Home

De signalisatieziekte.

22 oktober 2013

Waarvoor dient werfsignalisatie?

12okt13, 13u55, Binnenring Zwijnaarde

12okt13, 13u55, Binnenring Zwijnaarde

Om op een hoop te gooien… .
Toch niet om weggebruikers te gidsen?
Of om het verkeer veilig te houden?

Ik vermoed dat het grapje over het gat in de markt hier al passeerde.
Er is een immens gebrek aan borden M.2. (nee hoor, geen parate kennis zoals ik hier vaak in de reacties zie passeren).
Het verkeersbord M.2 is beter bekend als “uitgezonderd fietsers”.
Wie ze nu op de markt brengt wordt ongetwijfeld slapend rijk, want je mist ze op elke Gentse werf.

Vandaag was het een zalig mooie oktobernamiddag.
Voor mij ook een zondag, want zaterdag en zondag riep de beroepsplicht.
Ideaal weer voor een toertje rond Gent.
Achterstraat, Kennedylaan, Wiedauwkaai, Groendreef, Mariakerkesteenweg, Drongen Station, het Eilandje, Sneppebrug, de Sterre, de Ghelamcozone, Stropkaai, Sint-Lievenspoort…
Een mens ziet wat aan ying en yang bij fietsinfrastructuur.
En dan kom je bijna thuis en zie je alweer dat snijdend gebrek aan M.2’s.

21okt13, 17u51, Forelstraat

21okt13, 17u51, Forelstraat

21okt13, 17u52, Forelstraat

21okt13, 17u52, Forelstraat

Ofwel mankeert op deze hoofdfietsas een omleiding die naam waardig.
Ofwel is de signalisatie hopeloos ontoereikend, en worden u en ik vriendelijk verzocht ons botten te vegen aan deze verbodsborden.
In beide gevallen blundert de aannemer en de opdrachtgever, in casu Eandis.
Waarom laat de lokale politie dit allemaal passeren?
Iedereen weet dat aannemers hun eigen signalisatie verwaarlozen.
Iedereen weet dat studenten verkeersborden pikken.
Iedereen weet dat een werf snel degenereert, en dat de Belg een doehetzelver is:

21okt13, 17u12, Oudenaardsesteenweg

21okt13, 17u12, Oudenaardsesteenweg

Spreek je een politieman aan over foute signalisatie dan hoor je: “dat is voor de verkeerstechnische afdeling”.
Bel je de verkeerstechnische afdeling, dan krijg je vooral te horen met hoe weinig ze zijn.
Waarom kan een wijkagent of motard of interventiepatrouille niet ingrijpen in signalisatie?
Of de opdrachtgever bellen?
Of dit minstens melden?
Het hokjeswerken binnen de politie is pas zinvol als het tot efficiëntie leidt.
In verkeerszaken leidt het tot hokjesdenken en chaos.
En tot verbazing dat mensen zich niet aan de regels houden.
Respect krijg je pas als je respect toont.
Dat telt ook voor de verkeersregels.
(en ja hoor, ik weet wel dat rotte signalisatie niet de fout is van àlles wat fout loopt in het verkeer)

Morgen toont Michael een paar vergevorderde staaltjes van de signalisatieziekte.

8 Responses to “De signalisatieziekte.”

  1. Anne Says:

    Inderdaad, mijn dochter wist gisteren ook niet hoe ze vandaag zou moeten passeren, aan de Forelstraat.

    • JanG Says:

      Volgens de borden: niet. De vraag is of dat ook werkelijk de bedoeling is. Enkel de werfverantwoordelijke kan hier een antwoord op geven.
      Variant; de verantwoordelijke vind dat je om moet rijden, maar in de praktijk kun je met de fiets dikwijls zonder problemen door. Er wordt in dat geval gewoon geen rekening gehouden met fietsers. Het zou mooi zijn mocht het begrip “fietstoets” veralgemeend worden, ook voor werven.

  2. Lies Says:

    Ik kwam deze zomer zo een politieagent op de fiets tegen. We hadden alletwee net zo’n ‘verboden doorgang’ bord genegeerd. Ik vroeg hem of we daar wel mochten fietsen. Hij zei iets als “bwoah, ik heb het u niet gezegd hé, maar ge moet u daar niet teveel van aantrekken”.
    Het is dat ik het niet van hem heb, want ik zou hem zo graag willen quoten als ik ooit nog eens tegengehouden wordt op de Kortrijksepoortstraat ofzo.

  3. Frans Says:

    De echte “ziekte” hier is luiheid. Wie die borden plaatst doet niet de minste moeite om zich in de plaatselijke situatie in te leven. Het bord “verantwoordelijke voor de signalisatie” is zoals dat van “fietsers afstappen”: je kan er even goed een bloempot zetten.

  4. 3S Says:

    Zou het de bedoeling zijn dat deze wegomlegging fietsers de stadsring op stuurt – vier rijstroken zonder fietspad ???

    Of mag je (stadinwaarts) ervan uitgaan dat je reglementair rechts van een verbodsbord mag rijden op de rijbaan? Immers verbodsborden moeten volgens de wegcode rechts geplaatst worden.

  5. Hilde Says:

    Gisterennamiddag stond er staduitwaarts een onderbord bij “uitgezonderd plaatselijk verkeer”, maar stadinwaarts niet. Logica?

    • 3S Says:

      Dag kan alleen maar verklaard worden doordat de plaatser van de borden weet dat je reglementair rechts van een verbodsbord mag rijden op de rijbaan.

      Maar dan is de vraag of de weggebruikers dat weten. En of alle politieagenten dat weten…

    • jandefietser Says:

      Ah ja. Ofwel kent de bordenplaatser het verkeersreglement: je mag rechts van een verbodsbord en fietsers (en ruiters trouwens ook) mogen langs het bord `uitgezonderd plaatselijk verkeer’ ofwel is het per ongeluk, maar als fietser mag je dus in beide richtingen door. Duidelijk is anders.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: