebied niet kent: de wegenwerfmachines staan op het fietspad.

8 Responses to “Werfbeheer”

  1. Thomas Says:

    Hallucinant

  2. Lies Says:

    Zelfde met ‘kleinere’ werven, zoals de werken aan Duizend Vuren laatst, de reeks werven op de Hoogstraat, en natuurlijk ook De Sterre, GSP,… Zodra er gewerkt wordt bestaan fietsers niet meer. Dat dit soort ‘tijdelijke verkeershinder’ voor fietsers veel gevaarlijker is dan voor automobilisten dringt blijkbaar niet door. Als je zo’n zaken meldt aan de stad krijg je ook enkel de boodschap dat ze ‘de melding doorgeven’. Maar zo lang een bouwheer of aannemer geen enkele (contractuele) reden heeft om rekening te houden met zachte weggebruikers gaat die dat ook niet doen.

  3. Jo L Says:

    De veiligheidscoƶrdinator moet in opdracht van de bouwheer een omgevingsplan en een opsomming van de risico’s en hun mogelijke oplossingen opmaken. Dit is wel degelijk door de wet vastgelegd. Een laad -en loszone op een fietspad is niet echt een schoolvoorbeeld van goede praktijken. Ik zou de aangestelde veiligheidscoƶrdinator (zie bord aan begin van de werf) contacteren via e-mail (rechtsgeldigheid) en hem vragen actie te ondernemen.

  4. Frans Says:

    Wat zou je in de buurt van de Buffalo’s anders verwachten dan cowboypraktijken?

  5. Pjotr Says:

    De eerste foto is verschrikkelijk.

    Wie komt er op het idee de bordjes “verplicht fietspad” en “uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasseA” samen op Ć©Ć©n paal te vijzen?

    Als je dergelijke signalisatie toelaat, dan kan je niet verwachten dat fietsers bij wegenwerken nog naar de signalisatie kijken…

    In dat opzicht zou de politie ook wel mogen optreden tegen deze “ondermijning van de wegcode”

  6. Renaat Says:

    Het is bizar hoe slecht men er in Belgiƫ (het probleem stelt zich niet enkel in Gent) in slaagt om voor fietsvriendelijke werfinrichting te zorgen. Een interessant document in deze (waar men in o.a. Gent en Antwerpen veel van zou kunnen leren) is zo werken we in Amsterdam (op straat): http://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie-diensten/sites/coordinatiestelsel/kennisbank/regelgeving/handboek-werken-wij/

    • Frans Says:

      @Renaat, je verwijst in je twee laatste posts naar (buitenlandse) documenten. Je moet er rekeningen mee houden dat sommige werfverantwoordelijken en hun uitvoerders analfabeet zijn…

      • Renaat Says:

        Mijn excuses šŸ˜‰

        Maar ernstig. Naast het gegeven dat het spijtig is als iets niet goed gebeurt, vind ik het ook zo spijtig dat er vaak gigantische veel tijd en energie gestoken wordt in het opnieuw uitvinden van het warme water. Niet dat alles in Nederland perfect is of alles zomaar over te nemen is, men kan er (op het gebied van ruimtelijke ordening, verkeer, fietsinfrastructuur) toch gigantisch veel van leren.

        Het is overigens ook opvallend dat als men goede voorbeelden zoekt van handleidingen, beslissingsbomen, technische fiches, handboeken, … men slechts zelden bij Belgische documenten terecht komt.

        Waarom men telkens fouten maakt waarvan zelf een leek zeer snel kan zien dat het niet juist is blijft voor mij een deels open vraag. Maar ik kan niet anders dan concluderen dat er soms onwil bij moet meespelen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: