Home

fietsverlichting – technisch (5): toch batterijen?

9 november 2013

Niet elke fiets is zo’n werkpaard dat dagelijks gebruikt wordt voor het transport van kinderen, om de boodschappen mee te doen, om te forenzen,… Er zijn ook de trendy fixies – waarvan je de pure lijn niet wil verknoeien met dynamo, bedrading en verlichting -, studentenfietsen, stationsfietsen, … Zo zijn er nog wel categorieën te bedenken waarbij een naafdynamo en vaste verlichting geen optie is, hoewel het wel op vele vlakken de aangewezen route blijft.

Wat doe je dan?

Een tussenoplossing wordt geboden door bijvoorbeeld Reelight: in essentie is dit ook een dynamosysteem, maar tot het minimum herleid: magneten op de spaken en daarop aangesloten een lamp met spoel ingebouwd. Door de eenvoud geeft het niet veel licht, maar het is wel betrouwbaar. De grootste nadelen van het systeem zijn dat het in de meeste gevallen direct op de assen (voor en achter) gemonteerd zit en dus erg laag, wat de zichtbaarheid er niet beter op maakt, en dat het erg kwetsbaar is in fietsenrekken, want het steekt zijwaarts uit.

De grootste groep bestaat dan uit verlichting op batterijen. Ook die heb je in meer vormen. Je hebt de “noodlichtjes”, zoals de populaire compacte en spotgoedkope lampjes van Hema.

set-mini-led-lampjesLaten we duidelijk zijn: dit is noodverlichting. Iets wat je bij je hebt voor als het echt niet anders kan. Dat is om twee redenen: ten eerste geven ze heel weinig licht – het zijn eerder lichtaccessoires dan volwaardige verlichting – en ten tweede is er een ecologisch probleem, want als de batterijtjes leeg zijn, koop je beter een set nieuwe lichtjes dan batterijtjes. Je bent dan goedkoper af, maar zorgt ondertussen wel voor meer afval.

Bij diezelfde winkelketen – maar evengoed bij een fietshandelaar – kun je dan beter oplaadbare fietslichtsetjes kopen, zoals wat hieronder staat.

Hemalampjes oplaadbaarJe hebt evengoed gesofisticeerde en krachtige mountainbikeverlichting op batterijen (in een mountainbike zit nu eenmaal geen naafdynamo) en alles wat tussen beide uitersten zit. Enkele voorbeelden:

  • bij Busch und Müller vind je de prima Ixon IQ (speed), die dezelfde optiek gebruikt als de Cyo’s (voor dynamo).
    IXON_IQ
  • Bij onze Chinese vrienden vind je voor relatief weinig geld koplampen die fenomenaal veel licht geven. 900 lumen, 1000 lumen, 1200 lumen en meer. Geen probleem. Wel komen we dan weer in het domein van de terreinfietsverlichting: niet gebundeld, minder geschikt voor de openbare weg en snel verblindend.

    Small Sun T013

Voor wie het absoluut niet ziet zitten om de pure lijn van zijn of haar fiets te verknoeien met dergelijke accessoires, is de wet bijzonder toegeeflijk. Je mag de verlichting ook op je lichaam, je rugzak, … dragen. Dat opent andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de veelzijdige Fibre Flare lampen: flexibel, een groot verlicht oppervlak en zowat overal te bevestigen.

Fibre Flare

Hier zit zo’n Fibre Flare op de zadelpen van een vouwfiets. Je bevestigt die evengoed op de staande buis van de achtervork, op je rugzak, … Met twee AA’tjes haalt zo’n staaf tot 24u bij continu branden en tot 75u al knipperend.

Of je schaft helmverlichting aan (moet je natuurlijk wel een fietshelm voor dragen). Dat heeft het voordeel dat het licht schijnt waar je kijkt. Meer en meer fietshelmen worden trouwens al geleverd met een rood lichtje achterin. Ook hier kun je weer kiezen: helmverlichting om gezien te worden of om zelf ook mee te zien.

Sigma op helmEn dan komen we stilaan op het terrein van wat eerder gadgets zijn: ventiellichtjes, spaaklichten, …

Monkey Light

Of bijvoorbeeld Blinkergrips

Blinkergrips

Een belangrijk nadeel van batterijverlichting: aangezien die zo goed als altijd opklikbaar is, moet je er ook goed op letten om bij aankomst je verlichting mee te nemen. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je onverlicht mag terugrijden, want voor een ander is het al even makkelijk om je lampen van de fiets te halen…

12 Responses to “fietsverlichting – technisch (5): toch batterijen?”


  1. Interessant. Zelf gebruik ik als extra verlichting Blinders van Knog. Ook met batterijen maar die kunnen opgeladen worden via usb wat ik tot nu nog altijd heel handig vind. Veel van die goedkope lichtjes geven echter heel weinig licht en dat vind ik niet bepaald veilig. Ooit al eens bijna op een dame ingereden omdat de lichtjes die ze aan haar rugzak had hangen zo goed als onzichtbaar waren. Op een winterse regendag is zoiets geen hulp.

  2. Renaat Says:

    De lichten op de twee laatste foto’s zijn wettelijk waarschijnlijk niet toegestaan.

    De wegcode zegt immers:
    “Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

    Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto’s of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.”

    Nu is het gegeven dat er wel uitdrukkelijk verwezen wordt naar de de technische reglementen van de auto’s of van de bromfietsen en motorfietsen niet slim. Want wat is het voordeel daarvan en suggereert men daarmee niet dat dit verbod niet geldt voor fietsen en rijwielen?

    “Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

    Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :”

    “30.3. Andere voertuigen, weggebruikers en dieren hierna vermeld

    1° bereden rijwielen :

    vooraan, een wit of geel licht;
    achteraan, een rood licht.”

    Het mogen duidelijk zijn dat de wetgever er weer in is geslaagd het dusdanig te omschrijven dat er ruimte is voor discussie en de leesbaarheid van de wet niet bepaald optimaal is. Maar over het algemeen interpreteert met deze wetgeving toch als een verbod op het gebruik van andere dan de uitdrukkelijk toegelaten verlichting.

    • JanG Says:

      Zo zijn er nog wel eigenaardigheden in de wet. Zo moeten spaakreflectoren oranje zijn. Wil je banden met reflecterende stroken, dan moeten die weer wit zijn. Strikt genomen zijn de – goed zichtbare en populaire – spaakstaafjes dus ook weer onwettig. Ik veronderstel dat de meeste politieagenten hier veel minder over zullen vallen dan over het onverlicht (en dan nog met donkere kleren) rijden in het duister, maar zeker weet ik het niet.


    • Al fietsers gezien die vooraan een rood licht hadden dus waren die ook in overtreding. Wat vooral te weinig aandacht aan besteed wordt, is dat men te zijn is op een afstand van ongeveer 200 meter. Voor sommigen is die ongeveer ruim te geïnterpreteerd. Het lijkt me wel dat wat op die twee laatste foto’s afgebeeld is, toch bedoeld is als extra verlichting. Ik kan men niet voorstelling enkel met dit soort verlichting te gaan fietsen.

      • Renaat Says:

        Natuurlijk is dat bedoeld als extra verlichting. En ik vind het ook niet erg dat er extra verlichting gebruikt wordt. Maar strikt wettelijk gezien is extra verlichting dus – volgens mijn interpretatie – verboden.

        Overigens zitten er ook met extra verlichting diverse (niet juridische) addertjes onder het gras:

        – Overdreven opvallende verlichting (zoals op de voorlaatste foto) zorgt voor ongewenste afleiding in het verkeer.

        – De herkenbaarheid van een fiets als fiets kan in gedrang komen. Zo’n onduidelijkheid komt de veiligheid niet ten goede.

        – Het is belangrijk om goed gezien te kunnen worden. Het is echter ongewenst dat er een soort ‘opvallendheidswedstrijd’ ontstaat waarbij alles en iedereen dat niet als een kerstboom is aangekleed ‘onzichtbaar’ wordt tussen al het andere (fiets)verkeer dat als een kerstboom rondrijdt en andere weggebruikers enkel nog voor kerstbomen uitkijken.

        Met wat er op de laatste foto staat heb ik dus geen probleem, maar wat er op de voorlaatste foto staat lijkt me geen goed idee.

        • JanG Says:

          Voor alle duideljikheid (dat stond niet in het artikel): die Blinker Grips zijn eigenlijk knipperlichten voor op de fiets.
          Ik moet Renaat ook gelijk geven: als je het gewoon houdt bij degelijke, eenvoudige verlichting, ben je voldoende zichtbaar. Jezelf helemaal in de schijnwerpers zetten, zodat je een mobiele versie wordt van een Amerikaanse woning in de kerstperiode, zorgt ervoor dat alle andere fietsers in de schaduw gezet worden. Net zoals overdreven sterk of slecht gericht licht ook gevaarlijk (en op zijn minst irritant) wordt.

    • Jozef Says:

      Artikel 29 spreekt van “dit reglement OF in de technische reglementen van de auto’s of van de bromfietsen en motorfietsen”. Ik denk dus dat voor rijwielen “dit reglement” van tel is, m.a.w. de wegcode zelf. Dan is voor rijwielen dus alleen vooraan een wit of geel licht, en achteraan een rood licht toegelaten. Maar heel duidelijk is het inderdaad niet omschreven in de wegcode.
      Maar het wordt nog eigenaardiger als de wegcode het over reflectoren heeft. Probeer maar eens de wettelijk vereiste reflectoren aan te brengen op een velomobiel (= een driewieler) of op een aanhangfietsje (= een aanhangwagen). En waartoe dienen de verplichte reflectoren op de pedalen van een velomobiel?

      • Ronnius Says:

        Reflectoren op de pedalen van een gewone ligfiets zijn al nutteloos. Omdat ze naar boven en onder gericht zijn…

        • Jozef Says:

          Op mijn ligfiets heb ik op elke pedaal slechts één reflector, maar op 90° geklikt. Dat is in orde met de wegcode (“De pedalen … moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren”) 😉 . Door het gewicht van die reflectoren hangen die altijd onderaan de pedalen en wijst het reflecterend gedeelte altijd naar voor. Op die wijze staan ze zelfs “in een vlak loodrecht op de lengteas van het rijwiel” zoals in de wegcode staat. Ze zijn niet echt “vast” aangebracht, want de pedalen kunnen natuurlijk draaien, maar dat kunnen alle pedalen.

      • Renaat Says:

        Die ‘grapjes’ zijn mij ook bekend. De wegcode kan best hilarisch zijn voor de kenners. Zo mag een kind (< negen jaar) met een kinderfiets (wielen < 500 mm) op het voetpad fietsen. Zet je steunwieltjes op een kinderfietsje, dan is het strikt genomen geen fiets meer maar een rijwiel. En met een rijwiel mag er niet op het voetpad gereden worden.

  3. Frans Says:

    Deze ochtend in de natte duisternis een bakfiets en een eentje met aanhangwagen ingehaald, telkens met twee kinderen, maar totaal onverlicht. Ik vind dit schokkend. Je vraagt je af waar en wanneer de politie zogezegd repressief optreedt.

    • JanG Says:

      Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat jonge ouders niet stilstaan bij hun verantwoordelijkheid; dat ze niet beseffen welke gevolgen het gebrek aan verantwoordelijkheidszin kan hebben. Als er dan iets gebeurt, zal het waarschijnlijk wel “die andere zijn” die de schuldige is?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: