Home

Droom

31 oktober 2013

Op internet circuleert een docu over fietsstad Groningen.
Groningen is deels vergelijkbaar met Gent.
Universiteitsstad.
Per 1 augustus 2013 195.839 inwoners, 50.000 studenten.
Cultuurstad, met een historische kern.
Veel waterwegen.
Bekijk dit filmpje, en droom mee:
Groningen: The World’s Cycling City

De weg langs de Bib aan de Zuid is nu een maand autovrij, en een deel van zo’n stadsdroom.
Het lijkt een verademing.

10okt13, 15u54, Graaf Van Vlaanderenplein

10okt13, 15u54, Graaf Van Vlaanderenplein

10okt13, 16u36, Graaf Van Vlaanderenplein

10okt13, 16u36, Graaf Van Vlaanderenplein

10okt13, 15u54, Graaf Van Vlaanderenplein

10okt13, 15u54, Graaf Van Vlaanderenplein


Nu pas valt op dat aan de buszijdes sommige voetpaden te smal zijn voor het aantal voetgangers.
10okt13, 15u51, Graaf Van Vlaanderenplein

10okt13, 15u51, Graaf Van Vlaanderenplein

Wie momenteel de Lindenlei en Recolettenlei frequenteert voelt hoe aangenaam een autoluwe straat is:

25okt13, 17u50, Lindenlei

25okt13, 17u50, Lindenlei


Dergelijke straten maken een stad leefbaar.
Fietsers brengen er het nodige geduld op om toch maar deze autoluwe as te gebruiken.
Allez, toch die paar keer dat ik mee aanschoof aan de Recolettenbrug:
26sep13, 17u08, Recolettenlei

26sep13, 17u08, Recolettenlei

18okt13, 15u49, Ajuinlei

18okt13, 15u49, Ajuinlei

18okt13, 15u49, Ajuinlei

18okt13, 15u49, Ajuinlei

18okt13, 15u50, Ajuinlei

18okt13, 15u50, Ajuinlei

18okt13, 15u50, Recolettenlei

18okt13, 15u50, Recolettenlei

18okt13, 15u50, Recolettenlei

18okt13, 15u50, Recolettenlei

13 Responses to “Droom”

  1. Ivan Deboom Says:

    Dat filmpje over Groningen… ik heb bijna moeten wenen. Voor Gentenaars is het tegelijk hoopvol en tragisch.

    Hoopvol omdat het bestaat: beleidsmakers die beseffen dat een fietsvriendelijk beleid geen pleisterpolitiek is.

    Ik onthoud: “You have to do everything and you have to do it everywhere”.

    Dat er beleidsmakers zijn die beseffen dat je doorstroom- en parkeerproblemen niet oplost met het bouwen van rijstroken en parkings. Dat een fietspad breder mag zijn dan een fietsstuur. Dat een fietspad áchter de parkeerstrook moet liggen en niet tussen de autoweg en de parkeerstrook.

    Ik onthoud: “You have to discourage riding or parking a car.”

    Zo simpel.

    Tragisch omdat het hier blijkbaar onmogelijk is. Omdat de Gentse definitie van “autovrij centrum” de laatste jaren en maanden aan het veranderen is naar “centrum uitsluitend voorbehouden voor De Lijn en voetgangers” waar blijkbaar geen aparte ruimte kan gecreëerd worden voor doorgang voor fietsers, waardoor ze niet anders kunnen dan zich halsbrekend te mengen tussen tramsporen en voetgangers, met de huidige fricties als resultaat.

    Tragisch omdat anno 2013 nog steeds Gentse straten worden (her)aangelegd met de meest onvriendelijke fietsbestrating die er is: kasseien of klinkers. Heb je die fietspaden in Groningen bekeken? Heerlijk asfalt.

    Tragisch omdat een grote ‘progressieve’ partij als de Gentse Open VLD naar de Gemeenteraadsverkiezingen stapte met een resem ‘oplossingen’ waar (terug) plaats wordt gecreëerd voor de auto in de stad. Omdat Belgische politiek blijkbaar kortetermijnpolitiek is, visie mist. Zelfs nationaal, kijk naar Hilde “minister van Kris Peeters” Crevits.

    Dus ja, ik heb bijna moeten wenen.

  2. Bruno Says:

    Over documentaires gesproken, ik vroeg me af of jullie al van dit crowfunding project gehoord hebben, die een documentaire wil maken over o.m. de invloed van de auto-lobby om ons auto-afhankelijk te maken en houden:

    Ze hebben hun financieel doel al gehaald, maar je kan je steun tonen met 1$.

  3. Ward Says:

    Beetje (erg) lange documentaire, en waarschijnlijk niet 100% objectief, maar het toont inderdaad wel dat je (zoals Ivan ook zegt) ‘all the way’ moet gaan voor een succesvol project. Gent is daarmee vergeleken maar een halfslachtig oplossing.

  4. Tofke Says:

    Wie zong er nu weer “dromen zijn bedrog”…

    Het centrum van Gent is nu eenmaal… voetgangersgebied en geen ‘fietsgebied’

    In een voetgangerszone is de voetganger koning, niet de fietser…

    De vrije doorgang is er voor voetgangers. Fietsers mogen er slechts stapvoets rijden en dienen zelfs van hun fiets af te stappen bij druk voetgangersverkeer. Wie daar als fietser niet mee kan leven moet dan eigenlijk omrijden buiten de zone.

    Wat mij betreft, niet gelaten. Ik ben nog altijd eerst voetganger en dan maar fietser.

    Eigenlijk was blauwe Sas in 1997 de echte precurseur van het STOP principe. Maar in het woord STOP komt de S van Stappen nog altijd voor de T van Trappen…

    En ook in Groningen is het niet altijd koek en ei tussen voetgangers & fietsers.

    De voor volgende maand aangekondigde “fietsterroristen-acties” (what’s in name…) van de Gentse Politie indachtig, wordt dit andere filmpje over Groningen mogelijke een kroniek van een aangekondigde déjà vu


    http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116170

    • Winfried Says:

      Je hebt blijkbaar noog nooit door een grotere Nederlandse Stad gefietst om te beleven wat voldoende ruimte voor de fietser betekend.
      Waarom je nu weer begint te klagen over de soms moeilijke relatie tussen fietser en voetganger is me in deze samenhang helaas onduidelijk.
      De Gentse binnenstad is een “shared space” gebied zonder auto’s. Vroeger konden de voetgangers het doen met een voetpad van amper één meter breed van de vrijdamarkt tot de Kouter.
      De auto afschaffen is onvoldoende; de vrije individuele verplaatsing moet worden vervangen: enkel de fiets is hiertoe in staat gelet op zijn snelheid en onafhankelijkheid.
      Er moet dus gefietst worden in Gent.
      Er moet veel meer gefietst worden door Gent.
      Rustig kuierend van winkel naar winkel.
      Doelgericht snel via aan te leggen Grote Fietsroutes.

  5. Ivan Deboom Says:

    In de Gentse Kuip is er inderdaad onvoldoende ruimte voor én voetgangers én fietsers, dus hebben voetgangers voorrang op fietsers. In concreto is dat eigenlijk het OTSP-principe 🙂

    Want met gemiddeld 1 tram per minuut over de Korenmarkt is het duidelijk wie in Gent het hermelijn draagt. De stenen woestijn is vooral een stenen woestijn omdat iedereen voortdurend op het kantje moet lopen en fietsen. De tram vertraagt niet.

    Als ik in het centrum een krant ga halen of iets anders, dan zal ik eerst mijn fiets onder de Sint-Michielshelling parkeren en dan pas, te voet, mijn boodschap doen. Maar hoe je ’t draait of keert: je moet wel nog altijd door de stad fietsen om er te geraken. De Lange Munt is bijvoorbeeld niet voor fietsers gemaakt… maar zolang de Kraanlei / Oudburg een hoop losse kasseien is, zullen fietsers er blijven fietsen, tussen voetgangers en toeristen.

    • Winfried Says:

      In Groningen waren ook plannen om een tram door het oude centrum te trekken; die lokten veel protest uit.
      In Kopenhagen is de tram afgeschaft omdat ze niet veilig te combineren was met het fietsverkeer.
      In Gent is dat allemaal geen probleem blijkbaar.

      • JanG Says:

        Zou de reden hierachter de volgende kunnen zijn? Trams zijn goedkoper dan bussen (in het gebruik over lange termijn); lange trams, met minder chauffeurs dus, zijn goedkoper dan korte met een hogere frequentie. Comfort op de openbare weg ondergeschkt aan economische principes, wat strijdig is met het doel van openbaar vervoer.

        • Renaat Says:

          Een tram heeft wel meer voordelen t.o.v. een bus:
          – langere levensduur
          – groter maximumcapaciteit
          – lager energieverbruik
          – geen lokale uitstoot
          – over het algemeen comfortabeler voor de gebruikers
          – levert een ‘leesbaarder’ OV-netwerk op

          Daar staan natuurlijk ook wel wat nadelen tegenover.
          Daarom vind ik het nog steeds zonde dat men in Gent de trolleybus heeft afgeschaft. Natuurlijk heeft ook een trolleybus nadelen, maar volgens mij combineert de trolleybus (zeker een modern exemplaar die men eventueel kan voorzien van een kleine batterij om niet 100% afhankelijk te zijn van bovenleidingen) heel veel van de voordelen van de bus en tram.

          Maar eigenlijk horen grote zware voertuigen (of het nu trams of bussen zijn) gewoon niet thuis in kleine straatjes in de binnenstad. Enkel op grote assen (waar er ruimte genoeg over is voor voetgangers en fietsers) zijn zo’n voertuigen ok.
          Het is weer een kwestie van een overheid die teveel vasthoudt aan een en-en-visie. Waar er geen ruimte is voor OV + auto + voetgangers + fietsers dient men keuzes te maken. En gezien het niet meer dan logisch is dat in een binnenstad voetgangers en fietsers overal vlot en veilig moeten kunnen geraken wordt het dus steeds afwegen of er dan nog ruimte is voor auto en/of OV. De conclusie zal in sommige gevallen onvermijdelijk neen zijn.

      • yves Says:

        Over Groningen vond ik dit: “In de binnenstad van Groningen voeren ondernemers en inwoners uit de Oosterstraat actie tegen het tramtracé door de historische binnenstad. Zij vrezen dat een gezellige winkelstraat een gevaarlijke tramstraat zal worden met doorgaand verkeer wat niet in het centrum hoeft te zijn. Als er een trambaan wordt aangelegd, mogen fietsers uit o.a. veiligheidsoverwegingen niet meer door de Oosterstraat rijden. Daardoor vrezen zij ook dat het aantal klanten in de straat zal verminderen, doordat fietsers niet meer door de straat mogen rijden. De meeste klanten in de straat komen momenteel met de fiets of lopend. Ook betogen zij dat een tram voornamelijk studenten zal vervoeren die zo snel mogelijk naar hun college willen, of terug naar huis”. Over de afschaffing in 1972 van de tram in Kopenhagen vind ik geen link met fietsbeleid.

        • Frans Says:

          In heel het KoBra-gedoe werd de tram in de Kuip als even evident beschouwd als het Belfort of het Gravensteen. Alternatieve tracés zijn nooit in overweging genomen.

        • jandefietser Says:

          Waarschijnlijk heeft de afschaffing van de tram in 1972 weinig te maken met fietsen. Volgens de Deense Wikipedia is de fiets daar, zoals hier, door de auto in het gedrang gekomen vanaf de jaren ’50. Pas rond het midden van de jaren ’70, dus na het verdwijnen van de tram, is er een herwaardering gekomen. Wat betekent dat we hier dus 20 jaar achter lopen op Kopenhagen.

  6. Frans Says:

    Gent is perfect in staat om ook zo’n promofilmpje te maken. Maar met een promofilmpje weet je nooit hoe ver de vlag de lading dekt. Anders is het geen promofilmpje.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: