Toekomstmelding 1: melding 137

Wegen ontwerpen is een vak apart.
Soms passeert Aquafin door een straat, wordt ze heraangelegd, en blijkt daarna dat de bocht voor fietsers onveilig is.
De Kerkstraat in Gentbrugge was zo een straat.
De paaltjes waren cfr de dramabocht einde Visserij ècht nodig, maar konden de totale bocht niet innemen.
“Onhaalbaar voor zwaar vervoer.”
Het eerste deel van de bocht is voor fietsers dus een beetje Russische roulette.
Alweer: de assertieve fietser komt hier wel mee weg.
Die springt bij gevaar desnoods op de stoep.
Maar de bejaarde dame of het fluitende schoolkind loopt er een groot risico.
De verdwenen signalisatieverf spreekt boekdelen over het rijgedrag.

11okt13, 15u03, Kerkstraat
11okt13, 15u11, Kerkstraat
11okt13, 15u03, Kerkstraat
11okt13, 15u03, Kerkstraat
11okt13, 15u03, Kerkstraat
11okt13, 15u03, Kerkstraat
11okt13, 15u11, Kerkstraat
11okt13, 15u03, Kerkstraat
11okt13, 15u12, Kerkstraat
11okt13, 15u12, Kerkstraat

Vorige maand lazen we hier in de krant dat Sidaplax, het chemiebedrijf aan de bocht, verdwijnt.
Prima.
Er komen op termijn woningen.
Er komt ruimte.
Er komt een werf.
De rioleringen van die woningen moeten aangesloten worden op het hoofdnet.
Het ogenblik om in één beweging de bocht correct veilig te maken.
Een foutje uit het verleden recht zetten.
Dat kan voor een stad als Gent toch niet moeilijk zijn?

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

6 gedachten over “Toekomstmelding 1: melding 137”

  1. Dat zou mooi zijn.

    Ik ken vele mensen die niet door dat deel van de Kerkstraat rijden in tegengestelde richting, precies omdat ze die bocht zo gevaarlijk vinden. Geregeld zie je verraste bestuurders aan hun stuur rukken, omdat ze bijvoorbeeld al telefonerend de bocht om komen. Nochtans is al van voor de bocht een “fietssuggestiestrook” (lees: onderbroken belijning) zichtbaar en staan er paaltjes, dus het zou geen verrassing mogen zijn.
    Ook het volgende deel van de Kerkstraat, het enkele-richting-deel ter hoogte van De Punt, is niet evident. Daar zit er een asverschuiving in, waarbij automobilisten de neiging hebben zo weinig mogelijk naar rechts te gaan en dus geen ruimte laten voor fietsers. Dikwijls zie je dan een blik die je vertelt “moet je hier maar niet rijden”.

  2. Blijkbaar gaan ze wat veranderen voor fietsers in deze bocht aangezien bus 3 hier nu structureel zal blijven passeren. Ik mag het hopen dat ze ook meteen genoeg aan die hele bocht doen! Tijdens de 4 jaar dat ik nu in deze bocht woon al 2 auto’s tegen de gevel gehad. Dat zegt iets over die bocht, me dunkt. Ik heb ook al aardig wat gemaild om dit aan te klagen. Heel fijn om hier een medestrijder te treffen!

  3. “Tijdens de 4 jaar dat ik nu in deze bocht woon al 2 auto’s tegen de gevel gehad. Dat zegt iets over die bocht, me dunkt.”
    Het zegt ook iets over het rijgedrag van autobestuurders.

  4. Het zou me verbazen dat intens fietsverkeer die stippellijnen heeft uitgeveegd. Zelden zo’n opvallend bewijs gezien van permanente overtredingen en schuldig verzuim om daar iets aan te doen.

  5. Nu is het de infrastructuur zelf die het gevaar vormt. Om op het fietspad te geraken moet de fietser in de toekomst een verlaagde boordsteen over. Dit is om te beginnen absoluut geen toonbeeld van comfort, maar bovendien is de hoek waaraan deze hindernis moet worden aangesneden dusdanig klein dat de eerste valpartijen niet lang op zich zullen laten wachten. Bij nat weer en zeker bij ijzel en sneeuw in de winter, zijn wegschuivende banden in dergelijke situaties eerder regel dan uitzondering. Een ervaren fietser kan zich hier soms nog uit redden, maar jonge kinderen en minder geoefende fietsers maken vrijwel zeker onzacht kennis met het beton.
    Ik heb dit zopas gemeld aan mobiliteit Gent zodat er hopelijk nog aan kan worden gesleuteld.

    1. Het is het soort van rand dat een ervaren fietser zonder problemen (en zonder nadenken) countert door even uit te wijken en de hoek te vergroten. Alleen: de hoek is heel erg scherp zodat je ver moet uitwijken en het uitwijken gaat naar links, naar de kant van het autoverkeer uit de andere kant ….

      Dus: in plaats van ervoor te zorgen dat het gemotoriseerd verkeer niet meer links op de rijbaan uitwijkt gaat men ervoor zorgen dat het fietsverkeer wel links op de rijbaan uitwijkt. Tof.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s