Home

De kroniek van een aangekondigde herstelling.

1 november 2013

De Rooigemlaan, een deel van de R40, is een gewestweg. In deze post geven we een chronologisch overzicht van wat wij konden ervaren tussen het melden van een probleemsituatie en de oplossing.

Het begon met een verzakking van +/- 10cm in het fietspad van de Rooigemlaan. Dit fietspad ligt op mijn dagelijkse woon-werk route, en de verzakking werd steeds dieper. Zo’n verzakking doet zich typisch voor bij een lek in een ondergrondse buis (waterleiding, riool,…) waardoor de ondergrond wegspoelt en het bovenliggende wegdek inzakt door een gebrek aan ondersteuning. Wanneer dit niet wordt opgelost resulteert dit vroeg of laat in een wagen, vrachtwagen of bus die op die plek met minstens één wiel door het baanoppervlakte zakt, dus zeker een melding waard.

Rooigemlaan (R40), 31-7-2013, 10u52

Rooigemlaan (R40), 31-7-2013, 10u52

Op 31-7-2013 trok ik de foto, de dag nadien op 1/8/2013 stuurde ik de melding in de voormiddag per mail naar Gentinfo. Diezelfde namiddag kreeg ik van hen een bericht terug met de mededeling dat mijn melding doorgestuurd werd naar de wegbeheerder. Snelle reactie, doorsturen van de melding naar de correcte dienst, én de contactgegevens van de wegbeheerder, meer moet dat echt niet zijn.

Ons kenmerk: GENTINFO-13-054696

Geachte heer

Aangezien de melding een gewestweg betreft, hebben we deze bezorgd aan het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, met het verzoek het nodige te doen en/of met u contact op te nemen.

Hieronder vindt u de contactgegevens van deze dienst, voor het geval u uw melding op een later tijdstip zelf wilt opvolgen. Gelieve hierbij het dossiernummer te vermelden.

Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen
Bollebergen 2 12
9052 Gent
Telefoon:  09 241 74 74, 0800 12 266 (gratis nummer wegentelefoon)
Fax:  09 241 74 75
E-mail:  wegen.oostvlaanderen@vlaanderen.be
maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.15 tot 17 uur

Met vriendelijke groeten

Gentinfo
Departement Communicatie en Promotie – Stad Gent
Correspondentieadres: stadhuis, Botermarkt 1, 9000 Gent
Tel. 09 210 10 10 – Fax 09 210 10 20
Webpagina: www.gent.be/gentinfo
E-mail: gentinfo@gent.be

Helaas werkt het gewest niet zo snel. het duurde 19 dagen(!), tot 20/8 eer iemand van het gewest de tijd vond om op de melding te reageren:

Beste ***** Jonathan,

Als reactie op uw melding van een knelpunt via het Meldpunt Wegen (referentie : WOV-2013-email-00673) op volgende locatie :

Rooigemlaan
Gent
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Ik wil u bedanken voor uw melding.

Mijn diensten zullen zorgen voor het nodige herstel en veegwerken. De werken zullen uitgevoerd worden in augustus 2013.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

Met vriendelijke groeten

Ir. Peter De Backer
Afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen

Nouja, reageren… een standaard mail waarin ze ‘herstel en veegwerken’ beloven, terwijl ik veegwerken niet veel zie veranderen aan een verzakking.
30 meter voor deze verzakking waren op dat moment al meer dan een week wegenwerken bezig, dus ideaal om het probleem meteen op te lossen als er toch ploegen aanwezig zijn.

Exact een week later, op 27-8 (de foto werd een dag later, op 28/8 getrokken), hadden ze blijkbaar een ploeg langs gestuurd om poolshoogte te nemen. Een paar stenen van het fietspad waren verdwenen, wellicht weggenomen om de oorzaak van de verzakking te zoeken. Het resulterende gat gaf zicht op wat ik reeds vermoedde, een grote holte onder het wegdek. Gelukkig werden er meteen opvallende werfpalen geplaatst zodat fietsers met hun wiel niet in het gat konden terechtkomen:

Rooigemlaan (R40), 28-8-2013, 08u43

Rooigemlaan (R40), 28-8-2013, 08u43

Rooigemlaan (R40), 28-8-2013, 08u43

Rooigemlaan (R40), 28-8-2013, 08u43

Het is niet goed zichtbaar op de foto, maar onder het baanvak en het fietspad loopt in beide richtingen een holte die 50 tot 75 cm diep is.

Ondanks de belofte dat dit nog in augustus opgelost ging worden met “herstel en veegwerken”, bleven de werken uit. bijna anderhalve maand na mijn oorspronkelijke melding, en 9 dagen na het verlopen van hun zelf opgelegde deadline, was de dienst Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen er nog steeds niet in geslaagd om dit probleem op te lossen, of mij te contacteren met een update, dus stuurde ik op 9/9/2013 een reply op hun mail van 20/8, met toevoeging van de foto die het gapende gat toonde, en de vraag naar een “een update over de nieuwe geplande datum van de werken”.

Wat volgde was, alweer, een lange stilte. Wat een verschil met Gentinfo waar je steeds een snelle reactie krijgt, al was het maar de melding dat je mail goed ontvangen was en dat ze er later nog gaan op terugkomen als ze navraag gedaan hebben.

Op 16/9, anderhalve maand na de melding, begonnen dan eindelijk de werken.

Rooigemlaan, 16-9-2013, 9u15

Rooigemlaan, 16-9-2013, 9u15

Rooigemlaan, 16-9-2013, 9u15

Rooigemlaan, 16-9-2013, 9u15

Bij wegenwerken worden fietsers vaak aan hun lot overgelaten of vinden ze hun weg vaak geblokkeerd door werfmateriaal. Hier was een volledige rijstrook vrijgemaakt voor fietsers, en zelfs wanneer er wat werfmateriaal, zoals in bovenstaande foto een schep van een kraan, op de voor fietsers voorziene strook kwam te liggen, was er nog steeds voldoende plaats over om veilig te passeren. Een dikke pluim voor de zorg waarmee deze ploeg de signalisatie had aangebracht.

Rooigemlaan, 16-9-2013, 9u15

Rooigemlaan, 16-9-2013, 9u15

Wat er oppervlakkig gezien als een kleine verzakking uitziet is vaak een groot gat onder de wegbedekking.

Rooigemlaan, 19-9-2013, 8u38

Rooigemlaan, 19-9-2013, 8u38

Meer dan anderhalve maand na de eerste melding waar wij weet van hebben, was de verzakking opgelost. Eenmaal de werkmannen ter plaatse kwamen verliepen de werken vlot en veilig, maar de communicatie vanuit de bureaucratie laat veel te wensen over: weken tussen een melding en een antwoord, standaard-mail met irrelevante oplossingen (cfr veegwerken), geen opvolging,…

Op deze gewestweg duurde het 19 dagen voor het eerste teken van leven (een mail), en 26 dagen eer er een eerste teken van werfbezoek (signalisatie) was. Vergelijk dat met melding 133 , een weg beheerd door stad Gent, waarbij de putten slechts 3 werkdagen later al met asfalt opgevuld en hersteld waren.

2 Responses to “De kroniek van een aangekondigde herstelling.”

  1. Ronnius Says:

    Raar dat ze daar zo lang met wachten.
    Net zo kon het een gat onder het “auto”wegdek geweest zijn.
    Een vrachtwagen daarover en er kon een (groot)probleem geweest zijn…

  2. Frans Says:

    Pech hé. Lag dat gat enkele decimeter meer naar links, op de rijbaan, dan was het binnen een etmaal hersteld.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: