BIDON

Tre-ends komen, tre-ends gaan.
Alleen koffie blijft bestaan.

Anno 2013 is trendwatcher een beroep, mèt een trendy opleiding.
Iemand moet het trendverkeer regelen.

Koffiebars zijn in.
Duothemazaken -stijl WASBAR– zijn in³.
En Cyclechic promoot fietsen als lifestyle.
The expression of streetstyle, fashion and bicycle culture, all combined into one.
Dit alles even schudden shaken, en tatàà:

18okt13, 15u41, BIDON
18okt13, 15u41, BIDON
18okt13, 15u41, BIDON
18okt13, 15u41, BIDON
18okt13, 15u42, BIDON
18okt13, 15u42, BIDON

De botenshop op de Bisdomkaai was het wachten op de Schelde beu, en maakte plaats voor BIDON:

19okt13, 10u56, Bisdomkaai / Sint-Jacobsnieuwstraat
19okt13, 10u56, Bisdomkaai / Sint-Jacobsnieuwstraat

19okt13, 10u57, Bisdomkaai
19okt13, 10u57, Bisdomkaai

Een sfeervolle en-jawel- trendy aanvulling op het Gentse koffiehuizenaanbod.
Volgende week ga ik eens de koffie proeven.

Ook hier thuis zijn m’n teerbeminde naaste omgeving en lady S in de ban van het kromme stuur:

22aug13, 20u24
22aug13, 20u24

Er was al een traditie om fietsen een naam te geven.
Na pikkeltje, krotfiets en Firenzefiets wordt er nu liefkozend gesproken over “koerske”.
Let op het liefdevolle diminutief.
Zolang het enkel om de trendy look draait kan ik volgen.

22aug13, 20u27
22aug13, 20u27

De onderhuidse verheerlijking van snelheid volg ik niet.
Ik ben al een paar keer op een niet-trendy manier de pas afgesneden.
Racers per fiets (m/v) zijn even onnozel/macho/verwerpelijk als racers op moto’s of auto’s.
Diezelfde logica: ik kan wèl op tijd stoppen, ik heb nòòit een ongeval, ik wèèt wat ik doe…
Offensief rijgedrag.
Jaja.
Voorrang is voor mietjes, de ander moet maar remmen.
Racen mag hoor, daarvoor dienen wielerpistes of gesloten racecircuits.
Maar in een stad telt voor alle weggebruikers een trage of matige snelheid.
Defensief rijgedrag is zéér stedelijk.
En vanaf volgend jaar ook trendy.

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

7 gedachten over “BIDON”

  1. Goeie koffie, hoor! Vriendelijke uitbaatster. Ik keer tevreden terug.

    Maar ik deel jou visie over “verheerlijking van snelheid” niet. Die ‘verheerlijking’ is er niet.

    Snelheid is nu eenmaal in deze maatschappij gewoon ingebakken. Alles draait om snelheid. Alles ‘moet’ sneller: het werk, op en naar het werk, communicatie, vrachtvervoer, openbaar vervoer, en doe zo verder.

    Als er drie personen aan de kassa aanschuiven in de supermarkt, moet er een nieuwe kassa open…

    De hele maatschappij draait op snelheid. Dat is ook het verwachtingspatroon. Als je foute fiets-verkeersignalisatie meldt verwacht je toch ook dat daar ‘snel’ iets aan gedaan wordt, of niet?

    Enkel in de kleine cocon van jou privé-leven mag het plots traag: slow food, slow travel, relaxatie, meditatie, wellness…

    Dààr moeten we plots tijd voor onszelf maken. De geniet-cultuur, weetjewel.

    Daarmee ook dat in wezen relaxerende zondagsfietsers de aanwezigheid van sportieve fietsers of trekwegen niet appreciëren en omgekeerd. Ze worden beiden verstoord in ‘hun’ respectievelijke vrijetijdsbeleving.

    Voor de rest geldt buiten de privé-sfeer gewoon “the need for speed”.

    Het woon/werk verkeer in al zijn vormen is een rat-race, en dit in alle onderdelen van het STOP-principe. Stappers zijn op dat ogenblik ook al aan het ‘crossen’… Observeer eens het voetgangersverkeer aan het Sint Pietersstation op een werkdag tussen 07h00 & 09h00 : één groot collectief stressmoment.

    Het is in het functioneel fietsverkeer gewoon niet anders dan in de andere mobiliteitsvormen. Deze Amerikaanse cartoon illustreert dit mooi http://bikeyface.com/2013/10/09/bike-jam/ (zeer leuke fietsblog trouwens)

    Het aanleggen van “fiets-snelwegen” en de opkomst van de elektrische fiets gaan dat heus niet verbeteren.

    Trage mobiliteit past gewoon als een tang op een varken in een maatschappij die op snelheid draait.

    Dat maakt het beheersen van de mobiliteit extra moeilijk.

    1. Ik volg je helemaal. Misschien is “onaangepaste snelheid” hier beter op zijn plaats? Wie aan + 30 op de R40 over het fietspad raast, zal weinig anderen hinderen. Doe dat in de Lange Munt (op zaterdagnamiddag, bijvoorbeeld) en je hebt gegarandeerd problemen. Of verengt de auteur hier het begrip “stad” tot enkel het centrum?

      1. Natuurlijk dienen ook fietsers aan ‘aangepaste snelheid’ te rijden. Maar het valt me wel op dat de infrastructuur meestal zo is voorzien dat wat een ‘aangepaste snelheid’ voor automobilisten is op dezelfde locaties vaan een onaangepaste snelheid voor de fietsers is.

        Ik erger me dus aan wegen waar automobilisten + 50 km/h mogen rijden (en vaak ook relatief veilig kunnen rijden) maar dat de naastliggende fietsinfrastructuur dusdanig is dat fietsen aan 20 km/h al door velen als onverantwoord wordt beschouwd. Ik kom in het dagelijks verkeer zelden fietsers tegen die de snelheid van 30 km/h overschrijden, maar er wordt moord en brand geschreeuwd als men nog maar suggereert dat 30 km/h voor een wagen soms echt nog te veel is.

        1. “aangepaste snelheid”, ok. Maar het mag toch wel vooruitgaan zeker. Al dat autoverkeer moet niet afgeschaft maar vervangen worden en ideaal hiervoor is de fiets.
          Dus plaats voor de fiets aub.
          Bekijk maar deze films uit NL: http://www.treehugger.com/bikes/youve-seen-amsterdam-and-copenhagen-now-check-out-groningen-where-50-trips-are-done-bike.html
          >> brede fietswegen
          >> behoorlijke snelheden
          >> voorrang? ze weven door elkaar als voetgangers
          Zaai goede infrastructuur en ge zult goed gedrag oogsten!

          1. Ik ben het volkomen met je eens. Er zouden veel minder problemen zijn met ‘onaangepaste snelheden’ van fietsers als men de fiets niet als een tweederangsvervoersmiddel zou behandelen dat vooral geschikt is om bij zonnig weer een toeristisch tripje te maken.
            Als men wegen maakt waar auto’s 50 km/u kunnen rijden, dan verwacht ik fietsinfrastructuur waar ik probleemloos +30 km/u kan rijden.
            De meeste conflicten tussen voetgangers en fietsers en tussen slechte en trage fietsers worden veroorzaakt door slechte infrastructuur.

          2. In Groningen (en wellicht ook elders in Nederland) krijgen fietsers op grote kruispunten ook in alle richtingen tegelijk groen licht, terwijl de auto’s nog even moeten wachten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: